2026-08-23, 15:37
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Som liten, när Ryssland kallade sig Sovjet, åktes det till Florida på en veckas solsemester. Buss mitt i natten till Gardermoen, på den tiden mer eller mindre en asfaltremsa med kiosk bortom Oslo. Sedan chartrad jumbojet som landade i dagsljus, men när kommit ut till hotellbussarna var det mörkt. Flyget hem inleddes med en väldigt kort natt och jag har för mig att bussen hem kom fram mitt i natten.

Jag vet inte exakt hur länge vi var borta och hur många hotellnätter det blev, men då det var en charterprodukt bör det handlat om något anpassat till en veckas semester för Osloborna.

Då var det givetvis coolt, men idag hade jag inte orkat med ett sådant arrangemang. Hade det handlat om direktflyg, med vettiga tider, så hade det kanske varit intressant.

Sedan finns det givetvis undantag. Skulle exempelvis Håkan Hellström göra årets enda spelning i Ulan Bator, då får man givetvis ta en lång och jobbig resa dit bara för att se spelningen.
Skulle HH spela i Ulan Bator får man hoppas att han stannar kvar där
Citera
2026-08-24, 09:31
Medlem
När jag var yngre åkte jag till Bkk och stannade 4-5 dagar ett par gånger per år. Billiga flygbiljetter + gratisboende så inga problem. Idag hade jag inte satt mig på en lång flygning om resan var mindre än 14 dagar. Att resa sliter på kroppen och det märker man först när man börjar bli gubbe..
Citera
2026-08-28, 00:58
Medlem
Under 4000 till Bangkok från Arlanda🙂 så sent som 2015..

Citat:
Ursprungligen postat av Antex
På den tiden man kunde hitta billiga flygbiljetter åkte jag en gång till Bangkok onsdag till söndag.

Underbar utflykt som var värd varenda sekund.

Nu var det inte första gången där, så jag kunde rutinerna och maxa tillvaron.
Citera
2026-08-28, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag har rest mycket i mina dagar, och när jag var ung så åkte jag någon gång till London för att käka lunch och sen hem till Sverige igen, en sån där galen över dagen resa. Billigt att flyga, men då var jag ung och dum.

Intressant. På grånsen 00/10-talet var det ett mindre fenomen att flyga Ryan till London och ta en rejäl pubrunda, skippa hotell, vara vaken till 06-07 då första planet gick tillbaka till Skavsta, sova på det/flygbussen och sen nyktra till hemma. Totalpriset var nämligen ofta betydligt billigare än att göra samma sak i Stockholm då flygbiljetterna gick att få för några hundralappar tur och retur.
Citera
2026-08-28, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja, tack för korrektion. Jag var i Bogota (Columbia) på en tvådagarskonferens för två eller tre år sen, en helt vansinnig resa. En jävla massa åkande för något som skulle kunna skett över Teams egentligen. Jag var seg som fan på konferensen, helt meningslöst enligt mig. Men var ombedd att åka, fan vet varför jag inte drev frågan om längre vistelse eller ifrågasatte hela idén om att ens fara dit. Det är ju inte så att det ens är särskilt dyrt i Bogota, ens på riktigt bra hotell, om man jämför med t ex Tokyo och Seol som jag också varit i mer än en gång.

Intressant att läsa. Under IT-bubblans tid var det vanligt med tvådagarskonferenser på nästan andra sidan jorden, typ San Fransisco. Det bara sprutade ut pengar, man brydde sig inte så mycket och de skulle spenderas på något.
Citera
2026-08-28, 10:02
Medlem
På 90-talet gick vi rakt från en efterfest en lördag morgon till svävaren i Malmö för att resa till Paris en natt alltså med hemresa söndag kväll. SAS hade på den tiden någon typ av resor som va snorbilliga för den under 26 år, tror vi betalade 795:- t.o.r eller t.om ännu mindre.
Sen hyrde vi ett enkelrum att dela på för oss 5 som var med, tror ingen av oss sov en enda sekund men det var normalläge att inte göra det fre- sön på den tiden.
En bra överraskning var också att det var fri dricka både på svävare och flyg.
Senast redigerad av brasnyggman 2026-08-28 kl. 10:04.
Citera
2026-08-28, 22:33
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Under 4000 till Bangkok från Arlanda🙂 så sent som 2015..

Ja, på den tiden var det inga problem att åka 4-5 gånger per år.

Då fick man guldstatus på Thai med dess fördelar.

Åkte man lågsäsong var det inte omöjligt att få en trea för sig själv.
Citera
2026-08-31, 20:10
Medlem
Det beror väl på vad man ska göra? Jag har varit i såväl Florida, Egypten och Thailand på veckolång semester, alla gångerna med barn. Det har varit nån utflykt i Egypten och Thailand och temaparker i Florida. I övrigt sol och bad och då räcker en vecka. Ska man göra lite saker och se sig omkring däremot fordrar i vart fall jag två veckor. Var i Australien i tre veckor förra året och då får man sovra rejält.

För mig som har ett par timmar till flygplats spelar det inte så stor roll om flyget tar 3 eller 7 timmar. Med allting inräknat får man räkna med att det åtgår en arbetsdag när man reser inom Europa. Och jag har gjort många dagsresor tor i jobbet. Det har varit tredagarsresor över Atlanten också. Tuffaste trippen var Karlstad-Köpenhamn-Frankfurt-Sao Paolo-New York-Buffalo-New York-Köpenhamn-Karlstad. Borta fem nätter varav tre på flyg.
Citera
2026-09-08, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antex
På den tiden man kunde hitta billiga flygbiljetter åkte jag en gång till Bangkok onsdag till söndag.

Underbar utflykt som var värd varenda sekund.

Nu var det inte första gången där, så jag kunde rutinerna och maxa tillvaron.

Ja, innan pandemin åkte jag Norwegian till Bangkok på långhelg onsd-sönd eller torsdag-måndag
flera gånger per år.
Man kunde ju åka för under 5.000 kr !
Citera
2026-09-13, 22:37
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Med långa resor så menar jag utanför Europa då det oftast kräver minst 2 veckor för att känna att man har en semester och att det är värt det med tanke på priset?

Ex upp till en vecka i Asien, Afrika, Sydamerika, Nordamerika, Australien

Hur tänkte ni? Var det värt det den korta vistelsen?

Ingen jobbresa utan endast nöjesresa

Jag leker med tanken..

Beror väl på hur hög hotellkostnaden är jämfört med resans kostnad. Svenskar brukar vara borta länge eftersom de har så långa semestrar. Folk från andra länder brukar vara borta max en vecka, och då är det packat schema och lyxhotell.

Ska man bara på ett speciellt event såsom en konsert eller biltävling eller dyl är det inte ovanligt att bara vara borta i 3 dagar...

Alla har ju olika syften med sina semestrar. Vissa vill att det ska vara ett vilohem, man softar på en strand och går lite fram och tillbaks till hotellrummet på resorten. Andra vill se konkreta saker, åka på utflykter etc.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in