2026-08-22, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Lånade en ny Toyota elbil för en längre resa. Fyrhjulsdrift med en massa bokstäver.

Det första den började skrika om var att den inte kunde detektera förarens ansikte och gav mig order att sitta upp. Efter ett tag såg jag att det satt en kamera bakom ratten som skymdes om man höll mitt uppe på ratten som jag alltid gör. Man kan alltså inte hålla ratten hur man vill.

Sedan pep den om man körde för fort. Bilen föreslog att man kunde hålla in reset på farthållaren för att köra en kmh fortare än den hastighet som gällde för att sedan pipa över att man kör för fort.

Ser man sig om i en korsning anmärker den på bristande uppmärksamhet.

Väl på plats skulle jag backa in släpet i ett trixigt läge. Nu kom en kanonad av ljud av olika anledningar. Dessutom var C-stolparna så grova att allt bakåt skymdes. Visst finns ett otal kameror bakåt men jag vrider gärna på huvudet och kollar när inte backspeglarna räcker.

Bilen i sig är väl bra men skulle behöva rensas på några ton ingenjörsglädje.

Ett par kommentarer att fundera på….

Hade du klarat dig genom körskola och uppkörning om du hållit i ratten så som du nu beskrev att du alltid gör…? Om inte, varför tror du man lär ut hur man ska hålla ratten? Bara för att jävlas eller finns det ett vettigt syfte?

Varför skulle du köra för fort, det fick du väl heller inte köra dig i körskolan att man ska göra…?

Jag tror säkert att det kan bli lite extra pipande i början innan man vant sig med vad bilen vill, och hur man sen själv kan bete sig för att ni ska detta, t ex att göra och köra som man ska, och då minskas även behov av att deaktivera något.
Citera
2026-08-22, 22:44
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ett par kommentarer att fundera på….

Hade du klarat dig genom körskola och uppkörning om du hållit i ratten så som du nu beskrev att du alltid gör…? Om inte, varför tror du man lär ut hur man ska hålla ratten? Bara för att jävlas eller finns det ett vettigt syfte?

Varför skulle du köra för fort, det fick du väl heller inte köra dig i körskolan att man ska göra…?

Jag tror säkert att det kan bli lite extra pipande i början innan man vant sig med vad bilen vill, och hur man sen själv kan bete sig för att ni ska detta, t ex att göra och köra som man ska, och då minskas även behov av att deaktivera något.

Efter att ha kört bil under ett långt liv anser jag mig på ett säkert sätt kunna hålla i ratten precis som jag vill.

Hade du läst min text så var min undran hur bilen föreslog en hastighet som den sedan pingade över. Dvs en kmh över fartgränsen.

Nu kom jag ihåg att du är en sådan som vill torrträta över petitesser. Eller om någon angriper VAG.
Citera
Igår, 00:41
Medlem
Citat:
Efter att ha kört bil under ett långt liv anser jag mig på ett säkert sätt kunna hålla i ratten precis som jag vill.

Hade du läst min text så var min undran hur bilen föreslog en hastighet som den sedan pingade över. Dvs en kmh över fartgränsen.

Nu kom jag ihåg att du är en sådan som vill torrträta över petitesser. Eller om någon angriper VAG.

Jodå, visst kan man hålla ratten lite hur som, om man vill.
Men om det nu skulle ställa till nåt, t ex skymma en kamera, eller att man i vissa bilar kanske råkar komma åt nån knapp ratten, eller aktuell bil ev har nån ratteker i vägen för hur man normalt fått för vana att hålla, så bör väl en vuxen man klara att ändra greppet så problemet löser sig…?

Det andra du undrade över kanske du kunnat fått svar på i bilens manual.

Det är ett diskussionsforum, då kan man diskutera saker.
Jag har heller inga som helst problem med saklig seriös kritik mot VAG eller vilket märke som helst, jag brukar nämligen försvara ALLA tillverkare när folk kastar från felaktiga eller överdrivna påståenden. Likaväl som jag påtalar att det inte är problemfritt när folk överdriver åt andra hållet och hävdar att inga problem finns med vissa märken.
Rätt ska vara rätt, liksom….
Citera
Igår, 08:47
Medlem
Abscess1122s avatar
https://www.vibilagare.se/nyheter/teslas-system-sticker-ut-over-120-spokinbromsningar

"Ett av flera exempel är hastighetsvarningen ISA (Intelligent Speed Assist) som varnar när föraren kör för fort. Vi Bilägares tester har visat att det systemet ofta har helt fel.

Samma resultat fick det brittiska testinstitutet Thatcham Research när de testade ISA-systemen i tre modeller.

Sämst var MG ZS där systemet hade rätt i 74 procent av fallen. Minst dålig var BMW i5 där motsvarande siffra var 90 procent.

– Även BMW i5, som har det bästa ISA-systemet i vår testbilsflotta, har fel i ett fall av tio. Det är inte bra nog, säger Yousif Al-Ani, testingenjör på Thatcham Research, till Autocar.

En annan egenhet med systemen i många bilar är att de kan ge upphov till obehagliga ”spökinbromsningar” när bilen ser ett hinder som inte finns. Det kan skapa trafikfarliga situationer.

Sämst i Thatcham Research testflotta är Tesla Model Y med hela 122 spökinbromsningar längs teststräckan. BMW i5 hade åtta och MG ZS sex."

Citera
Igår, 10:44
Medlem
Raggarspinns avatar
Med ny teknik följer nya problem. De system som ska förhindra vissa allvarliga olyckor bidrar till andra allvarliga olyckor. Antispinn/antisladd har gjort att hastigheten ökar. Autobroms, döda vinkelvarnare och lane assist har gjort att människan inte är lika uppmärksam. Det har gjort att EU infört krav på skyltavläsning, hastighetsvarning och uppmärksamhetsvarning i alla nya bilar. När människan förlitar sig på hjälpssystem så ökar risktagandet.
Mobiltelefonen är en av de största säkerhetsriskerna i trafiken, föraren är i särklass den största säkerhetsrisken. Men ingen vill göra trafiken säkrare om det innebär att färre b-förare får köra bil!

EU är fullt medveten om att äldre människor kan svårt att bedöma medtrafikanters hastighet och riktning, trafikanter som byter fil, se och förstå trafikskyltar/signaler och att reagera snabbt i komplexa situationer. EU vill dock inte se en minskad mängd b-förare på våra vägar, något som hade varit önskvärt. Dels för att minska olycksrisken men också ökad framkomlighet. EU vill naturligtvis inte minska efterfrågan på nya bilar.
Flera studier har visat att äldre förare i stor utsträckning är villiga att använda ADAS som uppfyller ett befintligt behov, såsom backhjälpmedel och kollisionvarningssystem som syftar till att förebygga olyckor i korsningar. Dessutom är äldre förare också villiga att acceptera system som tar över fordonskontrollen (som automatisk hastighets- eller avståndsjustering) eller som ger feedbackmeddelanden.
Alternativet är körkortsindragning!
https://road-safety.transport.ec.europa.eu/eu-road-safety-policy/priorities/safe-road-use/elderly-drivers/older-drivers/what-can-be-done-about-it/adas_en
Senast redigerad av Raggarspinn Igår kl. 11:11.
Citera
Igår, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
https://www.vibilagare.se/nyheter/teslas-system-sticker-ut-over-120-spokinbromsningar

"Ett av flera exempel är hastighetsvarningen ISA (Intelligent Speed Assist) som varnar när föraren kör för fort. Vi Bilägares tester har visat att det systemet ofta har helt fel.

Samma resultat fick det brittiska testinstitutet Thatcham Research när de testade ISA-systemen i tre modeller.

Sämst var MG ZS där systemet hade rätt i 74 procent av fallen. Minst dålig var BMW i5 där motsvarande siffra var 90 procent.

– Även BMW i5, som har det bästa ISA-systemet i vår testbilsflotta, har fel i ett fall av tio. Det är inte bra nog, säger Yousif Al-Ani, testingenjör på Thatcham Research, till Autocar.

En annan egenhet med systemen i många bilar är att de kan ge upphov till obehagliga ”spökinbromsningar” när bilen ser ett hinder som inte finns. Det kan skapa trafikfarliga situationer.

Sämst i Thatcham Research testflotta är Tesla Model Y med hela 122 spökinbromsningar längs teststräckan. BMW i5 hade åtta och MG ZS sex."

Ja det som står i det du citerat stöder ju faktiskt mest det jag framfört genom hela tråden…..
Att förarstödsystem och säkerhetssystem hjälper mer än de stjälper, då de ju faktiskt i klar majoritet har/gör rätt i betydligt fler fall än de har fel….

Dessutom utvecklas systemen hela tiden och kommer att bli ändå bättre med tiden

Men redan idag så ser vi övervägande positiva resultat med dessa säkerhetssystem.

Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Med ny teknik följer nya problem. De system som ska förhindra vissa allvarliga olyckor bidrar till andra allvarliga olyckor. Antispinn/antisladd har gjort att hastigheten ökar. Autobroms, döda vinkelvarnare och lane assist har gjort att människan inte är lika uppmärksam. Det har gjort att EU infört krav på skyltavläsning, hastighetsvarning och uppmärksamhetsvarning i alla nya bilar. När människan förlitar sig på hjälpssystem så ökar risktagandet.
Mobiltelefonen är en av de största säkerhetsriskerna i trafiken, föraren är i särklass den största säkerhetsrisken. Men ingen vill göra trafiken säkrare om det innebär att färre b-förare får köra bil!

EU är fullt medveten om att äldre människor kan svårt att bedöma medtrafikanters hastighet och riktning, trafikanter som byter fil, trafikskyltar/signaler och att reagera snabbt i komplexa situationer.
Flera studier har visat att äldre förare i stor utsträckning är villiga att använda ADAS som uppfyller ett befintligt behov, såsom backhjälpmedel och kollisionvarningssystem som syftar till att förebygga olyckor i korsningar. Dessutom är äldre förare också villiga att acceptera system som tar över fordonskontrollen (som automatisk hastighets- eller avståndsjustering) eller som ger feedbackmeddelanden.
https://road-safety.transport.ec.europa.eu/eu-road-safety-policy/priorities/safe-road-use/elderly-drivers/older-drivers/what-can-be-done-about-it/adas_en

Tänk vad du tjatar om b-förare…. Precis som du menar att trafiken, rätten att få nyttja samhällets vägnät, endast ska vara möjligt för ”eliten”….

Du verkar vara mot att man inför system och annat som hjälper till att öka trafiksäkerheten. Men det är klart, du är ju ingen b-förare utan tillhör ”eliten” så du kan aldrig råka göra fel och därmed kan du aldrig bli hjälpt av ADAS.
Nu tog du upp backkamera, som om det skulle vara nåt negativt…?

Jag är tvärtom mycket positiv om vi kan hjälpa så många som möjligt att kunna köra bil, så länge som möjligt. Givetvis med trafiksäkerhet med i bilden.

Så om det finns hjälpmedel som kan bidraga till detta så är det väl bara ett plus? Från glasögon till ADAS…..
Citera
Igår, 11:19
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ja det som står i det du citerat stöder ju faktiskt mest det jag framfört genom hela tråden…..
Att förarstödsystem och säkerhetssystem hjälper mer än de stjälper, då de ju faktiskt i klar majoritet har/gör rätt i betydligt fler fall än de har fel….

Dessutom utvecklas systemen hela tiden och kommer att bli ändå bättre med tiden

Men redan idag så ser vi övervägande positiva resultat med dessa säkerhetssystem.

Enbart 70% rätt för vissa märken OCH helt oberäkneliga spökbromsningar är knappast betryggande hjälpsystem och faktum helt katastrofala siffror. Du är så faktaresistent. En bil som inte ens lyder sin förare är livsfara och statistiken bevisar det.

https://carup.se/ny-studie-tesla-har-mest-dodsolyckor-av-alla/

Citat:
Några av USAs största biltidningar, till exempel Road and Track, har citerat studien som är baserad på data från NHTSA över alla dödliga trafikolyckor med motorfordon som inträffar på allmänna vägar i USA mellan åren 2017 och 2022. Studien omfattar endast bilar som är tillverkade mellan 2018 och 2022 och olyckor där minst en person i fordonet har avlidit.

Studien visar att Teslas elbilar är inblandade i 5,6 dödsolyckor per miljard körda miles. Alltså dubbelt så högt som genomsnittet för alla bilmärken som ligger på 2,8. På andra plats kommer Kia med 5,5 dödsfall per miljard körda miles följt av Buick (4,8), Dodge (4,4) och Hyundai (3,9). Den är baserad på data från Fatality Analysis Reporting System (FARS) som administreras av National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) i USA.

ISeeCars experter menar att säkerhetsbetyg och tekniska framsteg inte är den största faktorn kring vilken bil som är mest riskabel att köra. Men att anledningen till att Tesla är högt upp på listan beror på dess förare är också något som Anders Kullgren blir fundersam över när han jämför med tidigare statistik från Sverige.
– Det är ju svårt att säga att Tesla-förare skulle vara väldigt aggressiva förare. Däremot har vi sett att BMW-förare har högre risk. Man kan också se att de är involverade i högre krockvåld, vilken tydligt pekar på att det är förarens beteende som speglas och inte bilen säkerhet, säger Anders Kullgren.

Dessa säkerhetssystem har noll förankring i verkligheten. Om något så skapar det ännu mer riskbeteenden och förare som blint förlitar sig på bilens system att rädda dem. Tesla har 5/5 stjärnor i Euro NCAP men är ändå dödsfällor.
Senast redigerad av Abscess1122 Igår kl. 11:28.
Citera
Igår, 11:25
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
...
Tänk vad du tjatar om b-förare…. Precis som du menar att trafiken, rätten att få nyttja samhällets vägnät, endast ska vara möjligt för ”eliten”….

Du verkar vara mot att man inför system och annat som hjälper till att öka trafiksäkerheten. Men det är klart, du är ju ingen b-förare utan tillhör ”eliten” så du kan aldrig råka göra fel och därmed kan du aldrig bli hjälpt av ADAS.
Nu tog du upp backkamera, som om det skulle vara nåt negativt…?

Jag är tvärtom mycket positiv om vi kan hjälpa så många som möjligt att kunna köra bil, så länge som möjligt. Givetvis med trafiksäkerhet med i bilden.

Så om det finns hjälpmedel som kan bidraga till detta så är det väl bara ett plus? Från glasögon till ADAS…..
Trafikförordningens (1998:1276) tredje kapitel, första paragraf (3 kap. 1 §) Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.

Att alla nya bilar ska ett 30-tal olika lagstadgade hjälpsystem för att så många som möjligt ska kunna köra bil är inte en säkerhetshöjande åtgärd.

Backkamera! Nu får du nog påminna mig om vad jag har tagit upp det.

Jag kan tycka att ADAS är av godo. Airbag och säkerhetsbälte har minskat dödligheten men ärligt talat, har trafiken blivit säkrare med bälte och airbag?
Senast redigerad av Raggarspinn Igår kl. 12:07.
Citera
Igår, 12:06
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn

EU är fullt medveten om att äldre människor kan svårt att bedöma medtrafikanters hastighet och riktning, trafikanter som byter fil, se och förstå trafikskyltar/signaler och att reagera snabbt i komplexa situationer. EU vill dock inte se en minskad mängd b-förare på våra vägar, något som hade varit önskvärt. Dels för att minska olycksrisken men också ökad framkomlighet. EU vill naturligtvis inte minska efterfrågan på nya bilar.
Alternativet är körkortsindragning!
Man blir puckad. En gång skulle jag backa ut min Toyota-92 ur garaget. När jag kastar en blick i backspegeln ser jag att porten fastnat halvvägs. Min första tanke som dyker upp i huvudet är ”varför säger inte bilen till?”
Citera
Igår, 12:12
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Man blir puckad. En gång skulle jag backa ut min Toyota-92 ur garaget. När jag kastar en blick i backspegeln ser jag att porten fastnat halvvägs. Min första tanke som dyker upp i huvudet är ”varför säger inte bilen till?”
Bra att du kan använda backspeglar!
Varför skulle bilen säga till att din port har fastnat? Även en modern bil hade missat porten om denna fastnat halvvägs. Men du hade backat ut ändå eftersom bilen inte sade till. Tur att det var en Toyota -92 med riktiga backspeglar.
Citera
Igår, 13:44
Medlem
Abscess1122s avatar
Min bil har 360 kamera och tusen sensorer men ärligt talat så slår ingenting bra sidospeglar. Ger absolut bäst känsla för hur man står och vilka justeringar som behövs göras. Dagens unga förare som förlitar sig på kameror är förlorade. Sidospeglarna ger mycket bättre positionering.
Citera
Igår, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Enbart 70% rätt för vissa märken OCH helt oberäkneliga spökbromsningar är knappast betryggande hjälpsystem och faktum helt katastrofala siffror. Du är så faktaresistent. En bil som inte ens lyder sin förare är livsfara och statistiken bevisar det.

https://carup.se/ny-studie-tesla-har-mest-dodsolyckor-av-alla/

Dessa säkerhetssystem har noll förankring i verkligheten. Om något så skapar det ännu mer riskbeteenden och förare som blint förlitar sig på bilens system att rädda dem. Tesla har 5/5 stjärnor i Euro NCAP men är ändå dödsfällor.

Ditt citat är ju irrelevant för saken… Det står ingenting om varför olyckorna skedde, i vilka situationer, om det var förarfel eller dessa system som gjorde fel

Du fastnar vi de 70% presenterade den sämsta bilens resultat, men verkar inte vilja lyfta att den bästa bilen hade över 90% rätt…. Hur står det till med din egen faktaresistens…

70% kan även ses positivt, att även den sämsta bilen klarar att ha rätt i till mycket stor övervägande del.

Fortfarande har vi studier som landat i att för bilar med ADAS så har de allvarliga olyckorna minskats med ca 30%. Är det fakta du inte vill kännas vid…? Kan det ha med din bias och fördomar att göra…?

Tänk lite logiskt nu…
Tror du på allvar biltillverkarna skulle släppa ut något om det var så dåligt som belackare som du försöker påskina? Och riskera enorma återkallningar, rättstvister, skadestånd och skadat rykte etc?
Skulle ens myndigheterna tillåta sådana system i bilarna om det skulle vara så entydigt dåligt som du vill får det till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in