Idag, 12:00
Medlem
Artikel av Sandra Sahlén • 58 m •

Citat:
Ett vanligt B-körkort brukar innebära en viktgräns på 3,5 ton. Men för många svenskar som tog körkort för mer än 30 år sedan gäller en helt annan regel. I vissa fall kan samma B-behörighet räcka för att köra en personbilsregistrerad husbil på 25 ton.

Skillnaden går tillbaka till en regeländring som trädde i kraft den 1 juli 1996. Den som hade skaffat sin B-behörighet före det datumet fick behålla de rättigheter som gällde enligt de äldre bestämmelserna.

här kan man läsa mer.

Någon mer än jag som tycker detta är galet?

Borde denna möjlighet ändras på något sätt?
Citera
Idag, 12:07
Medlem
VoktorDodkas avatar
Man kan inte ändra på gamla körkortsbehörigheter, i så fall skulle alla som tog b-kort före mitten av 70-talet bli av med sina a-behörigheter.

Varför tycker du att det är så hemskt? Är du miljöpartist eller bara drabbad av helt vanlig avundsjuka? Det är inte direkt som att olyckorna med just dessa fordon har stått som spön i backen.
Citera
Idag, 12:11
Medlem
Lika vansinnigt som att man kan registrera en lastbil som Apa traktor och köra den utan körkort från 16 års ålder. Äldre ser och hör dåligt och reaktionsförmågan är oftast sämre. B har ju traditionellt sett en begränsning på 3.5 ton just för att den som bara har B behörighet inte har bevisat att de faktiskt kan hantera ett tyngre fordon. Finns många med enbart B körkort som inte en borde köra personbil på 2 ton.

Idag finns ju dessutom C1 som är lite enklare att ta än C just för folk som har husbil eller en större pickup.

Var väl också tal om att man skulle höja B till 4 eller till och med 4.5 ton, men enbart för elbilar. Vad är det för jävla dumheter. Nån som tagit automatkort (för efterblivna) i en 1.5 tons diesel anses alltså vara bra nog att framföra en fet SUV på 4 ton med 1000 hästar.

🤡🌎
Citera
Idag, 12:12
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren

här kan man läsa mer.

Jag tycker det är galet. Jag har tagit körkort B för över 50 år sedan och skulle aldrig köra något så tungt.
Tycker även att det inte räcker med B-körkort alls för husbilar. Mindre husbilar möjligen typ sådana bilar en del hantverkare har.
Ser en hel del husbilar ute på vägarna som inte är säkra på att köra sin husbil.
Citera
Idag, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Man kan inte ändra på gamla körkortsbehörigheter, i så fall skulle alla som tog b-kort före mitten av 70-talet bli av med sina a-behörigheter.
Det går alldeles utmärkt att ändra på det, om man vill. Ännu ett exempel på vansinnigheterna där en 90 årig kärring kan köra tung motorcykel, medan en yngre person som skulle hantera motorcykeln betydligt bättre saknar behörighet.
Citera
Idag, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Tycker även att det inte räcker med B-körkort alls för husbilar. Mindre husbilar möjligen typ sådana bilar en del hantverkare har.
Husbilar borde ha sin egen klassificering, behörighet och egna skattesatser. Samt begränsas till 80km/h med höga krav på att allt lastsäkras. Inklusive en gräns på 10 år där behörigheten sedan försvinner och måste tas igen.
Citera
Idag, 12:22
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

här kan man läsa mer.

Det har varit på detta vis i trettio år, varför reagerar du först nu? Vad jag vet har det gått bra, inga rapporter om olyckor.
Citera
Idag, 12:32
Medlem
Citat:
Det borde gå att ändra på det här. Det är en enorm skillnad på 3.5 ton och 25 ton. Det borde funka att de som kör tyngre än 3,5 ton måste komplettera med ytterligare utbildning. Detsamma för a-behörighet. Men det är en annan diskussion.

Citat:
Är du miljöpartist eller bara drabbad av helt vanlig avundsjuka?
jag röstar SD. Ingen avundsjuka heller.
Citera
Idag, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det har varit på detta vis i trettio år, varför reagerar du först nu? Vad jag vet har det gått bra, inga rapporter om olyckor.
Jag läste artikeln för en timme sen. Visste inte om detta tidigare. Tycker det är vansinnigt att man utan utbildning kan ratta 25 ton.
Citera
Idag, 12:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

här kan man läsa mer.

Jag håller med dig men samtidigt bra då jag är en av dessa med B96-kort. Har aldrig haft behov av det men man vet aldrig framöver.

Detta är egentligen samma idioti som att man förr fick kortet för MC gratis när man tog B. Min mamma är över 80 år och har aldrig i sitt liv kört en MC men kan ändå hoppa upp på en Ducati imorgon och dra iväg. Helt livsfarligt.

Samma idioti gäller mopedkortet, man tar kort för moped och kan sekunden senare hoppa in i en Scania lastbil på 7-9 ton och dra iväg utan att ens veta hur man växlar en sån.
Citera
Idag, 12:55
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag håller med dig men samtidigt bra då jag är en av dessa med B96-kort. Har aldrig haft behov av det men man vet aldrig framöver.

Detta är egentligen samma idioti som att man förr fick kortet för MC gratis när man tog B. Min mamma är över 80 år och har aldrig i sitt liv kört en MC men kan ändå hoppa upp på en Ducati imorgon och dra iväg. Helt livsfarligt.

Samma idioti gäller mopedkortet, man tar kort för moped och kan sekunden senare hoppa in i en Scania lastbil på 7-9 ton och dra iväg utan att ens veta hur man växlar en sån.
Man undrar hur dessa "pappersvändare" tänker

Sätter min ena strumpa på att det här aldrig kommer att hända i Sverige

Kommer ihåg i början på 90 talet så stod det någonstans att dom som har haft B körkort 10 år skulle få köra lätt mc upp till 150 CC utan att behöva göra något det skulle gå helt automatiskt när man förnya sitt körkort om Sverige gick med i EU det blev inte så som tur var för kan man inte köra ett fordon på fyra hjul på ett vettigt sätt så ska man inte köra ett fordon på två hjul som inte går fortare än 30 kmt 😄
Citera
Idag, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag tycker det är galet. Jag har tagit körkort B för över 50 år sedan och skulle aldrig köra något så tungt.
Ser en hel del husbilar ute på vägarna som inte är säkra på att köra sin husbil.
Spelar väl inte så stor roll vad husbilen väger, bromsar och sådant är ju anpassat efter tyngden.

Däremot behöver man vänja sig lite med att husbilen är större i yttermått.
Man får vänja sig med att kolla extra så inte bakhjulet går upp på tex refuger, trottoarkanter när man svänger, men det gör man snart.

Annars är ju allt som en vanlig perdonbil, 4 hjul och en ratt, hur svårt kan det va liksom...

Så rör inte körkortsbehörigheterna, vi har rätt till dessa undantag då de gällde när vi tog våra körkort.
Senast redigerad av Cutthethroat Idag kl. 13:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in