2026-08-22, 22:04
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaukasus123
Hej Flashback!
Kille på 38 år med kvinnlig sambo på 33, nu till bekymret.
Hon tar och kollar igenom min telefon regelbundet trots att jag inte ger henne någon anledning att vara misstänksam, utan att be om lov. Men varenda sms från en kvinnlig kollega är tydligen "något skumt som pågår"

Jag känner att det här är olustigt och att min telefon är privat, men när jag säger det så är det tydligen mer misstänksamt.
Kollar aldrig själv igenom hennes telefon då hon faktiskt har rätt att få ha den för sig själv i mitt tycke.
Nu blev hon sur för att jag bytt pinkod.
Är det jag som är överkänslig eller är detta ett konstigt beteende?
Vad säger ni kvinnor på forumet ?

Hon är svartsjuk och respekterar inte personliga gränser. Nej, inte acceptabelt. Hur beter hon sig i övrigt?

Enda sättet det vore okej är om hon har goda skäl att misstänka otrohet.
Citera
2026-08-22, 22:10
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaukasus123
Jo jag tycker väl att vi har det, hon har koll på vilka som jag träffar på och vart eller i vilka sammanhang.
Jag är ganska "tråkig" av mig och är aldrig ute och festar eller befinner mig i liknande miljöer som jag kan förstå skulle kunna väcka såna känslor.
Men jag har en kvinnlig kollega som är i våran ålder som tydligen är som ett rött skynke för henne. Tror du att allt kan handla om det i slutändan?
Jag har frågat men får egentligen inga svar. Har dessutom inte särskilt mycket kontakt med sagda kollega så.
Men vi måste väl kunna jobba med folk av det motsatta könet?
Jag känner att jag blir bara mer tveksam till att hon ska ha tillgång till mina konton, känner mig inte förtjänt av ett så lågt förtroende.
Hon är mer ute på krogen än vad jag är och jag har inga som helst problem med det.
Borde jag bara ha olåst telefon och fri tillgång för henne?
Det känns inte helt sunt, men är det de hon behöver så får det väl vara så.
Men då känner jag att jag behöver informera vänner att våra konversationer är mellan oss alla tre i så fall..

Det är ju så klart en gränsdragning du själv behöver göra. På det som du beskriver låter det som att du känner dig obekväm av detta och själv hade jag nog på medel-lång sikt ledsnat även om det bara ligger och guppar i vardagen.

Rent krasst så är kontroll av mobil något som kan klassas som psykiskt våld. Beroende på hur du är funtad så kan det var skadligt för din självkänsla på sikt, det låter redan som att du själv ”accepterar” att bli utsatt för att bli kontrollerad. Det är en varningssignal för mig.

Ofta är det sällan bara att någon har kontroll över mobilen, det kan finnas i andra beteenden också.

Jag föreslår att du läser på lite kring psykiskt våld för att se om du känner igen dig.

https://kunskapsguiden.se/omraden-och-teman/vald-och-fortryck/vald-i-nara-relationer/vad-ar-vald-i-nara-relationer/psykiskt-vald/
Citera
2026-08-22, 22:24
Medlem
failsecs avatar
Jag har själv erfarenhet av detta från min första relation, men det var längesen och innan smartphones fanns. Men då var det ändå att varenda sms och nummer skulle granskas med lupp för att ett inlagt namn kanske var ett "kodord" för en tjej. Riktigt psykfall som även fick totalt bryt om jag var råkade jobba med en kvinnlig kollega och liknande. Idag hade jag aldrig accepterat något av det.

Idag är det dock betydligt farligare att en partner har full access i ens enheter. Jag ser att en del skriver att partnern har "alla lösen" och liknande. Här vill jag uppmana till viss försiktighet. Har man exempelvis medvetet gett bankid-access till en partner innebär det densamma kan tömma tillgångar vid en konflikt eller psykbryt, samtidigt som det bryter mot avtalet med banken som innebär att bankid är strikt personligt. Det kan försvåra att få hjälp vid juridiska processer, reklamation av obehöriga transaktioner och liknande.
Citera
2026-08-22, 22:27
Medlem
Det är konstigt att hon ens fått veta din kod, och varför är du med en kvinna som har det kontrollbehovet? Att läsa sin partners sms är sjukt. Dumpa henne.
Citera
2026-08-22, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failsec
Jag har själv erfarenhet av detta från min första relation, men det var längesen och innan smartphones fanns. Men då var det ändå att varenda sms och nummer skulle granskas med lupp för att ett inlagt namn kanske var ett "kodord" för en tjej. Riktigt psykfall som även fick totalt bryt om jag var råkade jobba med en kvinnlig kollega och liknande. Idag hade jag aldrig accepterat något av det.

Idag är det dock betydligt farligare att en partner har full access i ens enheter. Jag ser att en del skriver att partnern har "alla lösen" och liknande. Här vill jag uppmana till viss försiktighet. Har man exempelvis medvetet gett bankid-access till en partner innebär det densamma kan tömma tillgångar vid en konflikt eller psykbryt, samtidigt som det bryter mot avtalet med banken som innebär att bankid är strikt personligt. Det kan försvåra att få hjälp vid juridiska processer, reklamation av obehöriga transaktioner och liknande.
Håller med, helt rubbat att dela med sig. Noll konsekvenstänk uppenbarligen.
Citera
2026-08-22, 22:30
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Har varit gift i 23 år och min fru kan alla mina lösen, vilket är bra eftersom jag är så jävla glömsk. Vill hon kolla så varsegod, jag har inga hemligheter. Kan du inte lämna din mobil olåst inför din fru så döljer du något.

Wow så fint. Otroligt bra syn på livet.
Citera
2026-08-22, 22:33
Medlem
Hon är svartsjuk. Det är det korta svaret.

Letar på något som kan verka som en uns av flört. Sen brakar helvetet lös.
Citera
2026-08-22, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Wow så fint. Otroligt bra syn på livet.
Toppenbra när någon vän delar något i förtroende eller hur...
Citera
2026-08-22, 22:34
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Toppenbra när någon vän delar något i förtroende eller hur...

Som gift är man en enhet på ett helt annat vis. De som inte förstår att det jag fått veta delas omedelbart med min man är det allt synd om.
Citera
2026-08-22, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Som gift är man en enhet på ett helt annat vis. De som inte förstår att det jag fått veta delas omedelbart med min man är det allt synd om.
Ni två ja! Men inte alla era respektive vänner.
Citera
2026-08-22, 22:48
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Ni två ja! Men inte alla era respektive vänner.
Jag får en gnagande misstanke att det är Lulus typ av tänk som gör att män i relationer tappar sina vänner. För inte fan vill jag berätta något i förtroende till min vän, om det innebär att hans kärring får reda på det.
Citera
2026-08-22, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag får en gnagande misstanke att det är Lulus typ av tänk som gör att män i relationer tappar sina vänner. För inte fan vill jag berätta något i förtroende till min vän, om det innebär att hans kärring får reda på det.
Ingen aning men låter helt sjukt. Har folk helt tappat det när det gäller att berätta något i förtroende???
Någon satans heder måste väl ändå finnas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in