2026-08-21, 07:27
Medlem
Med långa resor så menar jag utanför Europa då det oftast kräver minst 2 veckor för att känna att man har en semester och att det är värt det med tanke på priset?

Ex upp till en vecka i Asien, Afrika, Sydamerika, Nordamerika, Australien

Hur tänkte ni? Var det värt det den korta vistelsen?

Ingen jobbresa utan endast nöjesresa

Jag leker med tanken..
Senast redigerad av Nyfikenpaallt 2026-08-21 kl. 07:36.
Citera
2026-08-21, 07:33
Moderator
evilhoneys avatar
Jag skulle säga nej. Två veckor är i minsta laget det också, framför allt om det är en för dig ny destination.
Dels tar det ett tag med återhämtning efter själva resan och att acklimatisera sig och sen är det ju dags att åka hem.
Citera
2026-08-21, 08:28
Medlem
Nu har jag inte gjort det för semester, däremot för jobb, vilket lärt mig att det är bortkastat.

Själv idag skulle jag säga att skall jag bara var borta en weekend, så är det max 2 timmars flygresa jag kan tänka mig.
Även lite längre semesterresor inom Europa börjar jag tycka att1 vecka är i minsta laget.
Har genomfört ett par fakiresor till bl.a. Korea: Var på plats ca 20 timmar varav 10 var arbete. Så resan tog längre tid en själva vistelsen: Hade gett absolut 0 som semester.
Så jag skulle säga att det är helt bortkastat, om du inte bara är efter att fylla i en lista hur många länder du varit i.
Citera
2026-08-21, 08:57
Medlem
Connykrims avatar
Vet en dåre som drog till Thailand med sin fru i 1v.. helt sjukt !
Citera
2026-08-21, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Vet en dåre som drog till Thailand med sin fru i 1v.. helt sjukt !
Ja, det är vansinnigt. När jag gör en så lång flygresa så stannar jag minst en månad.
Citera
2026-08-21, 12:29
Medlem
GormDenGamles avatar
Ja.
Både till Beijing och Tokyo. 7 dagar vardera.
Jag kanske skulle ha planerat resan till Tokyo lite bättre (och längre). Men jag kan alltid åka på nytt.
Men till Beijing var 7 dagar nog.
Citera
2026-08-21, 13:03
Medlem
kyrkstockens avatar
Ja, thailand har jag också stött på och de sa efteråt att det var för kort för en sådan resa.

Är det djävligt billigt eller en fantastisk chans är det naturligtvis en annan sak.

Men jag körde till östersund för en dag (80 mil) och sedan hem igen. Hur normalt är det?
Citera
2026-08-21, 15:14
Medlem
Antexs avatar
På den tiden man kunde hitta billiga flygbiljetter åkte jag en gång till Bangkok onsdag till söndag.

Underbar utflykt som var värd varenda sekund.

Nu var det inte första gången där, så jag kunde rutinerna och maxa tillvaron.
Citera
2026-08-21, 16:29
Medlem
Jag har rest till Etiopien för två nätters vistelse, samt till Rwanda för tre nätters vistelse. Det var helt klart värt det.
Citera
2026-08-21, 17:10
Medlem
På 90-talet var det lite resor

Åkte med flyg till Italien en fredag förmiddag, var hemma i stan igen sent på söndag kväll.
(Billiga biljetter på halvtomma plan, 999:- t.o.r för flyget)

Flög till New York en torsdag och var hemma igen på måndagen.
(Skulle hälsa på dottern som ville bjuda på en VIP-biljett på en NHL match som hon hade vunnit)

Flög till Portugal en fredag och var hemma i lägenheten på måndagen
(Estoril F1-resa)

På sent 80-tal- Enkel biljett österut med båt, buss och tåg (Transsibiriska järnvägen)
Södra leden till Peking, båt till Singapore, båt till Darwin, flyg till Melbourne, lånade bil av
min morbror körde till bland annat till Perth via Alice Springs och på återresan till Melbourne
blev det sydkusten och passade på att njuta av Eyre Highway´s berömda raksträcka.
Flyg hem via Kairo-Rom-Arlanda, tillbaka hemma efter 90 dagar.

Vet inte om jag skulle kalla det för en direkt semester gå det blev lite jobb på vägen.
Skulle leverera 12 sockar snus till en hockeyspelare i Moskva, jobbade gratis båt båten mellan Singapore till Darwin, jobbade lite hos min morbror, under resan genom Sovjet så sålde/bytte jag under resans gång bort bläckpennor, tuggummin och "mina lortiga kläder med eftersökta
klädmärken"
När man steg av planet på Arlanda så återstod enbart handbagaget och det jag hade på mig.
Citera
2026-08-21, 17:23
Medlem
mikaelss avatar
Kanarieöarna? Europa politiskt, men Afrika geografiskt. 6+ Tim flygtid. En vecka funkar, om än lite kort.
Längre än så är tvek om det är en nöjesresa.

I jobb har jag åkt till Bangkok över en natt. Samma crew på planet hem som dit.
Citera
2026-08-21, 20:30
Medlem
Jordgubbes avatar
Mest respektabelt är att åka iväg för ett seriöst jobb i månader eller år, eller över en helg. Det däremellan - för att mest såsa omkring - tycker jag är lite WT faktiskt. Varit till andra sidan jorden på weekend med bara handbagage, helt okej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in