2026-08-22, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Sorry, du har helt rätt, B-lortet som är taget innan 1996 heter inte B96 men jag får köra vilken jävla husbil eller buss på det som helst bara fordonet är registrerat som personbil. Rent krasst så kan jag ta en dubbeldäckare turnébuss och dra iväg med så länge den är klassad som personbil och inte buss.

Vad det gäller AM-kortet så kan du två sekunder efter genomförandet hoppa in i din scanialastbil och dra iväg men den måste vara spärrad till 30km i timmen som en vanlig A-traktor.

https://www.expressen.se/nyheter/eddie-15-har-en-lastbil-som-a-traktor-overkligt/

https://www.svtplay.se/video/89dJ9Vp/hur-fan-hamnade-vi-har/2-kampen-for-epa-traktorn

Den måste vara registreringsbesiktigad som traktor, men jag antar att det är det du menar.

Men ja, så här är det. Körkortsbehörigheter ger rätten att framföra vissa fordon, och genom att vi har som princip att inte plocka bort rättigheter som myndigheter en gång givit, så uppstår konstigheter.

Jag tror att problemet, i praktiken, är ganska litet. Såna här fordon kostar mycket pengar och kräver utrymme, underhåll, samt förmodligen dyr skatt och försäkring. De är väldigt lätt räknade.

Sedan många år styr inte Sverige fritt över sina egna körkortslagar. Sånt bestäms i EU så att reglerna ska vara snarlika i alla EU-länder. Vi har ett visst spelrum men får slåss för det. Att köra traktor på AM-kort som 15-åring var nyligen på vippen att förbjudas, men de svenska EU-parlamentarikerna lyckades stoppa det. Förmodligen för att vi ca 2029 får "lätt bil", B1-behörighet, i hela EU. När den kommer, tror jag att alla moppebilar och till traktor ombyggda personbilar snabbt kommer att ryka all världens väg. Det är nästan dags att börja köpa in exemplar till museum redan nu.
Citera
2026-08-22, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Haha klagar inte! Tog det precis före! Så all fine för mig. Dock ett av livets stora WTF. Jag körde lastbil i lumpen. Var ett test från att få C. Sedan vad i helvete. Det finns tid för det! Skippar det för att festa. Finns alltid tid för detta! Nu ja fan dum du var! Du skulle fan tagit detta C när du hade chans och det var görenkelt! Ett av livs stora djävulskap. Om man lever tillräckligt länge kommer man få flera av dessa.

Ett enkelt råd från en gammal. Får du bara chansen att ta en behörighet. Ta fan den. Gå dessa lektioner. Om inte kommer du ångra dig sedan. Vill du sedan i gammal ålder ta dessa. Är det fan svindyrt och komplicerat.

Nu är i och för sig själva körkortsbehörigheten C/D bara början, om man vill köra lastbil eller buss. Med dessa kan man visserligen köpa sig en tung lastbil eller fullstor buss och köra runt med, men som privatperson är ju nyttan med det begränsad.

Om man ska ta anställning som lastbilsförare eller bussförare måste man ha ett yrkesförarbevis också, som bara gäller i fem år och därefter måste förnyas. Det är 35 timmars utbildning vart 5:e år.
Citera
2026-08-22, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart

Om man ska ta anställning som lastbilsförare eller bussförare måste man ha ett yrkesförarbevis också, som bara gäller i fem år och därefter måste förnyas. Det är 35 timmars utbildning vart 5:e år.

YKB behövs inte alltid för att jobba som lastbilschaufför.. beror helt på typ av körning
Citera
2026-08-22, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Artikel av Sandra Sahlén • 58 m •

här kan man läsa mer.

Någon mer än jag som tycker detta är galet?

Borde denna möjlighet ändras på något sätt?
Vad är galet?
tog du körkort på 60-talet får du även köra MC och tung MC...
En 12-åring får köra ett ekipage på 60 ton om det är en traktor med vagnar och det sker mellan två ägor och inom den egna verksamheten (får alltså inte köra åt andra som grannar).
Citera
2026-08-22, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Vad är galet?
tog du körkort på 60-talet får du även köra MC och tung MC...
En 12-åring får köra ett ekipage på 60 ton om det är en traktor med vagnar och det sker mellan två ägor och inom den egna verksamheten (får alltså inte köra åt andra som grannar).
1 januari 1976 upphörde att du fick A på köpet när du tog B.

Det jag tagit upp är vansinnet att utan utbildning så får du ge dig ut i trafiken i ett fordon som väger 25 ton och är 18 meter långt.
Citera
2026-08-22, 12:19
Medlem
hippilis avatar
Citat:
För det första är lätt MC begränsad till 125cc, inte 150 (i alla fall om den har två hjul). För det andra har ungefär hälften av EU-länderna regler som gör det möjligt att köra lätt MC om man bara har B-behörighet. Sverige har det inte, men Björn Söder (SD) har motionerat i riksdagen om att tillåta de.
Det var i början på 90 talet jag läste det och kan minnas fel att det stod 125 och inte 150cc

Kommer inte ihåg var jag läste det och hittar det inte heller men en kompis sa att inte i Sverige det blir så och det blev som vanligt, inget
Citera
2026-08-22, 13:30
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Nu är i och för sig själva körkortsbehörigheten C/D bara början, om man vill köra lastbil eller buss. Med dessa kan man visserligen köpa sig en tung lastbil eller fullstor buss och köra runt med, men som privatperson är ju nyttan med det begränsad.

Ok men det är ju en start åtminstone. Nu fattar man ju att det måste vara på det viset. Om vi kollar på ens päron och äldre hade de ju faktiskt behörighet till allt. Detta har man ju numera tagit bort så tung lastbil tex de måste de gå ny utbildning för att kunna köra. Tror det enda som är kvar är MC.

Det extra man kunde fått gratis via värnplikten som man också sket i. Var detta behörighet att köra med farlig last. Men den kanske också behöver förnyas?
Citera
2026-08-22, 14:39
Medlem
Citat:
Ok men det är ju en start åtminstone. Nu fattar man ju att det måste vara på det viset. Om vi kollar på ens päron och äldre hade de ju faktiskt behörighet till allt. Detta har man ju numera tagit bort så tung lastbil tex de måste de gå ny utbildning för att kunna köra. Tror det enda som är kvar är MC.

Det extra man kunde fått gratis via värnplikten som man också sket i. Var detta behörighet att köra med farlig last. Men den kanske också behöver förnyas?

MC är inte "kvar" om du menar att man får det körkortet på köpet när man tar bilkörkort. Den grejen försvann 1976.
Citera
2026-08-22, 14:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
MC är inte "kvar" om du menar att man får det körkortet på köpet när man tar bilkörkort. Den grejen försvann 1976.

Jo men mina päron var födda innan 76. Därav de hade det. De hade ju C också tung lastbil. Men just den behörigheten togs bort. Eller delvis. De måste ha en check för att få den. Men som "kul" detalj. Om jag köper en MC får jag inte köra den. Med mitt bara B-kort. Min morsa som inte kört något på 10 år får dock helt lagligt köra denna MC. För hon har ett B kort taget på långt förr.

Är ju dock i processen själv. Att nu ska det bli A. Sedan innan man dör ska man nog faktiskt äntligen få till en C med farlig last också!
Senast redigerad av Zaedrews 2026-08-22 kl. 14:49.
Citera
2026-08-22, 14:53
Medlem
Biffgrytas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Det är helt orimligt - absurdt - att man utan övning får ratta ett 18 meter långt fordon i trafiken.
Husbil? Det är inget hus, det är ett kvarter!

Bra att man får köra det med B-kort dock.
Citera
2026-08-22, 16:52
Medlem
Citat:
Jo men mina päron var födda innan 76. Därav de hade det. De hade ju C också tung lastbil. Men just den behörigheten togs bort. Eller delvis. De måste ha en check för att få den. Men som "kul" detalj. Om jag köper en MC får jag inte köra den. Med mitt bara B-kort. Min morsa som inte kört något på 10 år får dock helt lagligt köra denna MC. För hon har ett B kort taget på långt förr.

Är ju dock i processen själv. Att nu ska det bli A. Sedan innan man dör ska man nog faktiskt äntligen få till en C med farlig last också!

De måste ha fyllt 18 före juni 1976 för att ha fått A på köpet när de tog B, så de måste vara födda 1958 eller tidigare.

Men, jo, jag känner mycket väl till dessa "gratis" motorcykelkörkort. Det var en väldigt tur att det där togs bort. Det är ingen bra idé att tillåta MC-körning utan utbildning.
Citera
2026-08-22, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det var i början på 90 talet jag läste det och kan minnas fel att det stod 125 och inte 150cc

Kommer inte ihåg var jag läste det och hittar det inte heller men en kompis sa att inte i Sverige det blir så och det blev som vanligt, inget
På 50talet och kanske även senare var regeln 150 kubik.

De kallades "lättviktare" istället för de 125kubik som gäller numera.
Har för mig 150 kubiks lättviktsre försvann när mopeder tillkom som fordon.
Såå, det är inte bara regeln att man får köra tung buss med kk före 96, körkortsreglementet ändras och anpassas hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in