2026-08-22, 18:40
Moderator
Neksnors avatar
Som liten, när Ryssland kallade sig Sovjet, åktes det till Florida på en veckas solsemester. Buss mitt i natten till Gardermoen, på den tiden mer eller mindre en asfaltremsa med kiosk bortom Oslo. Sedan chartrad jumbojet som landade i dagsljus, men när kommit ut till hotellbussarna var det mörkt. Flyget hem inleddes med en väldigt kort natt och jag har för mig att bussen hem kom fram mitt i natten.

Jag vet inte exakt hur länge vi var borta och hur många hotellnätter det blev, men då det var en charterprodukt bör det handlat om något anpassat till en veckas semester för Osloborna.

Då var det givetvis coolt, men idag hade jag inte orkat med ett sådant arrangemang. Hade det handlat om direktflyg, med vettiga tider, så hade det kanske varit intressant.

Sedan finns det givetvis undantag. Skulle exempelvis Håkan Hellström göra årets enda spelning i Ulan Bator, då får man givetvis ta en lång och jobbig resa dit bara för att se spelningen.
Citera
2026-08-22, 19:20
Medlem
godboys avatar
Jag har rest mycket i mina dagar, och när jag var ung så åkte jag någon gång till London för att käka lunch och sen hem till Sverige igen, en sån där galen över dagen resa. Billigt att flyga, men då var jag ung och dum.

Nu när jag har ett jobb där jag rest mycket så är jag inte alls reseglad längre. Att flyga är fan som att åka lokalbuss mellan Kiruna och Ystad i ett sträck. Så fucking booooooring. I bland får jag flyga i business och enstaka gånger i första klass, men det är ändå rätt trist. Så korta utlandsvistelser säger jag nej tack till. Det är inte värt det. Däremot om jag är på jobbresa långt bort så kan jag få för mig att förlänga den från några dagar som oftast konferensen är, till upp till två veckor och då tar jag med mig frugan.
Citera
2026-08-22, 20:25
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag har rest mycket i mina dagar, och när jag var ung så åkte jag någon gång till London för att käka lunch och sen hem till Sverige igen, en sån där galen över dagen resa. Billigt att flyga, men då var jag ung och dum.

Nu när jag har ett jobb där jag rest mycket så är jag inte alls reseglad längre. Att flyga är fan som att åka lokalbuss mellan Kiruna och Ystad i ett sträck. Så fucking booooooring. I bland får jag flyga i business och enstaka gånger i första klass, men det är ändå rätt trist. Så korta utlandsvistelser säger jag nej tack till. Det är inte värt det. Däremot om jag är på jobbresa långt bort så kan jag få för mig att förlänga den från några dagar som oftast konferensen är, till upp till två veckor och då tar jag med mig frugan.

Jag också. För att shoppa. Men nu handlar tråden om utanför Europa.
Citera
2026-08-22, 20:43
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag också. För att shoppa. Men nu handlar tråden om utanför Europa.
Ja, tack för korrektion. Jag var i Bogota (Columbia) på en tvådagarskonferens för två eller tre år sen, en helt vansinnig resa. En jävla massa åkande för något som skulle kunna skett över Teams egentligen. Jag var seg som fan på konferensen, helt meningslöst enligt mig. Men var ombedd att åka, fan vet varför jag inte drev frågan om längre vistelse eller ifrågasatte hela idén om att ens fara dit. Det är ju inte så att det ens är särskilt dyrt i Bogota, ens på riktigt bra hotell, om man jämför med t ex Tokyo och Seol som jag också varit i mer än en gång.
Citera
2026-08-22, 20:48
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja, tack för korrektion. Jag var i Bogota (Columbia) på en tvådagarskonferens för två eller tre år sen, en helt vansinnig resa. En jävla massa åkande för något som skulle kunna skett över Teams egentligen. Jag var seg som fan på konferensen, helt meningslöst enligt mig. Men var ombedd att åka, fan vet varför jag inte drev frågan om längre vistelse eller ifrågasatte hela idén om att ens fara dit. Det är ju inte så att det ens är särskilt dyrt i Bogota, ens på riktigt bra hotell, om man jämför med t ex Tokyo och Seol som jag också varit i mer än en gång.

Haha. Här snackar vi. Tvådagars-konferens i Bogota. Den turen, för att vara där en så kort och intensiv tid, tar nog priset.
Citera
2026-08-22, 20:59
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Haha. Här snackar vi. Tvådagars-konferens i Bogota. Den turen, för att vara där en så kort och intensiv tid, tar nog priset.
Ja, helt vansinnigt, men visst, jag får betalt så låt gå för det. Men det kändes ganska meningslöst. Vill minnas att respektive väg tog 18-20 timmar. Jag bytte i Amsterdam båda gångerna så jag flög med KLM, vilket är ett av de bättre bolagen enligt mig. Fattar inte att jag ens gick med på detta vansinne. Nu hade jag i o f rätt bra flyt vid denna resa, ibland kan det ju vara lite bökigt med just Sydamerika.
Citera
2026-08-22, 21:38
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Som liten, när Ryssland kallade sig Sovjet, åktes det till Florida på en veckas solsemester. Buss mitt i natten till Gardermoen, på den tiden mer eller mindre en asfaltremsa med kiosk bortom Oslo. Sedan chartrad jumbojet som landade i dagsljus, men när kommit ut till hotellbussarna var det mörkt. Flyget hem inleddes med en väldigt kort natt och jag har för mig att bussen hem kom fram mitt i natten.

Jag vet inte exakt hur länge vi var borta och hur många hotellnätter det blev, men då det var en charterprodukt bör det handlat om något anpassat till en veckas semester för Osloborna.

Då var det givetvis coolt, men idag hade jag inte orkat med ett sådant arrangemang. Hade det handlat om direktflyg, med vettiga tider, så hade det kanske varit intressant.

Sedan finns det givetvis undantag. Skulle exempelvis Håkan Hellström göra årets enda spelning i Ulan Bator, då får man givetvis ta en lång och jobbig resa dit bara för att se spelningen.

Något jag inte skulle göra. Häromsistens var jag i Halmstad och lyssnade på Håkan Hellström och det var en av de lamaste konserterna jag hört..

Inte värt resan från Stockholm ens.
Citera
2026-08-22, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Med långa resor så menar jag utanför Europa då det oftast kräver minst 2 veckor för att känna att man har en semester och att det är värt det med tanke på priset?

Ex upp till en vecka i Asien, Afrika, Sydamerika, Nordamerika, Australien

Hur tänkte ni? Var det värt det den korta vistelsen?

Ingen jobbresa utan endast nöjesresa

Jag leker med tanken..
Åkte 10 dagar (inkl. någon dag för resa till/från flygplatsen i landet, dock ej inräknat med själva flyget eller resa till/från flygplatsen här i Sverige) till Kanada för några år sen. Det var värt det på så sätt att Kanada är fantastiskt vackert och jag är glad för den tid jag hade där, hann absolut upptäcka och se en del men för att det verkligen skulle kännas värt det hade jag velat ha ännu mer tid. Framförallt så blev jag rätt bunden till orten jag hade boende på, hade egentligen velat resa runt mer. Åkte så kort tid för att det var allt jag lyckades få ledigt men ville ändå komma iväg, annars hade jag absolut stannat längre.
Citera
2026-08-23, 03:47
Medlem
micke_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Med långa resor så menar jag utanför Europa då det oftast kräver minst 2 veckor för att känna att man har en semester och att det är värt det med tanke på priset?

Ex upp till en vecka i Asien, Afrika, Sydamerika, Nordamerika, Australien

Hur tänkte ni? Var det värt det den korta vistelsen?

Ingen jobbresa utan endast nöjesresa

Jag leker med tanken..
Jag har varit i Sydney Australien i 7 dagar vilket blev 10 dagar med själva resorna. Jag tyckte det var värt det och jag han med att se och göra det som jag ville och uppnå med resan. Jag skulle till och med kunnat korta ner resan med en dag om det hade varit nödvändigt.
Citera
2026-08-23, 06:49
Medlem
busy-signals avatar
Nej fy fan, det var inte värt det, inte ens när man var ung och stark. Men jag var dum nog att göra det tre gånger, dock för väldigt många år sedan. En gång på semester och två gånger i jobbet.

Skyller dock inte ifrån mig på varken jobb eller resesällskap, för jag var säkert drivande i alla tre fallen att resan skulle klämmas in på kortast möjliga tid. Hade tyvärr alltid bråttom när jag var ung.

Hursomhelst så var det värsta att gå behöva ställa om tiden två gånger inom en vecka. Det tog evigheter innan jag piggnade till igen efteråt.
Senast redigerad av busy-signal 2026-08-23 kl. 06:54.
Citera
2026-08-23, 06:58
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_gbg
Jag har varit i Sydney Australien i 7 dagar vilket blev 10 dagar med själva resorna. Jag tyckte det var värt det och jag han med att se och göra det som jag ville och uppnå med resan. Jag skulle till och med kunnat korta ner resan med en dag om det hade varit nödvändigt.

OMG, du måste vara byggd av det hårdare virket 💪

Mina resor var betydligt kortare och jag blev helt förstörd varje gång. Men iofs så drack man alkohol på den tiden, gjorde väl inte saken bättre förmodligen.
Citera
2026-08-23, 15:33
Medlem
micke_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
OMG, du måste vara byggd av det hårdare virket 💪

Mina resor var betydligt kortare och jag blev helt förstörd varje gång. Men iofs så drack man alkohol på den tiden, gjorde väl inte saken bättre förmodligen.

Nja jag är nog ganska soft faktiskt dock så reser jag mycket både österut och västrut så jag har lärt mig hur jag ska förbereda min kropp.

Sedan så handlar det också om hur man lägger upp resan med ev. flygbyten, kabinklass och vilken status man har på flygbolagen man reser med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in