2026-08-17, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det gjorde dom ju , backade in i dom o stack sen.

En annan sak som händer i många bilar är att när krockluddar skjuter så går en sprängsäkring som stänger av batterier(även om det är en bensinbil)

Så dom blir stående där med vita gardiner runt om och svart bil påkörda av en pundarsläde utan sånt

Du kan egentligen inte så mycket om bilar va...

/Dick
Citera
2026-08-17, 08:04
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Du kan egentligen inte så mycket om bilar va...

/Dick

Är du efterbliven?
Citera
2026-08-17, 08:10
Medlem
Citat:
Är du efterbliven?

Nej men jobbat en hel del inom branschen och till och med tidigare hjälpt till i Barkarby på bl.a Polisens fordonsutbildningar.
Batterifrånskiljare, vilka har det på den vanliga 12V sidan ? Så inget funkar efter en krock med utlöst airbag ?

/Dick
Citera
2026-08-17, 08:16
Medlem
448s avatar
Citat:
Nej men jobbat en hel del inom branschen och till och med tidigare hjälpt till i Barkarby på bl.a Polisens fordonsutbildningar.
Batterifrånskiljare, vilka har det på den vanliga 12V sidan ? Så inget funkar efter en krock med utlöst airbag ?

/Dick

Backmonterade batterier , tror du nån biltilverkare vill ha 3m 10mm ledare oaäkrat genom en bil

From the wäb :

På en Volvo XC60 sitter det primära 12V-huvudbatteriet i bagageutrymmet (under golvet/reservhjulsbaljan beroende på årsmodell), och vid en eventuell krock bryts strömmen automatiskt via en pyroteknisk batterifrånskiljare (så kallad pyro-fuse) som sitter monterad direkt vid batteriets pluspol.

Jag kan köra bil och jag vet mycket om bilar

Jag fattar varför IG polisen kör som krattor när socfall som dig utbildar dom

🤣
Citera
2026-08-17, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
wall of text... men ja mitt svar till allt det är, om något inte funkar bra så ska det inte läggas till när det handlar om liv och död. Det spelar ingen roll om det räddar fler personer än det skadar och dödar. Man kan inte leka med liv på det sättet. Det kan så klart få finnas där för alla som vill Beta-testa det, men gör det då möjligt att stänga av permanent för oss som tycker det gör mer skada än nytta.

Intressant att du började det inlägg jag svarade på med att lägga fram vad som du nog tyckte var bra argument, t ex vad man ska säga till de som skadats, eller säga till de anhöriga som drabbats av nån dött p g a…
Men när jag kontrade med samma sak, fast ang bilbälten vaccin etc, så svarar du ni med ”wall of text”….. Du kanske kom på att dina argument var rätt värdelösa….?

Samma sak med den länk du verkade så stolt att ha hittat, och där du verkade tro att det fanns starka argument för din åsikt, fast det egentligen mer var det omvända.
Detta för att det handlade i första hand om utryckningskörning, det ska inte vanliga bilister ägna sig åt, eller hur….?
Sen uttalade sig de svenska polisen om saken och sa att de egentligen inte såg något problem, utan mer bara att det kunde irritera…. Ja tänka sig, det finns poliser som kanske är som vanligt folk de med, och vissa mer lättirriterade än andra. Eller tar du för givet att precis alla poliser, ambulansförare etc etc blir irriterade, blir lika irriterade på dessa moderna ADAS och hur de kan varsla etc..? Eller kan det finnas de som precis som jag faktiskt inte bryr sig nämnvärt om lite ”plingplong” ibland?

En sak till ang detta med utryckningsfordon.
Det har ju nyligen påståtts att jag inte skulle kunna se på saken från mer än ett perspektiv, men jag undrar verkligen om du och dina gnällpolare klara det själva…?

För när det gäller dessa ADAS så kan ju du inte veta om det finns andra trafikanter runt dig som var nära att ställa till det för dig, kanske var på vippen att drulla över mittlinjen in i mötande, mot dig, men blev hindrade av t ex Line Assist.

Samma med dessa utryckningsfordon. De kanske fått uppleva för dem besvärande agerande av ADAS under utryckning, men samtidigt kan de ju inte heller veta om andra trafikander utmed deras väg kan ha hindrats att komma i vägen för utryckningen just p g a ADAS i deras bilar…

Citat:
Sen när de som Beta-testar funktionerna skadats eller rapporterat in hur värdelöst det funkar så kan de bygga vidare på det hela och lösa de problem som finns innan man gör så att funktionerna är aktiva för alla, VARJE gång man bara lagt i park, alltså kan röra sig om många gånger per dag det måste inaktiveras.

Rätt yviga spekulationer från dig…
För det första, det bästa är väl om systemen utvecklas så att även de som är så mesiga att de så lätt irriteras, klarar att ha systemen aktiva mest möjligt? Annars får man ju inte mest möjliga stöd och skydd mot det som systemen är tänkta att vara till för.

Citat:
Och jo, jag tror självklart det har testats, men troligen inte tillräckligt. Det övergår i alla fall mitt förstånd hur de kan släppa det fritt om det testat lanekeep på småvägar och måste då ha upptäckt att det finns en chans att bilen försöker döda en genom att styra rakt emot kommande bil trots att föraren försöker undvika bilen.

Troligen…. Ja du verkar mest just bara tro och spekulera…

Jag skulle säga såhär.
Att hade dessa system verkligen varit så in i helvete irriterande och livsfarliga som du och vissa andra försöker förespegla, så hade de aldrig någonsin fått godkännande att installeras i någon enda jäkla bil över huvud taget.

Jag tror inte du har en susning om hur mycket och på vilka sätt biltillverkarna och de som de samarbetar med, testar i princip allt innan man är nöjd det ges godkännande att gå vidare och få det godkänt av t ex organ/myndigheter för att få lov att införa det på bilar. Det kan även betyda att man måste lämna in testexemplar för utvärdering av myndighet, så de kan göra egna tester innan godkännande ges. Fundera t ex varför det är en jäkla massa siffror och koder på nåt så ”enkelt” som bara bilarnas lyktor och reflexer.

Citat:
Hur man man bara rycka på axlarna för en sån sak? Antingen har de inte ens testat det på det sättet utan kanske bara i storstadstrafik, lansväg och motorväg och har inte ens stött på det problemet eller så tar de inte säkerhet på allvar vilket är lika allvarligt. Hur som helst så har de totalt misslyckats i sitt testande.

”kanske bara testat i stadstrafik”……Herregud…. Du har noll koll….

Nej det har definitivt inte ”totalt misslyckats” i testandet, då skulle inga av dessa ADAS etc som du och andra utmålar som mördar-system någonsin hamnat i bilar på marknaden. Det är istället så att vissa är ovanligt lättirriterade och gnälliga och överdriver nåt så in i helvete utifrån sin egen bias okunnighet och fördomar.
Skulle det verkligen vara så illa som du och dina gnällpolare står, så skulle det vara en obeskrivlig lavin av klagan och missnöje från hela världen, men det ser vi ju inte ett spår av utan i princip bara några få rätt intetsägande artiklar som är mer eller mindre klickbeten….

Jag kan berätta för dig att jag i helgen körde över 50 mil i en bil av årsmodell 2026 som gått under 1000 mil, och som har allt det där du/ni gnäller på. Och jag hade ALLT aktivt hela tiden. Skulle det du och dina gnällpolare hävdar vara sant, så skulle jag varit både döv och död vid det här laget. Men, jag känner mig rätt pigg…

Faktum är att jag inte upplevde nån väsentlig skillnad mot min ”gamla” 2018 Passat. Det mest noterbara har en välkomnande ”trudelutt” när jag satte mig i bilen, det har jag inte i min bil, bara nåt visuellt på skärmen.
Sen lyckades jag få uppleva 2-3 tvärstopp vid krypkörning framåt/backning då det var långt gräs och växtlighet på gården där jag skulle flytta en husvagn. Jag var mer eller mindre beredd för det började ju pipa varnade först precis som i min Passat.

Jag fick även uppleva att de ”stretade till i ratten några få gånger p g a otydliga linjer etc, men inget som kändes mer eller värre än i Passaten. Körde motorvägar, landsvägar, med och utan mittlinje, smala asfaltsvägar ut mot skärgården så smala att man inte alltid ens kan mötas utan måste göra det på mötesfickor. Även lite grusväg hanns med. Och tro mig, jag hade denna diskussion i tankarna och gjorde en hel del avsiktliga ”fel” för att provocera fram reaktioner från systemen, men inget egentligen överraskande eller skrämmande hände. Några ”falskvarningar” ja, men jag var mer eller mindre beredd när de kom.

Jag upplevde som sagt ingen väsentlig skillnad mot Passaten, lite fler gånger med ”plingplong” ja, men inget jag skulle bry mig i att störas av efter nyheten första dagarna, och sen bara göra som i Passaten, antingen redan vara beredd att det kommer att ”plingplonga” för jag har redan koll på det som det sannolikt kommer att varna för. Eller reagera på det om jag inte redan var klar över vad det var.

Så, vad har vi…?
Jo på gnällarnas/belackarna sida har vi en massa anekdoter och yviga påståenden, men inte mycket till seriös statistik som styrker det ”jävulsscenario” som ni försöker måla upp.
Å andra sidan, den jag då representerar, är att vi har en länk till en studie, i vilken de dessutom refererar till förra andra studier i samma sak, en länk som Raggarspinn ”triumferande” kastade fram i tron att nu hade han hittat nåt som skulle sopa mattan med mina argument. Men tyvärr för honom så är det nog så att det som står i de studien faktisk mest styrker det jag framfört i denna diskussion. I alla fall om man inte cherry pickar så som ni verkar göra på er sida i saken, som du själv gjorde med din länk som också mest stöder det jag säger.
Citera
2026-08-17, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Så är det , vissa användare på detta forum saknar förmåga att se saker från olika håll och går automatiskt till personangrepp på budbäraren när budskapet ej passar .

Presenterar.man ett dåligt faktaunderlag för sina åsikter ( i det här ämnet eller andra ) är det en bättre ide att läsa på mera och stärka sin tes med mera fakta än att försöka dumförklara alla de som påpekar hålen i bevisningen.

Detta oavsett om man är novis på bilkörning eller en mytoman som säger sig ha Sveriges mest eftertraktade körkort och kört 1000 varv runt jorden på 70-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Presentera gärna statistik som är verifierbar så vi kan se om den korrigerats för tillräckligt många faktorer eller om man gjort det enkelt för sig .

Jag betraktar all statistik och alla påståenden som felaktiga tills motsatsen bevisats , i synnerhet om informationen kommer från en myndighet.

Detta är det enda korrekta sättet att närma sig information , något som jag fick lära mig av min far redan innan jag började småskolan .

Exempel:
Någon stolle vars namn jag ej tänker nämna hävdade tidigare i tråden att dödsolyckorna i modern tid gått ned pga bilarnas hjälpsystem .
Han hänvisade till en påstådd undersökning utan att där och då länka till några som helst fakta .
Har denna undersökning tagit hänsyn till skillnaden i bilarnas krocksäkerhet ?
Min PV 444 hade hel rattstång , vid en krock blev man spetsad som på ett grillspett.
Min Bubbla saknade bälten .....
Sedan har ju alla en mobiltelefon numera så vården blir mycket snabbare .
Dessutom har den tekniska utvecklingen inom Traumavård varit väldigt snabb , olyckor som för några år sedan var en säker död är nu möjliga att överleva vid snabb vård .

Väger man inte in sådant i statistiken kring dödsfall i trafiken blir resultatet väldigt fel på slutet , och tål undersökningen inte att granskas ordentligt så är den utan tyngd som argument......

Givetvis kan folk få bli hur upprörda de vill när någon objektivt ifrågasätter det de påstår men det för inte debatten framåt utan liknar mest de kränkta hovmännen i "Kejsarens nya kläder" , som inte tålde när.någon påpekade det uppenbara ....

Det lustiga är att jag refererart flera gånger till en länk som Raggarspinn lite triumferande postade för han trodde det skulle slå hål på mina argument. Men när det visar sig att det som studien i länge generellt sett säger, så stöder det mina argument mycket mer än motsatt sidas argument. Då blir det lite lustigt att den studien då plötsligt inte längre duger….

Kommer det att bli samma sak med den länk som John Blund postade om utryckningsfordonen? Den skulle väl slå hål på mina argument, men läser man hela dessa båda länkar med öppna ögon utan skygglappar så stöder debut inte gnällsidan särskilt mycket utan mest det jag här argumenterar för. Så nu lär väl även den länken inte duga för er då den mest talar emot era påståenden, eller i alla fall är irrelevant för vanligt folks körning.

En annan sak som är synnerligen graverande, är att du har uppenbar misstro till myndigheter etc. Varför det? Tror du vi klarat att få till Sverige och det samhället etc vi har, utan ett enormt arbete från våra myndigheter….? Vi har i princip allt att tacka våra myndigheter för.

Men självklart har du större kunskaper och förstår statistik bättre än myndigheter och forskare som har skolad utbildning, du fick lära dig före småskolan av din far att myndigheter var skit och statistik bara lögner.

Om du inte läst studien jag talar om så kolla igenom Raggarspinns inlägg så finner du länken. Återkom sen om du kan styrka att du själv har mer kunskap fakta och info om detta som gör den och de studier som behandlas i länken oseriösa och felaktiga.
Citera
2026-08-17, 16:24
Medlem
Citat:

/Dick
Behöver inte vara utlöst krockkudde.
Min Ford Focus hade brytaren under klädseln strax framför högra A-stolpen.
Min Land Rover Defender hade brytaren i motorrummet på torpedväggen.
På andra bilar vet jag inte var strömställaren är belägen.

Kanske en skröna - men jag läste för många år sedan, i Vi Bilägare tror jag, om personen som slog av leran från stövlarna mot främre högra tröskellådan och sedan fick bilen strömlös.
Bilen bärgades till verkstad där man enkelt återställde strömställaren.

Har man en s k hobbbilsförsäkring hos MHRF/Folksam på sin mer än 30 år gamla bil så måste man ha snabbbatterifrånskiljare på batteriet.
Gäller f ö även vissa tävlingsbilar.
Men det är en helt annan sak än "krockbrytarna".
Citera
2026-08-17, 17:24
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Behöver inte vara utlöst krockkudde.
Min Ford Focus hade brytaren under klädseln strax framför högra A-stolpen.
Min Land Rover Defender hade brytaren i motorrummet på torpedväggen.
På andra bilar vet jag inte var strömställaren är belägen.

Kanske en skröna - men jag läste för många år sedan, i Vi Bilägare tror jag, om personen som slog av leran från stövlarna mot främre högra tröskellådan och sedan fick bilen strömlös.
Bilen bärgades till verkstad där man enkelt återställde strömställaren.

Har man en s k hobbbilsförsäkring hos MHRF/Folksam på sin mer än 30 år gamla bil så måste man ha snabbbatterifrånskiljare på batteriet.
Gäller f ö även vissa tävlingsbilar.

Dessa givare stängde ofta av bränslepumpen.

Idag blir snutarna sittandes i en mörklagdbil med fina vita gardiner runt om 😅

En skyddsbil kan stänga av skiten så dom kan köra igenom en vägspärr eller köra på bilar.
Citera
2026-08-18, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte

Det var dem jag syftade på..det var liksom inom topic.

/Dick
Citera
2026-08-18, 08:55
Medlem
Citat:
Backmonterade batterier , tror du nån biltilverkare vill ha 3m 10mm ledare oaäkrat genom en bil

From the wäb :

På en Volvo XC60 sitter det primära 12V-huvudbatteriet i bagageutrymmet (under golvet/reservhjulsbaljan beroende på årsmodell), och vid en eventuell krock bryts strömmen automatiskt via en pyroteknisk batterifrånskiljare (så kallad pyro-fuse) som sitter monterad direkt vid batteriets pluspol.

Jag kan köra bil och jag vet mycket om bilar

Jag fattar varför IG polisen kör som krattor när socfall som dig utbildar dom

🤣

För det första, alla polisbilar är inte Volvo och batterifrånskiljare är inte samma sak som säkring.
För det andra, det kan ju vara så att setupen är lite annorlunda även i polisbilar..
Socialfall, hm...den var intressant. Du som postar som ett heltidsproffs här på Flashback, är du inte försöjd av bidrag själv.

/Dick
Citera
2026-08-18, 10:12
Medlem
Alltså, jag kan till viss del förstå att ”nymodigheter” kan vara olika svårt att vänja sig vid, för olika folk, så har det varit i alla tider. Vi kan se vid varje jäkla förändring, nya saker som kommer eller införs, i vad som helst runt om oss, så kommer vissa att gnälla sig blå och mest bara ge luft åt det de tycker är störande dumt fel etc, men ofta har svårt att se fördelarna, behovet, och vänja sig vid förändringar.
Medan de flesta nog har lättare för att acceptera, förstå, och lära sig nytt och anpassa sig till nya saker, som kanske är påkrevda på olika sätt, och kunna leva med det fast det inte är som det var förr.

Vi kan se samma gnällande genom tiderna vid varje ny grej som införts.

Det är viktigt att kritik får komma fram, det är en viktig del i vidare process att forma kommande versioner av det man talar om. Men kritik kan bli jäkligt korkad om det överdrivs enormt och man är helt blind för seriösa fakta.

Och i fallet med ADAS så vill jag påstå att gnällsidan överdriver groteskt och verkar skapligt blinda och ignoranta för logiksa argument och seriösa fakta om de på minsta sätt går mot gnällsidans egna åsikter och påståenden.

De studier vi har, förkastas som ogiltiga eller oseriösa, fast det är just de bästa och seriösaste vi har vad gäller statistik och info etc. Det är extremt mycket mer värt än gnällsidans egna anekdoter och extremt överdrivna påståenden och åsikter, som mest verkar sprungna ur de egna konformationsbiasen, egna fördomar, och egen okunnighet.
Citera
2026-08-22, 19:26
Medlem
idiamindadas avatar
Lånade en ny Toyota elbil för en längre resa. Fyrhjulsdrift med en massa bokstäver.

Det första den började skrika om var att den inte kunde detektera förarens ansikte och gav mig order att sitta upp. Efter ett tag såg jag att det satt en kamera bakom ratten som skymdes om man höll mitt uppe på ratten som jag alltid gör. Man kan alltså inte hålla ratten hur man vill.

Sedan pep den om man körde för fort. Bilen föreslog att man kunde hålla in reset på farthållaren för att köra en kmh fortare än den hastighet som gällde för att sedan pipa över att man kör för fort.

Ser man sig om i en korsning anmärker den på bristande uppmärksamhet.

Väl på plats skulle jag backa in släpet i ett trixigt läge. Nu kom en kanonad av ljud av olika anledningar. Dessutom var C-stolparna så grova att allt bakåt skymdes. Visst finns ett otal kameror bakåt men jag vrider gärna på huvudet och kollar när inte backspeglarna räcker.

Bilen i sig är väl bra men skulle behöva rensas på några ton ingenjörsglädje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in