Citat:
Ursprungligen postat av
Threadkiller
Domstolar har i vissa fall gjort märkliga bedömningar av målsägandes trovärdighet, men självklart måste en sådan bedömning göras. För min del känns det åtminstone osannolikt att en åttaåring skulle berätta om något sådant på ett trovärdigt sätt ifall det inte skett i verkligheten. Bindande bevis är det inte, men ska definitivt just övervägas.
Tillsammans med tidigare dom för barnvåldtäkter misstänker jag som sagt att det håller i hovrätten, och att det högst sannolikt är en korrekt dom i så fall, oavsett vad man rent allmänt tycker om beviskraven i våldtäktsmål.
Thomas Quick ansågs vara trovärdig när det kom till sina erkännande men inte i något annat som att hans påstådda medkumpaner var skyldiga etc.
Den här åttaåringen kanske har ett luder till mamma och kommer att bli ett själv och säger det som mamman vill då det finns en konflikt etc. Eller bara har fantiserat ihop allting efter att ha sett något på Tv eller hört något från ett äldre barn.
Att anse att vissa människor är trovärdiga när det passar och andra inte, förutom när det passar är en väldigt konstig företeelse och sätter hela rättssäkerheten på spel. men vi kanske ska sluta tala om begreppet rättssäkerhet och mer se ett domslut för vad det faktiskt är, en subjektiv bedömning som inte handlar om "bevis" i ordets betydelse på ren svenska.
Om man inte har ett rimligt tvivel bakom varje påstående så kan man koka ihop en soppa må många olika indicier och så bir det samtidigt "trovärdigt". Men det kanske är jag som är gammeldags och tycker att domslut ska byggas på bevis och fakta och inte "känslor och vad någon stolle tycker är "trovärdigt".