Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
wall of text... men ja mitt svar till allt det är, om något inte funkar bra så ska det inte läggas till när det handlar om liv och död. Det spelar ingen roll om det räddar fler personer än det skadar och dödar. Man kan inte leka med liv på det sättet. Det kan så klart få finnas där för alla som vill Beta-testa det, men gör det då möjligt att stänga av permanent för oss som tycker det gör mer skada än nytta.
Intressant att du började det inlägg jag svarade på med att lägga fram vad som du nog tyckte var bra argument, t ex vad man ska säga till de som skadats, eller säga till de anhöriga som drabbats av nån dött p g a…
Men när jag kontrade med samma sak, fast ang bilbälten vaccin etc, så svarar du ni med ”wall of text”….. Du kanske kom på att dina argument var rätt värdelösa….?
Samma sak med den länk du verkade så stolt att ha hittat, och där du verkade tro att det fanns starka argument för din åsikt, fast det egentligen mer var det omvända.
Detta för att det handlade i första hand om utryckningskörning, det ska inte vanliga bilister ägna sig åt, eller hur….?
Sen uttalade sig de svenska polisen om saken och sa att de egentligen inte såg något problem, utan mer bara att det kunde irritera…. Ja tänka sig, det finns poliser som kanske är som vanligt folk de med, och vissa mer lättirriterade än andra. Eller tar du för givet att precis alla poliser, ambulansförare etc etc blir irriterade, blir lika irriterade på dessa moderna ADAS och hur de kan varsla etc..? Eller kan det finnas de som precis som jag faktiskt inte bryr sig nämnvärt om lite ”plingplong” ibland?
En sak till ang detta med utryckningsfordon.
Det har ju nyligen påståtts att jag inte skulle kunna se på saken från mer än ett perspektiv, men jag undrar verkligen om du och dina gnällpolare klara det själva…?
För när det gäller dessa ADAS så kan ju du inte veta om det finns andra trafikanter runt dig som var nära att ställa till det för dig, kanske var på vippen att drulla över mittlinjen in i mötande, mot dig, men blev hindrade av t ex Line Assist.
Samma med dessa utryckningsfordon. De kanske fått uppleva för dem besvärande agerande av ADAS under utryckning, men samtidigt kan de ju inte heller veta om andra trafikander utmed deras väg kan ha hindrats att komma i vägen för utryckningen just p g a ADAS i deras bilar…
Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Sen när de som Beta-testar funktionerna skadats eller rapporterat in hur värdelöst det funkar så kan de bygga vidare på det hela och lösa de problem som finns innan man gör så att funktionerna är aktiva för alla, VARJE gång man bara lagt i park, alltså kan röra sig om många gånger per dag det måste inaktiveras.
Rätt yviga spekulationer från dig…
För det första, det bästa är väl om systemen utvecklas så att även de som är så mesiga att de så lätt irriteras, klarar att ha systemen aktiva mest möjligt? Annars får man ju inte mest möjliga stöd och skydd mot det som systemen är tänkta att vara till för.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Och jo, jag tror självklart det har testats, men troligen inte tillräckligt. Det övergår i alla fall mitt förstånd hur de kan släppa det fritt om det testat lanekeep på småvägar och måste då ha upptäckt att det finns en chans att bilen försöker döda en genom att styra rakt emot kommande bil trots att föraren försöker undvika bilen.
Troligen…. Ja du verkar mest just bara tro och spekulera…
Jag skulle säga såhär.
Att hade dessa system verkligen varit så in i helvete irriterande och livsfarliga som du och vissa andra försöker förespegla, så hade de aldrig någonsin fått godkännande att installeras i någon enda jäkla bil över huvud taget.
Jag tror inte du har en susning om hur mycket och på vilka sätt biltillverkarna och de som de samarbetar med, testar i princip allt innan man är nöjd det ges godkännande att gå vidare och få det godkänt av t ex organ/myndigheter för att få lov att införa det på bilar. Det kan även betyda att man måste lämna in testexemplar för utvärdering av myndighet, så de kan göra egna tester innan godkännande ges. Fundera t ex varför det är en jäkla massa siffror och koder på nåt så ”enkelt” som bara bilarnas lyktor och reflexer.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Hur man man bara rycka på axlarna för en sån sak? Antingen har de inte ens testat det på det sättet utan kanske bara i storstadstrafik, lansväg och motorväg och har inte ens stött på det problemet eller så tar de inte säkerhet på allvar vilket är lika allvarligt. Hur som helst så har de totalt misslyckats i sitt testande.
”kanske bara testat i stadstrafik”……Herregud…. Du har noll koll….
Nej det har definitivt inte ”totalt misslyckats” i testandet, då skulle inga av dessa ADAS etc som du och andra utmålar som mördar-system någonsin hamnat i bilar på marknaden. Det är istället så att vissa är ovanligt lättirriterade och gnälliga och överdriver nåt så in i helvete utifrån sin egen bias okunnighet och fördomar.
Skulle det verkligen vara så illa som du och dina gnällpolare står, så skulle det vara en obeskrivlig lavin av klagan och missnöje från hela världen, men det ser vi ju inte ett spår av utan i princip bara några få rätt intetsägande artiklar som är mer eller mindre klickbeten….
Jag kan berätta för dig att jag i helgen körde över 50 mil i en bil av årsmodell 2026 som gått under 1000 mil, och som har allt det där du/ni gnäller på. Och jag hade ALLT aktivt hela tiden. Skulle det du och dina gnällpolare hävdar vara sant, så skulle jag varit både döv och död vid det här laget. Men, jag känner mig rätt pigg…
Faktum är att jag inte upplevde nån väsentlig skillnad mot min ”gamla” 2018 Passat. Det mest noterbara har en välkomnande ”trudelutt” när jag satte mig i bilen, det har jag inte i min bil, bara nåt visuellt på skärmen.
Sen lyckades jag få uppleva 2-3 tvärstopp vid krypkörning framåt/backning då det var långt gräs och växtlighet på gården där jag skulle flytta en husvagn. Jag var mer eller mindre beredd för det började ju pipa varnade först precis som i min Passat.
Jag fick även uppleva att de ”stretade till i ratten några få gånger p g a otydliga linjer etc, men inget som kändes mer eller värre än i Passaten. Körde motorvägar, landsvägar, med och utan mittlinje, smala asfaltsvägar ut mot skärgården så smala att man inte alltid ens kan mötas utan måste göra det på mötesfickor. Även lite grusväg hanns med. Och tro mig, jag hade denna diskussion i tankarna och gjorde en hel del avsiktliga ”fel” för att provocera fram reaktioner från systemen, men inget egentligen överraskande eller skrämmande hände. Några ”falskvarningar” ja, men jag var mer eller mindre beredd när de kom.
Jag upplevde som sagt ingen väsentlig skillnad mot Passaten, lite fler gånger med ”plingplong” ja, men inget jag skulle bry mig i att störas av efter nyheten första dagarna, och sen bara göra som i Passaten, antingen redan vara beredd att det kommer att ”plingplonga” för jag har redan koll på det som det sannolikt kommer att varna för. Eller reagera på det om jag inte redan var klar över vad det var.
Så, vad har vi…?
Jo på gnällarnas/belackarna sida har vi en massa anekdoter och yviga påståenden, men inte mycket till seriös statistik som styrker det ”jävulsscenario” som ni försöker måla upp.
Å andra sidan, den jag då representerar, är att vi har en länk till en studie, i vilken de dessutom refererar till förra andra studier i samma sak, en länk som Raggarspinn ”triumferande” kastade fram i tron att nu hade han hittat nåt som skulle sopa mattan med mina argument. Men tyvärr för honom så är det nog så att det som står i de studien faktisk mest styrker det jag framfört i denna diskussion. I alla fall om man inte cherry pickar så som ni verkar göra på er sida i saken, som du själv gjorde med din länk som också mest stöder det jag säger.