2026-08-15, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Statistik är alltid svår att lita på .
Ett exempel:
Min mor är , rent statistiskt sett , en formidabel bilförare som under 66 års körkortsinnehav aldrig varit inblandad i någon olycka .
Att hon sedan totalt under dessa år kört max tusen mil sammanlagt är en annan sak .

Med Dr.Svammels logik är hon bättre än många andra bakom ratten eftersom statistiken säger så medan i verkligheten vore hon en katastrof i en komplex trafiksituation.

Så är det , vissa lever i verkligheten medan andra lever i fantasins och statistikens värld.

På samma sätt är det med ADAS och andra system.
Om jag inte hunnit ratta tillbaka de gånger systemet försökte döda mig genom att styra rätt in i älgar , grävlingar och mitträcken ,hur skulle olyckorna rapporterats ???
Som ett systemfel på lane assist eller som ett förarfel och ett argument för ännu mer elektronisk övervakning och styrning ??

Ja det är såklart rätt väg att gå, bara ignorera eller hävda att statistik och studier som inte passer egen åsikt och tro är skit, oavsett om de kommer från seriösa källor…

Fantastiskt många händelser du nästan råkat illa ut för.

Har du statistik på att dina problemhändelser är i stark majoritet mot de gånger systemen faktiskt räddat folk från olyckor?
Citera
2026-08-15, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Tänk er en landsväg med hastighetsgräns 80km/h. Ragge som är en erfaren bilförare kör lite långsammare än skyltad hastighet då han vet att det är mycket vilt den här tiden. Ragge vet också att han kör en äldre bil utan LSS, autobroms och uppmärksamhetsvarnare. Plötsligt dyker en älg upp från höger, Ragge är snabb på bromsen och styr åt höger för att inte köra rakt in i älgen vilket resulterar i att Ragge kör på älgens bakdel och hamnar utanför vägen. Nu är bilens vänstra framskärm bucklig men bilen går att köra med. Tänk om Ragges bil hade haft ADAS, då hade Ragge varit en mycket säkrare förare och bilen hade inte kört av vägen
Åke Bill däremot har nyaste bilen med allsköns ADAS. Bilen har adaptiv farthållare som anpassar hastigheten till skyltad hastighet. Bilens ISA missar dock att läsa varningsskylten med en älg på. Åke är inte det minsta jaktintresserad så älgar är inget han funderar på. Dessutom styr och bromsar Åkes bil själv så det finns inget behov av att ha bromsberedskap. Åkes bil har femtioelva airbags så det är säkert att krocka. Plötsligt dyker en älg upp på vägen. Bilen plingplongar, Åke bromsar och försöker styra men bilen styr tillbaka och tyvärr är hastigheten högre än vad älgen har beräknat. Bilen kör rakt på älgen som rullar upp på motorhuven med benen sparkandes genom vindrutan. Tur att Åke var en så säker förare med ADAS.

PlingPlong!

Och visst är det så alla med ADAS i sina bilar kör, för alla är ju bara b-förare i din värld om de inte kör manuell och har bilar i mer puristisk version.
Att det kan existera förare som fortsätter att köra säkert seriöst och proaktivt som de gjort i många år med ”nakna” bilar, när de sen får sig en toppmodern bil med alla moderniteter, och bara ser dessa som en extra trygghet, det existerar inte i din världsbild.

Alltså existerar jag och en massa andra människor inte för dig, utan du förutsätter att alla som sätter sig i en modern bil med ADAS genomgår en personlighetsförändring eller nåt och per automatik blir mycket sämre förare (b-förare) än dig, som aldrig skulle kunna göra en miss i trafiken, och aldrig skulle kunna bli hjälpt/räddad av ADAS, vare sig i din bil eller nån annans…..
Citera
2026-08-15, 15:47
Medlem
Abscess1122s avatar
https://youtu.be/GqgKxwCft_E

Kolla första 6 minuterna. ADAS kan vara farligt och gör bilen en oförutsägbar dödare i trafiken. Inte undra äldre bilar skjuter up i pris - ingen vill köpa en migränmobil.
Citera
2026-08-15, 15:53
Medlem
Abscess1122s avatar
https://www.roadandtrack.com/news/a65615338/study-some-adas-systems-increase-risky-driving-behavior/

Citat:
The data showed that “less urgent” driver assistance systems resulted in a reduction of hard braking events by 6.8%, providing evidence that blind spot warning results in safer driving. On the flip side, the research on “highly urgent” driver assistance warnings found the opposite: vehicles with systems like lane departure and forward collision warning experienced an increase in hard braking events of 5.7%. Keep in mind, these statistics are in respect to cars that have none of the aforementioned driver assistance systems, and the total sample size included 195,743 cars. So, what gives?

Citat:
The authors of the study suggested drivers with more urgent ADAS feel comfortable driving with less caution, instead relying on the systems to react. Meanwhile, the passive (less urgent) ADAS could be cause for folks to become more cautious and improve their driving behavior. There was a difference in results based on sex, according to the study, too: it found that females were quicker than males to learn reflexively from informative ADAS prompts, and that males exhibited riskier behavior.

Undvik nya bilar. De är farligare och jobbigare än de lite äldre.
Citera
2026-08-15, 18:00
Medlem
448s avatar
Polisen har problem med dom här systemena , svårt o köra på en flyende bil när bilen autobromsar - är även problem när dom tränger sig genom köer
Citera
2026-08-15, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ok, vad ska vi säga till de som räddats av dessa system…?

Eller tycker du vi ska ha samma tankegångar om bilbälten…? Vad ska vi säga till de som ändå råkat dö just p g a att de använde bilbältet…?

Eller vaccin, vad ska vi säga till de som det gått illa för när de tagit vaccin…?

Eller ska vi anamma åsikterna som du Raggarspinns och andra som gnäller har för att de irriteras så himla mycket av ADAS, och kräva att ADAS slopas för det är så irriterande och ibland gör fel eller får fel utfall. För det måste ju vara helt felfritt och perfekt precis som vaccin, bilbälten etc etc som det aldrig kan bli nåt fel med. Eller, just ja det kan det ju bevisligen bli, ibland. Bort med allt, som inte är perfekt och felfritt, bort med vaccin, bort med bilbälten etc, det skulle rädda fler liv. Eller….?

Se svar ovan, och fundera på hur många olika andra saker va har eller gör som kan ibland kan göra bara lite negativt och som ibland kan vara skillnaden mellan liv och död för folk. Ändå accepterar vi det jämfört med att slopa det då det skulle bli ännu värre.

Och här tror du kanske att de som utvecklat systemen inte testat grundligt under lång tid innan man landade i hur systemen funkar idag? De har kanske bara lajat lite och sen in med det i bilarna…?

Se svar ovan

Så hur får du ihop det med de studier som Raggarspinn länkade som visade att ADAS haft generellt sett goda resultat och minskat allvarliga olyckor med ca 30%. Är inte det värt nåt alls? Det visar inget alls…?

Givetvis ska målet vi alla ska sträva efter vara 0 olyckor, skadade dödade, allt annat är orimligt.
Men, vi kan ju inte skrota de saker etc som inte når dit, för då skulle ju ABS, bilbälte, krockkuddar och gud vet allt bort, och hur skulle det blir då?

Och det är alltså bara sig själv folk kan råka köra ihjäl om de är ouppmärksamma i trafiken och/eller råkar göra en miss..?

Igen verkar du helst vilja ignorera alla de gånger folk på ett eller annat sätt blivit hjälpta och räddade, och bara vilja lyfta fram de gånger det råkat bli dåligt utfall av ADAS.

Ca 30% reducering av allvarliga olyckor för bilar med ADAS tycks inte ha nåt värde för dig och vissa andra i tråden. Att folk inte ska blir irriterade och störda verkar vara det som är viktigast….?

Du får såklart spekulera bäst du vill efter egen förmåga

Ja man kan ju undra om du hade skygglappar på 1 m2 när du läste, för egentligen stöder ju artikeln mer det jag skrivit än vad de som hyllar gnällandet mod ADAS skrivit i tråden

Artikeln är dessutom i princip irrelevant för den körning de talar om är utryckningskörning. Hur ofta handlar folks vardagskörning om det om man inte jobbar inom dessa yrken?

Jag ser inget direkt problem med att de i dessa yrkesfordon skulle kunna ordnas en möjlighet att när ok ges från ansvarig ledare att systemen kan deaktiveras på lämpligt sätt med en enkel manöver för just utryckningskörning.

Men vi kan ju vara tämligen säkra på att om en olycka etc skulle ske för att systemen är aktiva, eller avsiktligt deaktiverade, så skulle ”pöbeln” vråla lika mycket i båda fallen, att det antingen var idiotiska system eller att det var idiotiskt att det var tillåtet att deaktivera dem.

wall of text... men ja mitt svar till allt det är, om något inte funkar bra så ska det inte läggas till när det handlar om liv och död. Det spelar ingen roll om det räddar fler personer än det skadar och dödar. Man kan inte leka med liv på det sättet. Det kan så klart få finnas där för alla som vill Beta-testa det, men gör det då möjligt att stänga av permanent för oss som tycker det gör mer skada än nytta.

Sen när de som Beta-testar funktionerna skadats eller rapporterat in hur värdelöst det funkar så kan de bygga vidare på det hela och lösa de problem som finns innan man gör så att funktionerna är aktiva för alla, VARJE gång man bara lagt i park, alltså kan röra sig om många gånger per dag det måste inaktiveras.

Och jo, jag tror självklart det har testats, men troligen inte tillräckligt. Det övergår i alla fall mitt förstånd hur de kan släppa det fritt om det testat lanekeep på småvägar och måste då ha upptäckt att det finns en chans att bilen försöker döda en genom att styra rakt emot kommande bil trots att föraren försöker undvika bilen.

Hur man man bara rycka på axlarna för en sån sak? Antingen har de inte ens testat det på det sättet utan kanske bara i storstadstrafik, lansväg och motorväg och har inte ens stött på det problemet eller så tar de inte säkerhet på allvar vilket är lika allvarligt. Hur som helst så har de totalt misslyckats i sitt testande.
Senast redigerad av JohnBlund 2026-08-15 kl. 21:58.
Citera
2026-08-16, 17:59
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ja det är såklart rätt väg att gå, bara ignorera eller hävda att statistik och studier som inte passer egen åsikt och tro är skit, oavsett om de kommer från seriösa källor…

Fantastiskt många händelser du nästan råkat illa ut för.

Har du statistik på att dina problemhändelser är i stark majoritet mot de gånger systemen faktiskt räddat folk från olyckor?
Jag vet inte om du hört talas om begreppen källkritik , bias och fakta kontroll ?

Du kan ju fråga AI om du inte hört om dessa saker tidigare.

Studier och undersökningar som ej genomförts och redovisas korrekt saknar tyngd som argument.

När någon ständigt pratar om att "seriösa källor säger " utan att kunna redovisa fakta bakom blir han inte trodd .

Detta oavsett topic i debatten.

Samtliga tekniker på företaget där jag arbetar har samma upplevelser som jag och ju fler mil de kör per år desto mer negativa är de till hur systemen fungerar .

Detta är den krassa verkligheten , inte statistik
.
Tanken med dessa system är säkert god , det är genomförandet som fallerat.
Senast redigerad av sealstryper 2026-08-16 kl. 18:09.
Citera
2026-08-16, 20:51
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Presentera gärna statistik som är verifierbar så vi kan se om den korrigerats för tillräckligt många faktorer eller om man gjort det enkelt för sig .

Jag betraktar all statistik och alla påståenden som felaktiga tills motsatsen bevisats , i synnerhet om informationen kommer från en myndighet.

Detta är det enda korrekta sättet att närma sig information , något som jag fick lära mig av min far redan innan jag började småskolan .

Exempel:
Någon stolle vars namn jag ej tänker nämna hävdade tidigare i tråden att dödsolyckorna i modern tid gått ned pga bilarnas hjälpsystem .
Han hänvisade till en påstådd undersökning utan att där och då länka till några som helst fakta .
Har denna undersökning tagit hänsyn till skillnaden i bilarnas krocksäkerhet ?
Min PV 444 hade hel rattstång , vid en krock blev man spetsad som på ett grillspett.
Min Bubbla saknade bälten .....
Sedan har ju alla en mobiltelefon numera så vården blir mycket snabbare .
Dessutom har den tekniska utvecklingen inom Traumavård varit väldigt snabb , olyckor som för några år sedan var en säker död är nu möjliga att överleva vid snabb vård .

Väger man inte in sådant i statistiken kring dödsfall i trafiken blir resultatet väldigt fel på slutet , och tål undersökningen inte att granskas ordentligt så är den utan tyngd som argument......

Givetvis kan folk få bli hur upprörda de vill när någon objektivt ifrågasätter det de påstår men det för inte debatten framåt utan liknar mest de kränkta hovmännen i "Kejsarens nya kläder" , som inte tålde när.någon påpekade det uppenbara ....
Citera
2026-08-16, 22:19
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Presentera gärna statistik som är verifierbar så vi kan se om den korrigerats för tillräckligt många faktorer eller om man gjort det enkelt för sig .

Jag betraktar all statistik och alla påståenden som felaktiga tills motsatsen bevisats , i synnerhet om informationen kommer från en myndighet.

Detta är det enda korrekta sättet att närma sig information , något som jag fick lära mig av min far redan innan jag började småskolan .

Exempel:
Någon stolle vars namn jag ej tänker nämna hävdade tidigare i tråden att dödsolyckorna i modern tid gått ned pga bilarnas hjälpsystem .
Han hänvisade till en påstådd undersökning utan att där och då länka till några som helst fakta .
Har denna undersökning tagit hänsyn till skillnaden i bilarnas krocksäkerhet ?
Min PV 444 hade hel rattstång , vid en krock blev man spetsad som på ett grillspett.
Min Bubbla saknade bälten .....
Sedan har ju alla en mobiltelefon numera så vården blir mycket snabbare .
Dessutom har den tekniska utvecklingen inom Traumavård varit väldigt snabb , olyckor som för några år sedan var en säker död är nu möjliga att överleva vid snabb vård .

Väger man inte in sådant i statistiken kring dödsfall i trafiken blir resultatet väldigt fel på slutet , och tål undersökningen inte att granskas ordentligt så är den utan tyngd som argument......

Givetvis kan folk få bli hur upprörda de vill när någon objektivt ifrågasätter det de påstår men det för inte debatten framåt utan liknar mest de kränkta hovmännen i "Kejsarens nya kläder" , som inte tålde när.någon påpekade det uppenbara ....
Ja jag belyste samma problem tidigare men blev bara förminskad för det. Att säga att "bilar med ADAS är med i färre olyckor än de utan" säger mig ingenting då äldre bilar saknar många andra säkerhetssystem och sannolikt har förare som är yngre och/eller fattigare. Det skapar en massiv bias i statistiken. Jämförelsestudier bör man alltid vara oerhört försiktig med att dra för stora slutsatser på. Dessutom är "ADAS" inte ett system utan många och det är vissa komponenter av det som stör mig och många andra. Det är hopplös diskussion, så fort man lyfter detta så blir det snabbt halmstrå om hur man vill att alla ska köra med 5 promille i blodet utan säkerhetsbälte och med spädbarnet på taket....
Citera
2026-08-16, 23:48
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Ja jag belyste samma problem tidigare men blev bara förminskad för det. Att säga att "bilar med ADAS är med i färre olyckor än de utan" säger mig ingenting då äldre bilar saknar många andra säkerhetssystem och sannolikt har förare som är yngre och/eller fattigare. Det skapar en massiv bias i statistiken. Jämförelsestudier bör man alltid vara oerhört försiktig med att dra för stora slutsatser på. Dessutom är "ADAS" inte ett system utan många och det är vissa komponenter av det som stör mig och många andra. Det är hopplös diskussion, så fort man lyfter detta så blir det snabbt halmstrå om hur man vill att alla ska köra med 5 promille i blodet utan säkerhetsbälte och med spädbarnet på taket....
Så är det , vissa användare på detta forum saknar förmåga att se saker från olika håll och går automatiskt till personangrepp på budbäraren när budskapet ej passar .

Presenterar.man ett dåligt faktaunderlag för sina åsikter ( i det här ämnet eller andra ) är det en bättre ide att läsa på mera och stärka sin tes med mera fakta än att försöka dumförklara alla de som påpekar hålen i bevisningen.

Detta oavsett om man är novis på bilkörning eller en mytoman som säger sig ha Sveriges mest eftertraktade körkort och kört 1000 varv runt jorden på 70-talet.
Citera
2026-08-17, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Polisen har problem med dom här systemena , svårt o köra på en flyende bil när bilen autobromsar - är även problem när dom tränger sig genom köer

Polisen var emot airbags från början också...hävdade att bovarna skulle köra på dem så de utlöstes..

/Dick
Citera
2026-08-17, 07:59
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Polisen var emot airbags från början också...hävdade att bovarna skulle köra på dem så de utlöstes..

/Dick

Det gjorde dom ju , backade in i dom o stack sen.

En annan sak som händer i många bilar är att när krockluddar skjuter så går en sprängsäkring som stänger av batterier(även om det är en bensinbil)

Så dom blir stående där med vita gardiner runt om och svart bil påkörda av en pundarsläde utan sånt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in