Citat:
Lånade en ny Toyota elbil för en längre resa. Fyrhjulsdrift med en massa bokstäver.
Det första den började skrika om var att den inte kunde detektera förarens ansikte och gav mig order att sitta upp. Efter ett tag såg jag att det satt en kamera bakom ratten som skymdes om man höll mitt uppe på ratten som jag alltid gör. Man kan alltså inte hålla ratten hur man vill.
Sedan pep den om man körde för fort. Bilen föreslog att man kunde hålla in reset på farthållaren för att köra en kmh fortare än den hastighet som gällde för att sedan pipa över att man kör för fort.
Ser man sig om i en korsning anmärker den på bristande uppmärksamhet.
Väl på plats skulle jag backa in släpet i ett trixigt läge. Nu kom en kanonad av ljud av olika anledningar. Dessutom var C-stolparna så grova att allt bakåt skymdes. Visst finns ett otal kameror bakåt men jag vrider gärna på huvudet och kollar när inte backspeglarna räcker.
Bilen i sig är väl bra men skulle behöva rensas på några ton ingenjörsglädje.
Det första den började skrika om var att den inte kunde detektera förarens ansikte och gav mig order att sitta upp. Efter ett tag såg jag att det satt en kamera bakom ratten som skymdes om man höll mitt uppe på ratten som jag alltid gör. Man kan alltså inte hålla ratten hur man vill.
Sedan pep den om man körde för fort. Bilen föreslog att man kunde hålla in reset på farthållaren för att köra en kmh fortare än den hastighet som gällde för att sedan pipa över att man kör för fort.
Ser man sig om i en korsning anmärker den på bristande uppmärksamhet.
Väl på plats skulle jag backa in släpet i ett trixigt läge. Nu kom en kanonad av ljud av olika anledningar. Dessutom var C-stolparna så grova att allt bakåt skymdes. Visst finns ett otal kameror bakåt men jag vrider gärna på huvudet och kollar när inte backspeglarna räcker.
Bilen i sig är väl bra men skulle behöva rensas på några ton ingenjörsglädje.
Ett par kommentarer att fundera på….
Hade du klarat dig genom körskola och uppkörning om du hållit i ratten så som du nu beskrev att du alltid gör…? Om inte, varför tror du man lär ut hur man ska hålla ratten? Bara för att jävlas eller finns det ett vettigt syfte?
Varför skulle du köra för fort, det fick du väl heller inte köra dig i körskolan att man ska göra…?
Jag tror säkert att det kan bli lite extra pipande i början innan man vant sig med vad bilen vill, och hur man sen själv kan bete sig för att ni ska detta, t ex att göra och köra som man ska, och då minskas även behov av att deaktivera något.