2026-08-22, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo men mina päron var födda innan 76. Därav de hade det. De hade ju C också tung lastbil. Men just den behörigheten togs bort. Eller delvis. De måste ha en check för att få den. Men som "kul" detalj. Om jag köper en MC får jag inte köra den. Med mitt bara B-kort. Min morsa som inte kört något på 10 år får dock helt lagligt köra denna MC. För hon har ett B kort taget på långt förr.

Är ju dock i processen själv. Att nu ska det bli A. Sedan innan man dör ska man nog faktiskt äntligen få till en C med farlig last också!
Finns väl en åldersgräns där de med nyare kk inte ens fick AM kort på köpet.
Citera
2026-08-22, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
På 50talet och kanske även senare var regeln 150 kubik.

De kallades "lättviktare" istället för de 125kubik som gäller numera.
Har för mig 150 kubiks lättviktsre försvann när mopeder tillkom som fordon.
Såå, det är inte bara regeln att man får köra tung buss med kk före 96, körkortsreglementet ändras och anpassas hela tiden.

Det har aldrig funnits någon gräns på 150cc för lätt MC i Sverige.

Fram till 1970 var regeln att en MC med tjänstevikt på max 75 kg räknades som lätt MC och fick köras av den som hade körkort för lätt MC, som man kunde ta från och med 16 års ålder. Motorstorlek och effekt var båda obegränsade. Husqvarna Guldpilen, 200cc, hade tjänstevikt under 75 kg och var en lätt MC. (Källa:

1970 ändrades regeln till max 125cc, men effekten fick inte någon begränsning förrän 1994, då maxeffekt sattes till 11kW.

Här finns mer info: https://www.svmc.se/om-smc/organisation/historia/
Citera
2026-08-22, 17:45
Medlem
Citat:
Finns väl en åldersgräns där de med nyare kk inte ens fick AM kort på köpet.

Nej. Alla körkort, oavsett behörighet, har alltid även AM-behörighet, oavsett ålder på innehavaren eller när körkortsbehörigheten togs.

Jag tog körkort innan AM existerade, och fick den behörigheten inskriven när mitt kort förnyades.

Den som t.ex. tar körkort för lätt MC idag, får (utöver behörigheten A1) även AM-behörighet.
Citera
2026-08-22, 19:21
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
De måste ha fyllt 18 före juni 1976 för att ha fått A på köpet när de tog B, så de måste vara födda 1958 eller tidigare.

Men, jo, jag känner mycket väl till dessa "gratis" motorcykelkörkort. Det var en väldigt tur att det där togs bort. Det är ingen bra idé att tillåta MC-körning utan utbildning.

De är gamla. Jag är gammal. De tog sina kort på 60-talet. Vi har liksom litet "kul" om det. Min morsa kunde helt lagligt bara en dag köra tung MC hon har kort för det.
Citera
2026-08-22, 19:59
Medlem
Citat:
Det har aldrig funnits någon gräns på 150cc för lätt MC i Sverige.

Fram till 1970 var regeln att en MC med tjänstevikt på max 75 kg räknades som lätt MC och fick köras av den som hade körkort för lätt MC, som man kunde ta från och med 16 års ålder. Motorstorlek och effekt var båda obegränsade. Husqvarna Guldpilen, 200cc, hade tjänstevikt under 75 kg och var en lätt MC. (Källa:

1970 ändrades regeln till max 125cc, men effekten fick inte någon begränsning förrän 1994, då maxeffekt sattes till 11kW.

Här finns mer info: https://www.svmc.se/om-smc/organisation/historia/
Ok, men de flesta "lättviktare"var väl omkring 98-150cc?

EDIT:
Var tydligen totalvikten som styrde klassningen, lättviktaren fick inte väga mer än 75Kg varav motorn 20Kg.

I praktiken kunde dom inte tillverka motorer som vägde så lite om de var större än typ 100-150cc.
De flesta var 98cc.

Guldpilen med sina 200cc var ett undantag där resten av motorcykeln tillverkats så lätt som möjligt och då kunde vikten av 200cc motorn rymmas i totalviktens tillåtna 75kg gräns.
Efter att myndigheterna tryckt på så lades tillverkningen av Husqvarnas 200cc Guldpil ned redan efter 2år.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-08-22 kl. 20:15.
Citera
2026-08-22, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
De är gamla. Jag är gammal. De tog sina kort på 60-talet. Vi har liksom litet "kul" om det. Min morsa kunde helt lagligt bara en dag köra tung MC hon har kort för det.

Ah, jag förstår. Jo, de där gamla MC-korten som äldre har fått "på köpet" har varit ett ständigt samtalsämne i många år.

Genom åren har vi haft en hel del MC-förare på svenska vägar som kört med sådant kort. Hösten 1976 utgjordes ju närmare 100% av de svenska MC-förarna av "körkortslösa" förare, alltså sådana som aldrig tagit ett MC-kort utan fått det gratis.

Den andelen har därefter gradvis sjunkit, såklart. Och en hel del av dem kör fortfarande, de yngsta är ju bara 68 år i år. Genomsnittsåldern för en svensk MC-förare är 55 år.
Citera
2026-08-22, 20:24
Medlem
Citat:
Ok, men de flesta "lättviktare"var väl omkring 98-150cc?

EDIT:
Var tydligen totalvikten som styrde klassningen, lättviktaren fick inte väga mer än 75Kg varav motorn 20Kg.

I praktiken kunde dom inte tillverka motorer som vägde så lite om de var större än typ 100-150cc.
De flesta var 98cc.

Guldpilen med sina 200cc var ett undantag där resten av motorcykeln tillverkats så lätt som möjligt och då kunde vikten av 200cc motorn rymmas i totalviktens tillåtna 75kg gräns.
Efter att myndigheterna tryckt på så lades tillverkningen av Husqvarnas 200cc Guldpil ned redan efter 2år.

Inte totalvikt, tjänstevikt max 75 kg.

Silverpilen var jättepoppis. Gamla gubbar snackar om den än idag, den hade en 175cc motor.
Citera
2026-08-22, 21:43
Medlem
Citat:
Inte totalvikt, tjänstevikt max 75 kg.

Silverpilen var jättepoppis. Gamla gubbar snackar om den än idag, den hade en 175cc motor.
Jo, det vet jag.
Men det var Guldpilen du skrev om...
Citera
2026-08-22, 22:01
Medlem
Citat:
Ah, jag förstår. Jo, de där gamla MC-korten som äldre har fått "på köpet" har varit ett ständigt samtalsämne i många år.

Genom åren har vi haft en hel del MC-förare på svenska vägar som kört med sådant kort. Hösten 1976 utgjordes ju närmare 100% av de svenska MC-förarna av "körkortslösa" förare, alltså sådana som aldrig tagit ett MC-kort utan fått det gratis.

Den andelen har därefter gradvis sjunkit, såklart. Och en hel del av dem kör fortfarande, de yngsta är ju bara 68 år i år. Genomsnittsåldern för en svensk MC-förare är 55 år.
Har de kört mc sedan 1976 eller tidigare har de förmodligen lärt sig det nu. Värre är att man kör bil med moppekort.
Citera
2026-08-22, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Har de kört mc sedan 1976 eller tidigare har de förmodligen lärt sig det nu. Värre är att man kör bil med moppekort.

Man får inte köra personbil med moppekort. Man får köra traktor.
Citera
2026-08-22, 22:46
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Har du inget B-körkort?
Citera
2026-08-22, 22:57
Medlem
Raggarspinns avatar
Trafikens lagar och regler är samma för alla trafikanter. Ett körkort hade räckt enligt mig. Du får bara köra ett fordon om du kan framföra det på ett säkert sätt. Du är inte tvingad att köra en stor husbuss om du har ett b-kort före -96.
Enligt svensk lag (Trafikförordningen 3 kap.) får en förare inte framföra ett fordon om man på grund av sjukdom, utmattning, påverkan av alkohol eller andra orsaker inte kan köra betryggande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in