2026-08-23, 01:26
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Abdul Alahmad i Borås säger att hans nyköpta begagnade bil för 93 000 kronor förbrukade sju liter olja på tre veckor, och nu kräver han att köpet hävs.

Bilfirman menar enligt Abdul att förbrukningen är normal, men flera mekaniker har enligt honom sagt att det handlar om ett fel som kan bli dyrt att laga.

Missnöjet ledde till en protest utanför bilfirman, som fälldes av Allmänna reklamationsnämnden tidigare i år. P4 Sjuhärad har varit i kontakt med ägaren som inte vill medverka.

Det gäller alltså en Audi.
Ni som kan bilar och bilaffärer, vem har rätt här?

Hör intervju med Abdul här:

https://www.sverigesradio.se/artikel/abdul-protesterar-mot-bilfirma-i-boras-vagrar-hava-kopet
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-08-23 kl. 01:48.
Citera
2026-08-23, 02:43
Medlem
Fantens avatar
Sju liter olja på tre veckor är normalt. För en banracingbil.
Citera
2026-08-23, 02:47
Moderator
tobess avatar
Som (f.d. audi-ägare) kan jag ju säga att det absolut är "normalt" att dom dricker olja som fan. På den tiden jag körde dom så åkte jag aldrig på någon långresa utan att ha extra olja i bagaget. Men det var ändå i storleksordningen 1-2 liter per 1000-2000 mil, inte 7 jävla liter på 3 veckor. Om det nu inte är så att han rundat jorden en gång eller två under tiden så är det förstås inte normalt.
Citera
2026-08-23, 02:53
Medlem
tzjs avatar
Hmm. På hans skylt i artikeln står det "Lämna tillbaka bilen".

Vill han ha tillbaka bilen eller är det fel bild till artikeln?
Citera
2026-08-23, 03:51
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Hmm. På hans skylt i artikeln står det "Lämna tillbaka bilen".

Vill han ha tillbaka bilen eller är det fel bild till artikeln?

Han menar nog att han vill lämna tillbaka bilen. Språkförbistring trolingen.
Citera
2026-08-23, 05:04
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
7 liter på 3 veckor är i högsta laget även för bankörning, sett bland annat bmw specificera upp till 1 liter per 100 mil
Citera
2026-08-23, 06:44
Medlem
halaltarzans avatar
Hittar 2 st AA i Borås och ingen av dem äger en Audi, har det löst sig eller?

De nämner för övrigt kolvringarna i inslaget.
Citera
2026-08-23, 07:41
Medlem
Säljare upplyste alltså honom om att bilen drack olja innan köp.
Han fyllde på olja, oklart om det var tomt eller ej så detta det ingen tydlig bild av förbrukningen.
Abdul får helt enkelt fylla på till full nivå, köra x mil och sedan fylla på igen för att det skall bli klart vad bilen faktiskt dricker.

Min bild av läget:
Ja bilen dricker olja, säljaren informerade om detta. Abdul ger inte hela bilden av bilens faktiska oljeförbrukning. Bilen är troligen nedsatt i pris i förhållande till miltal/skick/ålder om man utelämnar oljeförbrukningen. Abdul trodde väl att han skulle göra sitt livs klipp och nu drar han det hjälplösa kortet i media.
Citera
2026-08-23, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten

Jag fyllde på ca 5-6 liter i veckan i firmans trålare, 265 ton 1200 Hk Diesel. Är inte det samma motor som killen har i sin audi? I så fall helt normalt.
Citera
2026-08-23, 08:49
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Jag fyllde på ca 5-6 liter i veckan i firmans trålare, 265 ton 1200 Hk Diesel. Är inte det samma motor som killen har i sin audi? I så fall helt normalt.
Förmodligen va?
Citera
2026-08-23, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickshift
Säljare upplyste alltså honom om att bilen drack olja innan köp.
Han fyllde på olja, oklart om det var tomt eller ej så detta det ingen tydlig bild av förbrukningen.
Abdul får helt enkelt fylla på till full nivå, köra x mil och sedan fylla på igen för att det skall bli klart vad bilen faktiskt dricker.

Min bild av läget:
Ja bilen dricker olja, säljaren informerade om detta. Abdul ger inte hela bilden av bilens faktiska oljeförbrukning. Bilen är troligen nedsatt i pris i förhållande till miltal/skick/ålder om man utelämnar oljeförbrukningen. Abdul trodde väl att han skulle göra sitt livs klipp och nu drar han det hjälplösa kortet i media.
När jag lyssnar på klippet så säger han att det efter några dagar så sa bilen att han behövde fylla på olja och det kom svart rök, så han fyllde på en liter, efter några dagar fem liter, efter några dagar en liter så sju liter totalt.

Firman har också fällts av ARN tidigare i år med en annan kund.
Citera
2026-08-23, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
När jag lyssnar på klippet så säger han att det efter några dagar så sa bilen att han behövde fylla på olja och det kom svart rök, så han fyllde på en liter, efter några dagar fem liter, efter några dagar en liter så sju liter totalt.

Firman har också fällts av ARN tidigare i år med en annan kund.

Jag har också en bil som dricker olja så detta är normalt. Men hans bil dricker nog mer än vad som är normalt. Men hans beskrivning ger ingen tydlig bild av oljeförbrukningen. Han kör några dagar - > Fyller på 1 liter -> Kör några dagar till - > Fyller på 5 liter etc.
Dricker den olika mycket från dag till dag eller är det oklart vilken nivå han faktiskt fyllt till?

Jag gissar också på att det är kolvringarna i bilen, men eftersom säljaren informerat om oljeförbrukningen får jag gissa att detta även avspeglats i priset. Vilket är en försvårande omständighet.

Nu verkar det inte som att detta är en reko bilfirma så saken borde prövas av arn.
Som jag ser det ville Abdul köpa en billig bil, blev informerad om oljan. Han drog det korta strået och hoppas nu på att dra det hjälplösa kortet i tron att han skall få pengarna tillbaka.

Så ja, jag lägger största ansvaret på bilfirman men det är för mycket i denna historien som inte är helt klart
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in