2026-08-22, 20:59
Medlem
Finns ju olika former av öppen psykvård finns rättspsykiatrisk öppenvård också och den kan man väl inte bara avbryta på eget bevåg?

Men om det bara är så enkelt som att sluta gå dit så glömmer dom en så glöm inte att avboka eventuella bokade besök för annars får man en faktura på 400kr för utebliven?

Annars om det är så att man kommit dit till psykiatrin via remiss från vårdcentralen kan man anmäla att man är färdigbehandlad och att remissen skall återskickas till vårdcentralen som kan stå för fortsatt behandling med utskrivning av läkemedel etc?
Citera
2026-08-22, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Det verkar inte gå att skriva ut sig från öppen psykiatrisk mottagning i Sverige när man väl blivit inskriven. Därför bör man nog undvika att söka psykiatrisk vård från första början.
Det är nog det enda rätta svaret.

Hur vet du det?

Det finns väl en anledning till att de kallar det för öppen mottagning.
Citera
2026-08-22, 21:16
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge
Hur vet du det?

Det finns väl en anledning till att de kallar det för öppen mottagning.
Öppen mottagning betyder att den är ute i samhället, inte inom slutenvården.
Öppen mottagning betyder inte att man får skriva ut sig själv, inte sant?
Citera
2026-08-22, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Öppen mottagning betyder att den är ute i samhället, inte inom slutenvården.
Öppen mottagning betyder inte att man får skriva ut sig själv, inte sant?

Ingen aning därför min fråga. Jag tänkte man skriver sig in och ut som man vill.
Citera
2026-08-23, 11:31
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge
Ingen aning därför min fråga. Jag tänkte man skriver sig in och ut som man vill.
Under coronan fick man inte ens skriva ut sig från mottagningen fast den var nedstängd på grund av smitta. Det är typ nån slags maffiaverksamhet på såna här mottagningar, i princip är det nåt liknande beskyddarverksamhet där folk tvingas till att va statister i läkarnas teater men när läkarna dessutom stannar hemma på grund av paranoja för smitta blir det extra ruggigt.
Man tvingas va inskriven i en mottagning som bara finns på pappret då.
Det är obekvämt att tvingas va inskriven på en öppen psykiatrisk mottagning där läkarna är skruvade, det är dom ofta.

Den enda lösningen på problemet som jag ser det är att aldrig söka psykiatrisk vård så man slipper hamna i deras klor så systemet borde va kontraproduktivt om man vill folk ska ha vård.
Senast redigerad av Kungenshora 2026-08-23 kl. 11:40.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in