2026-08-24, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Det bolaget "Autosenika AB" är skrivet på en person som är skriven på samma adress som Christer. Det är hans direkta familj, barn eller styvbarn, eller så. Nog bara ett upplägg.

https://www.merinfo.se/person/Norrk%C3%B6ping/Robertino-Sebastian-Andreas-Lundberg-2003/bxbnk-6phe2

ZiggeROM kan man förvänta sig att dom följer ARNs rekommendationer?

Dom har båda bolag som ser bra ut o visar lönsamhet.

Som det ser ut har de upplyst om att bilen drar olja - o det är ju rätt ok - sen är ju
frågan hur deras skrifliga info om bilen ser ut - den info som numera är obligatorisk
för bilhandlarna.

Om allt är ok är det rätt förvånande att ARN gick emot bilfirman.

Sen har väl Abdul ett visst ansvar - hög oljeförbrukning = dålig motor o renovering/haveri
på gång - ingen normalt funtad människa köper med full vetskap bil vars motor har hög
oljeförbrukning - eller så gör dom det men inte jag pga att jag har fel feel feeel i huvudet
Senast redigerad av SC430 2026-08-24 kl. 14:43.
Citera
2026-08-24, 16:13
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
ZiggeROM kan man förvänta sig att dom följer ARNs rekommendationer?

Dom har båda bolag som ser bra ut o visar lönsamhet.

Som det ser ut har de upplyst om att bilen drar olja - o det är ju rätt ok - sen är ju
frågan hur deras skrifliga info om bilen ser ut - den info som numera är obligatorisk
för bilhandlarna.

Om allt är ok är det rätt förvånande att ARN gick emot bilfirman.

Sen har väl Abdul ett visst ansvar - hög oljeförbrukning = dålig motor o renovering/haveri
på gång - ingen normalt funtad människa köper med full vetskap bil vars motor har hög
oljeförbrukning - eller så gör dom det men inte jag pga att jag har fel feel feeel i huvudet
Audin som hade hög oljeförbrukning. Inte Volvon. Vad som framkommer i reportaget så har Abdul köpt Audin av en säljare. Men när vi kollar vad Abdul har för bil, så har han en Volvo, köpt för någon vecka sedan. Så han har inte kvar Audin.

Och det behöver inte vara så att han köpt Audin av samma säljare som Volvon.

Efter lite snokande så jag dock identifierat den aktuella Audin och kan se att den såldes av samma säljare. Men när jag postade inlägget igår så hade jag ingen aning om att det var samma säljare på båda bilarna.

Ägarbyte från privatperson i Borås -> Christer Alterkvist 2026-06-26
Ägarbyte från Christer Alterkvist -> J.C Bil AB 2026-07-10
Ägarbyte från J.C Bil AB -> Abdul 2026-07-11
Ägarbyte från Abdul -> J.C Bil AB 2026-08-14

Innan har bilen körts av en privatperson i typ 10 år, sedan ägarbyte till Hedin, som nog tagit den som inbyte men vill inte sälja den. Då den har gått vidare till en mindre firma. Som sålt den till en privatperson i Borås, som kört den i mindre än ett år.

https://www.merinfo.se/fordon/o92RJZAk1gd2YDjv3yWl
Citera
2026-08-24, 17:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Bara för att ARN kommit med en rekommendation, behöver inte förtaget följa ARN - så vida inte bilföretaget är anslutet till MRF - för då har man förbundit sig att följa ARNs rekommendationer.
ARN kan aldrig fälla ett företag - bara rekommendera.

Mekonomen t ex följer INTE ARNs rekommendationer.
Förvisso men ett fällande i arn är en stor fördel vid en stämning.
Citera
2026-08-24, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Audin som hade hög oljeförbrukning. Inte Volvon. Vad som framkommer i reportaget så har Abdul köpt Audin av en säljare. Men när vi kollar vad Abdul har för bil, så har han en Volvo, köpt för någon vecka sedan. Så han har inte kvar Audin.

Och det behöver inte vara så att han köpt Audin av samma säljare som Volvon.

Efter lite snokande så jag dock identifierat den aktuella Audin och kan se att den såldes av samma säljare. Men när jag postade inlägget igår så hade jag ingen aning om att det var samma säljare på båda bilarna.

Ägarbyte från privatperson i Borås -> Christer Alterkvist 2026-06-26
Ägarbyte från Christer Alterkvist -> J.C Bil AB 2026-07-10
Ägarbyte från J.C Bil AB -> Abdul 2026-07-11
Ägarbyte från Abdul -> J.C Bil AB 2026-08-14

Innan har bilen körts av en privatperson i typ 10 år, sedan ägarbyte till Hedin, som nog tagit den som inbyte men vill inte sälja den. Då den har gått vidare till en mindre firma. Som sålt den till en privatperson i Borås, som kört den i mindre än ett år.

https://www.merinfo.se/fordon/o92RJZAk1gd2YDjv3yWl

Som det ser ut har de gjort upp - tagit tillbaka Audin o get Abdul en Volvo
Citera
2026-08-24, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det gäller alltså en Audi.
Ni som kan bilar och bilaffärer, vem har rätt här?

Hör intervju med Abdul här:

https://www.sverigesradio.se/artikel/abdul-protesterar-mot-bilfirma-i-boras-vagrar-hava-kopet

En bil kan dricka mycket olja ja, men inte 7 liter på några veckor.
Folk är brutalt naiva.
När du köper en begagnad bil som är över tio år och dessutom är en Audi så är inte frågan "Är något trasigt?" du ska ställa dig, utan VAD är trasigt.
Inköpspriset är aldrig hela kostnaden..

Köp en beggad motor eller lämna på motorrenovering..
Senast redigerad av Hirmas142 2026-08-24 kl. 22:24.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in