2026-08-07, 19:03
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Som sagt, beror på varför TS är där från första början.
Beror även på vilken läkare du får, vissa är cp och andra är bra precis som läkare du träffar när du brutit benet.
Har själv suttit på psyk några gånger så jag vet hur vissa läkare är, vissa vill va helt 100 på att du inte skadar dig själv eller andra om du blir utskriven medans andra läkare kanske inte bryr sig så mycket, finns många exempel att läsa på detta.

Den enda anledningen till att det skulle kunna bli problem är om TS hotats om tvångsvård om hen inte accepterar stadig kontakt och medicin från öppenvården. Har det aldrig varit tal om tvångsvård så är det absolut inga problem att sluta vara patient där.
Citera
2026-08-08, 08:13
Avslutad
Citat:
Som sagt, beror på varför TS är där från första början.
Beror även på vilken läkare du får, vissa är cp och andra är bra precis som läkare du träffar när du brutit benet.
Har själv suttit på psyk några gånger så jag vet hur vissa läkare är, vissa vill va helt 100 på att du inte skadar dig själv eller andra om du blir utskriven medans andra läkare kanske inte bryr sig så mycket, finns många exempel att läsa på detta.

Du verkar inte ens veta vad den öppna vården är, det är frivilligt.
Citera
2026-08-08, 08:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Den enda anledningen till att det skulle kunna bli problem är om TS hotats om tvångsvård om hen inte accepterar stadig kontakt och medicin från öppenvården. Har det aldrig varit tal om tvångsvård så är det absolut inga problem att sluta vara patient där.

Precis så. Eftersom TS inte nämner något om tvångsvård utan endast öppen vård får man ju utgå från att det stämmer.
Citera
2026-08-08, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fatiguewar
Du verkar inte ens veta vad den öppna vården är, det är frivilligt.

Det är frivilligt när du söker vård ja, men självklart kan en läkare tvångsvårda dig om dom sedan anser det behövs.
Eller vad tror du själv skulle hända om du går dit frivilligt och säger du mår så jävla dåligt att du kommer gå ut på stan och hugga ner massa random folk?
I en sån situation är det läkarens ansvar att förhindra brott.
Citera
2026-08-08, 09:57
Avslutad
Citat:
Det är frivilligt när du söker vård ja, men självklart kan en läkare tvångsvårda dig om dom sedan anser det behövs.
Eller vad tror du själv skulle hända om du går dit frivilligt och säger du mår så jävla dåligt att du kommer gå ut på stan och hugga ner massa random folk?
I en sån situation är det läkarens ansvar att förhindra brott.

Och var i tråden nämns något om tvång? Du är lika efter som TS.
Citera
2026-08-08, 10:05
Medlem
Citat:
Och var i tråden nämns något om tvång? Du är lika efter som TS.

Vad är det du inte fattar?
Man KAN bli tvångsvårdad om man går dit frivilligt och sen beter sig tillräckligt konstigt eller säger tillräckligt dåliga saker så att en läkare bedömer att man ska tvångsvårdas, det förstår du väl?

Står inget i TS fall hur det ligger till, bara att han vill bli utskriven och avsluta kontakten med öppenvården.
Citera
2026-08-08, 10:06
Avslutad
Citat:
Vad är det du inte fattar?
Man KAN bli tvångsvårdad om man går dit frivilligt och sen beter sig tillräckligt konstigt eller säger tillräckligt dåliga saker så att en läkare bedömer att man ska tvångsvårdas, det förstår du väl?

Står inget i TS fall hur det ligger till, bara att han vill bli utskriven och avsluta kontakten med öppenvården.

Men nu handlar inte tråden om vad man kan bli, utan TS situation där han inte nämner något om tvång. Du är trög.
Citera
2026-08-14, 18:54
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Men nu handlar inte tråden om vad man kan bli, utan TS situation där han inte nämner något om tvång. Du är trög.

Du kan vara i situationen att din vård är frivillig så länge du inte avbryter den. Men att den kan övergå i tvång om du avslutar den.

Annars är det inte svårare än att avboka besöken. Men det är så jävla enkelt att jag inte förstår trådstarten i så fall.
Citera
2026-08-15, 23:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Du kan vara i situationen att din vård är frivillig så länge du inte avbryter den. Men att den kan övergå i tvång om du avslutar den.

Annars är det inte svårare än att avboka besöken. Men det är så jävla enkelt att jag inte förstår trådstarten i så fall.

Så funkar det inte riktigt. Tvångsvård kommer inte för att du "avslutar", det kommer om du behöver det - Vilket inte TS gör.
Citera
2026-08-17, 10:44
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Så funkar det inte riktigt. Tvångsvård kommer inte för att du "avslutar", det kommer om du behöver det - Vilket inte TS gör.

Vad en som patient behöver? Det är en fin, och mänsklig känsla. Men nu tror jag vi är inne på ett juridiskt område snarare än strikt behovsorienterat.

Förenklat så måste patienten uppfylla nedan villkor:
-Allvarlig psykisk störning.
-Oundgängligt behov av psykiatrisk vård.
-Patient motsätter sig vården.

Har anledning att tro att jag själv befinner mig i den situationen. Vården är frivillig så länge jag går, och svarar i telefon.

Men nu vet vi ju inte varför TS tror sig befinna sig i den situationen.
Citera
2026-08-17, 14:37
Avslutad
Det är bäst att vara försiktig, och om man är missnöjd så får man gradvis visa att man t ex inte behöver medicinen som skrivits ut. Tålamod är bra.

På tal om något annat, varför kan man ibland hitta språk i journalen som normalt används av underrättelsetjänster eller rättsskipande myndigheter? Det verkar skumt.
Citera
2026-08-22, 20:51
Medlem
Kungenshoras avatar
Det verkar inte gå att skriva ut sig från öppen psykiatrisk mottagning i Sverige när man väl blivit inskriven. Därför bör man nog undvika att söka psykiatrisk vård från första början.
Det är nog det enda rätta svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in