2026-08-22, 13:39
Medlem
Baertlings avatar
Word!
Man behöver läsa domen och inte bara en tidningsrubrik för att ha den minsta möjlighet att förstå hur resonemanget gått och hur bevisningen sett ut. En enig rätt eller ett par som var skiljaktiga kan ju också spela in när man ska tolka det hela.

Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Punkter som några av trådens läsare förbisett:

1. Det står inte att det är sperma som hittats i trosorna, utan DNA. Det är inte konstigt om något hårstrå eller hudrester kan ha ramlat ner i flickans trosor om de låg i tvättkorgen.

2. Det finns teknik att konstatera om DNA i trosor kommer från sperma eller från hårstrån. Att artikeln säger "hans DNA har hittats i trosorna" betyder sannolikt att de INTE har hittat hans sperma i trosorna (för annars skulle de väl ha sagt det?).

3. Att han dömts för såna saker FÖRUT är ju ytterst försvårande, samt förstås att flickan säger att det hänt. Det frågetecken som måste adresseras är däremot mamman - kan det vara så att mamman vet att pappan dömts för detta tidigare och har övertalats av någon att extrahämnas på honom genom att rigga en sån här anklagelse?

4. Och vad exakt är det flickan sagt. Har förhöret gått professionellt till eller har hon fått hjälp på traven med vad hon ska säga? Glöm inte skandalen med rättsläkaren och obducenten där barns fantasier användes som bevis på ett styckmord som aldrig hade ägt rum.

Artikeln är inte tillräckligt tydlig utan utelämnar betydande luckor, men visst håller jag med om att det baserat på ARTIKELN ser ut som om han är skyldig (bettingodds 90-95%). Men om någon postar domen blir det lättare att avgöra.
Citera
2026-08-22, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Det är mer och mer skruvade domslut senaste åren. Det är lätt att förstå av vårt rättsystem har fallit.
Pedofiler och muslimer har infiltrerat systemet.
Dessa nämndemän skall hängas ut.

Vilka är det?

Hur många domar har har du läst? Jag har läst tusentals, även gamla och de var lika skruvade då som nu.

Har du läst denna dom? Jag har inte gjort det. Tänk om journalisten fabulerar eller struntat i viktiga delar av domen. Om man läser artikeln självklart ser det konstigt ut, men vi kan inte veta förrän man har läst domen.

Alla uttalar sig som några jvla experter. Men de har ingen koll över huvud taget. De flesta i den här tråden vet troligen inte vad en pedofil är för något.
Citera
2026-08-22, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Hur många domar har har du läst? Jag har läst tusentals, även gamla och de var lika skruvade då som nu.

Har du läst denna dom? Jag har inte gjort det. Tänk om journalisten fabulerar eller struntat i viktiga delar av domen. Om man läser artikeln självklart ser det konstigt ut, men vi kan inte veta förrän man har läst domen.

Alla uttalar sig som några jvla experter. Men de har ingen koll över huvud taget. De flesta i den här tråden vet troligen inte vad en pedofil är för något.

Va ju ett Gräv nyss om massa våldtäcktsmän mördare o annat skit som jobbade som domare och nämndemän. Ingen förvåning där. Finns ju inte en dom mot ett svin där inte topplocket går när man ser straffen.
Citera
2026-08-22, 14:25
Medlem
Citat:
Va ju ett Gräv nyss om massa våldtäcktsmän mördare o annat skit som jobbade som domare och nämndemän. Ingen förvåning där. Finns ju inte en dom mot ett svin där inte topplocket går när man ser straffen.

Massa? 0.5 procent av alla nämndemän* har varit dömda. Det betyder alla brott. Från ringa stöld till Mord? Var det verkligen mord?

*Nämndemän är domare

I alla system där det finns människor inklusive rättsväsendet kommer du hitta fel. Saken är 99.5+ procent av rättsfallen läser du inte om. Varför? Det var inga problem. Utan du får endast läsa om fallen där det kan vara något fel eller något speciellt. Hur många skulle läsa tusende artikeln eller tråden på FB om att en kalle Anderson som körde rattfull och fick böter och allt gick rätt till.

I det här fallet har vi bara en journalists ord på att det gick till som beskrivs. Ingen i tråden verkar ha läst domen.

Jag tror också att han är skyldig. Är jag säker? Nej jag har inte läst domen eller förundersökningen, så jag kan inte vara säker.
Citera
2026-08-22, 14:31
Medlem
tretiotreslaks avatar
Hade jag gått på gatan och sett att denna man blev attakerad av 4 knivbeväpnade vildar, hade jag stannat och hejat på.
Citera
2026-08-22, 15:34
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Thomas Quick ansågs vara trovärdig när det kom till sina erkännande men inte i något annat som att hans påstådda medkumpaner var skyldiga etc.

Den här åttaåringen kanske har ett luder till mamma och kommer att bli ett själv och säger det som mamman vill då det finns en konflikt etc. Eller bara har fantiserat ihop allting efter att ha sett något på Tv eller hört något från ett äldre barn.

Att anse att vissa människor är trovärdiga när det passar och andra inte, förutom när det passar är en väldigt konstig företeelse och sätter hela rättssäkerheten på spel. men vi kanske ska sluta tala om begreppet rättssäkerhet och mer se ett domslut för vad det faktiskt är, en subjektiv bedömning som inte handlar om "bevis" i ordets betydelse på ren svenska.

Om man inte har ett rimligt tvivel bakom varje påstående så kan man koka ihop en soppa må många olika indicier och så bir det samtidigt "trovärdigt". Men det kanske är jag som är gammeldags och tycker att domslut ska byggas på bevis och fakta och inte "känslor och vad någon stolle tycker är "trovärdigt".

Du inser att man bedömt människors trovärdighet i rättsliga sammanhang sedan den första domstolen hölls, sannolikt någon gång på stenåldern? Och att en tillräckligt stark kedja av indicier alltid har räckt för fällande dom? Så nej, att hävda att vi bör skippa den biten är inte "gammaldags" utan tvärtom väldigt nymodigt.

Och det som ska bedömas gällande ett vittnes eller brottsoffers trovärdighet är då bland annat om någon annan (som mamman) kan ha påverkat berättelsen, och huruvida den framstår som självupplevd eller som något man sett på tv eller hört från någon annan.

Rätten har även att bedöma den åtalades trovärdighet, vilken i det här fallet bör betraktas som obefintlig då han är tidigare dömd för sexbrott mot barn.

Men visst, vid närmare eftertanke blir det kanske svårt i hovrätten eftersom "ord står mot ord". En dömd pedofil våldtäktsmans ord mot en åttaårig flickas. Vem vi bör tro på i moralisk bemärkelse framstår som ganska självklart, men i juridisk bemärkelse kan det bli friande dom även där, utan att rätten egentligen gör något fel.
Citera
2026-08-22, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Massa? 0.5 procent av alla nämndemän* har varit dömda. Det betyder alla brott. Från ringa stöld till Mord? Var det verkligen mord?

*Nämndemän är domare

I alla system där det finns människor inklusive rättsväsendet kommer du hitta fel. Saken är 99.5+ procent av rättsfallen läser du inte om. Varför? Det var inga problem. Utan du får endast läsa om fallen där det kan vara något fel eller något speciellt. Hur många skulle läsa tusende artikeln eller tråden på FB om att en kalle Anderson som körde rattfull och fick böter och allt gick rätt till.

I det här fallet har vi bara en journalists ord på att det gick till som beskrivs. Ingen i tråden verkar ha läst domen.

Jag tror också att han är skyldig. Är jag säker? Nej jag har inte läst domen eller förundersökningen, så jag kan inte vara säker.
Yrkas det alltid på lägsta högsta straffet i straffskalan?
Hur många år sitter en pedofil Innan den är på gatan igen? Straffet är ett skämt. och tolkningen nästa skämt.
Citera
2026-08-22, 16:01
Medlem
Balisers avatar
Det är givetvis omöjligt att svara på om detta är rätt eller fel utifrån tidningsartiklar.
Citera
2026-08-22, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Borde väl vara nästan en omöjlighet att få sperma inanför trosorna?
Ligger allt i en tvättkorg måste han väl typ ha runkat i sina egna kalsonger, sen har kalsongerna med sperman kommit på insidan av hennes trosor.

Knappast trovärdigt, speciellt med tanke på hans förflutna.
Det tillsammans med att flickan ger ett trovärdigt intryck borde räcka för att få honom fälld.
Det sägs inte att DNA som hittats kommer från sperma. Det kan lika gärna vara hudrester eller hårstrå.
Citera
2026-08-22, 19:28
Medlem
Han har knullat mamman. Alla har legat i samma säng. Han kan därefter råkat gjort ett juck i sömnen mot vad han trott varit mamman. Varit helt borta i sömnen och snabbt vänt sig om. Ungen tror att hon blivit våldtagen. Mannen fattar inte ens vad som hänt. Hur ska man kunna döma någon för detta?? Utom allt rimligt tvivel heter det faktiskt.
Citera
2026-08-22, 19:57
Medlem
Har du domen fup ??

Citat:
Ursprungligen postat av ApotekarFia
Det är nog bra att den här mannen blir friad. Någon som hade hans namn och adress föresten?
Citera
2026-08-22, 20:07
Medlem
Citat:
Yrkas det alltid på lägsta högsta straffet i straffskalan?
Hur många år sitter en pedofil Innan den är på gatan igen? Straffet är ett skämt. och tolkningen nästa skämt.

Pedofil 0år då det är inget brott att vara pedofil. Men om du menar en person som begår våldtäkt mot barn så kan du ju titta i denna tråd. Den åtalade dömdes till 7 år 2015.

Ja domstolen ska utgå från den lägre delen av straffskalan. Det håller på utreds? eller det kommer ett förslag om att ändra det eller så har de precis gjort det.

Sexbrottslingar återfaller sällan i brott. När det gäller GM som har begått sexbrott mot så är forskningen splittrad angående återfall. Jag har sett studier som säger att det är mycket vanligare till andra studier säger något mindre.

De flesta forskare anser dock att det går inte att bota pedofili MEN en majoritet anser att man kan få dem att avstå från sexuella handlingar mot barn. Ex terapi, frivillig kemisk kastrering. Det är viktigt att förstå att det är inte bara pedofiler som begår övergrepp mot barn. Andra "vanliga" diagnoser är: Missbruk, förståndshandikapp och sociopati.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in