2026-08-22, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HankR
Idag genomförde polisen dykningar vid a-bryggan på Sollenkrokaö.
Verkade dom hitta nåt ?
Citera
2026-08-22, 22:54
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Mordvapnet kanske då? Mobil (er)?
Har han talat eller är det vittnen?
Vi kan ju verkligen hoppas på att han pratar men är rädd för att det är att hoppas på för mycket.
Citera
2026-08-22, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Vet man om de godkänt hans önskemål om byte av advokat? Det finns väl iofs ingen anledning att inte godkänna det med tanke på hur tidigt i processen det är. Jag tycker att det säger mycket om hans karaktär att han verkar klara av att inte säga någonting i förhör (vilket han ju inte verkar göra). När är nästa häktningsförhandling?

Ja. Byte av offentlig försvarare godkändes - tror samma dag som bytesframställan registrerades hos domstolen.
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-22 kl. 23:13.
Citera
2026-08-22, 23:13
Medlem
Citat:
Idag genomförde polisen dykningar vid a-bryggan på Sollenkrokaö.
Mycket intressant! Vet du mer?
Citera
2026-08-22, 23:18
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Ja. Byte av offentlig försvarare godkändes - tror samma dag som bytesframställan registrerades hos domstolen.
Tack 🙏
Citera
2026-08-22, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finastina2
Dödsannons i DN idag
Citat:
Ursprungligen postat av nostradamus1966
Länken till offrets minnesrum har säkerligen delats tidigare, men om inte. https://minnesrummet.se/#/Case/1042002/

Tack. Svårt för de närstående. Men viktigt med det som behöver göras. Och det kan också hjälpa till att hålla ihop. Minnesrum är fint, men jag såg inget. Kanske är det dolt i nuläget, och så fall kan det nog vara klokt.
Citera
2026-08-23, 01:02
Medlem
Citat:

Det var två Polisbåt 39-9930 med dykare som anlände vid niotiden på förmiddagen. Focuserade på ett mindre område.
Citera
2026-08-23, 01:40
Medlem
Citat:
Svårt att gissa med det lilla vi vet, men om jag ändå ska göra det tror jag inte på psykos.

Däremot kan han den varit svartsjuk på exet, hennes barn osv. De som han känner har en fin kontakt med henne, medan hans kontakt med henne kanske nu blivit mer svajig. Detta kan leda till misstänksamhet och irritation från hans sida. Försök till att kontrollera hennes umgängen på olika sätt den senaste tiden, om han upplevt att hon blivit mer avig mot honom.

Min (vilda) gissning är att han börjat visa sidor som hon inte uppskattat så mycket, vilket kan ha lett till de bråk han refererar till där han inte kan kontrollera sig, utan säger kränkande ( kanske även hotfulla saker?) saker till henne. Vad kan vara så hemskt, att det inte går att ta tillbaka? Man kan ju bara ana... Saker som man bara inte säger...

Ett sådant beteende är inte ovanligt vid våld i nära relation. När personen som utövar våld av olika slag i en relation (psykiskt, fysiskt, sexuellt, ekonomiskt) upplever att han eller hon tappar kontrollen över den andra personen, görs försök att återfå kontroll. Förlorad kontroll är ångestskapande, och när andra möjligheter är uttömda, brukar olika typer av andra beteenden användas för att kunna återfå kontrollen. Det kan vara hot, hot om våld, våld, stalking, förnedring, kränkningar osv.

Varningstecken är att hon inte svarar på sin mobil på kvällen, trots att de båda enligt vittnen ses ta kvälls/natt- dopp. Inte heller på morgonen därpå svarar hon på mobilen. Är stämningen så dålig, att hon inte vill svara? Eller har det hänt något med mobilen? Har han blivit förbannad när hon pratar med anhöriga? Tagit mobilen, slagit sönder den? Gömt den eller laddaren? Men borde hon inte då gått till granne??

Där har han hamnat nu, och nu vill hon att han ska åka hem. Hon har fått nog av honom, kanske t o m vill att relationen är över? Det var väl bestämt att barnen skulle komma dit (?) och nu vill hon ha en trevlig period med dem, utan att han är där (och skapar dålig stämning)?

Men det vill inte han gå med på?? Han vill stanna?

Så försök till att återfå kontroll över henne, vilket misslyckats, då hon sätter sig emot. Det är vad jag gissar (hej- vilt) kan ha hänt.
Inte alls dumt tänkt. Sedan får jag intrycket att hans beteende efter dådet, vid flykten och förhören, är kallt och beräknande. Tyder faktisk på en djupare personlighetsstörning.
Citera
2026-08-23, 01:42
Medlem
Citat:
Tack. Svårt för de närstående. Men viktigt med det som behöver göras. Och det kan också hjälpa till att hålla ihop. Minnesrum är fint, men jag såg inget. Kanske är det dolt i nuläget, och så fall kan det nog vara klokt.
Stäng av VPN så ser du.
Citera
2026-08-23, 01:48
Medlem
Citat:
Svaret kommer vi nog få så småningom.
Om det stämmer att TN inte fått någon rekomendation av försvarare, ligger det honom i fatet.

Då kan man lägga till att han inte är rädd för att lägga upp lögner i manupulativt syfte, för att framstå i bättre dager kanske, ha status och kontakter. För att få sin vilja igenom. Våghalsigheten och fräckheten, utan tanke på sin arbetsgivare, tänker jag vidare.

Kanske är allt helt oskyldigt, ett missförstånd eller att det finns någon slags sanning i det.

Kan det vara så att han fick en rekommendation om advokat när han bråkade om lägenheten med x och nu illistigt hänvisar till det och helt enkelt låter det verka som att det gäller aktuellt ärende?
Citera
2026-08-23, 03:13
Medlem
Citat:
Citat:
Det var två Polisbåt 39-9930 med dykare som anlände vid niotiden på förmiddagen. Focuserade på ett mindre område.
Tack för informationen.Hoppas dom hittad det man sökte efter, men det är kanske att hoppas på för mycket.

Och ja, som någon skrev för några timmar sen: Har han börjat prata om någonting i alla fall?
Eller så letas det ändå.

Spekulerar vidare:
- Genom masttömning lokaliserades bryggan som senaste plats innan mobilen "stängdes av" 11.55. (Om man nu genom triangulering mm kan avgränsa området till ett såpass litet område).

- Eller så finns det vittnesuppgifter som uppger att man såg MGM vid bryggan intill vattnet en kort stund och sen försvann mannen igen.

- Eller så har han pratat.

- Alternativt, hundarna spårade mot bryggan vid sök den 4 aug.

Citera
2026-08-23, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Inte alls dumt tänkt. Sedan får jag intrycket att hans beteende efter dådet, vid flykten och förhören, är kallt och beräknande. Tyder faktisk på en djupare personlighetsstörning.

Ett sårat ego & narcissist. Hoppas han får ett väldigt långt straff.

& jag önskar innerligt att orsaken till detta dåd blir tydligt. Tror att det blir svårare att acceptera och gå vidare för de anhöriga utan ett varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in