2026-08-22, 17:53
Medlem
proconsuls avatar
Du säger att du drivs av rättspatos. Hur får du ge utlopp för det som väktare? Skydda andras ägodelar?
Varför blir du inte åklagare eller domare?
Citera
2026-08-22, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Du säger att du drivs av rättspatos. Hur får du ge utlopp för det som väktare? Skydda andras ägodelar?
Varför blir du inte åklagare eller domare?
Hej, tack för din fråga
Ja precis, en del som driver mig gällande att vara i bevakningsbranschen är att rätt ska vara rätt och en del av det gäller att skydda andras ägodelar. Som jag tidigare nämnt i tråden vill jag arbeta och få mer erfarenhet innan jag sätter mig på skolbänken.
Citera
2026-08-22, 18:01
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MontagenZx
Hej, tack för din fråga
Ja precis, en del som driver mig gällande att vara i bevakningsbranschen är att rätt ska vara rätt och en del av det gäller att skydda andras ägodelar. Som jag tidigare nämnt i tråden vill jag arbeta och få mer erfarenhet innan jag sätter mig på skolbänken.

Skydda andras ägodelar. Ok. Whatever floats your boat.
Citera
2026-08-22, 18:04
Medlem
Citat:
Skydda andras ägodelar. Ok. Whatever floats your boat.
Hej, ja precis det är en av arbetsuppgifterna en väktare kan ha men finns även fler
Citera
2026-08-22, 18:07
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatiguewar
Hur kändes det att kugga polisutbildningen, trots att den förenkalts så pass mycket att till och med en somalier klarar av den?
Somalier blir kvoterade dock det vet vi alla.
Citera
2026-08-22, 18:12
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Hej, ja precis det är en av arbetsuppgifterna en väktare kan ha men finns även fler

Ja, som tex att övervaka och kontrollera behörighet vid portar, grindar eller receptioner eller att öppna och stänga affärer, kontor och offentliga byggnader.

Om du drivs av rättspatos fattar jag inte vad du gör som väktare. Sökert att du inte bara vill ha en uniform och känna dig viktig?
Citera
2026-08-22, 18:16
Medlem
Citat:
Ja, som tex att övervaka och kontrollera behörighet vid portar, grindar eller receptioner eller att öppna och stänga affärer, kontor och offentliga byggnader.

Om du drivs av rättspatos fattar jag inte vad du gör som väktare. Sökert att du inte bara vill ha en uniform och känna dig viktig?
Hej, Ja precis du nämnde några arbetsuppgifter man kan få som väktare. Men rättspatos finns hos många, det kan vara sjuksköterskor, doktorer, byggarbetare, servicearbetare med mera, men enligt mig behöver man inte begränsa arbetet till åklagare/domare bara för att rättspatos är en drivkraft. Jag tycker alla yrken är viktiga inklusive mitt, och måste väl erkänna att min uniform är ursnygg
Citera
2026-08-22, 18:22
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Hej, Ja precis du nämnde några arbetsuppgifter man kan få som väktare. Men rättspatos finns hos många, det kan vara sjuksköterskor, doktorer, byggarbetare, servicearbetare med mera, men enligt mig behöver man inte begränsa arbetet till åklagare/domare bara för att rättspatos är en drivkraft. Jag tycker alla yrken är viktiga inklusive mitt, och måste väl erkänna att min uniform är ursnygg

Jag tror inte att en byggarbetare väljer sitt yrke driven av rättspatos. Ingen av de andra du nämner heller faktiskt.
Citera
2026-08-22, 18:25
Medlem
Citat:
Jag tror inte att en byggarbetare väljer sitt yrke driven av rättspatos. Ingen av de andra du nämner heller faktiskt.
Hej, jag kan tyvärr inte ändra på det du tror om du verkligen tror på det men jag anser att många har en inre kompass på vad som är rätt och fel och att det inte spelar någon roll vilket yrke man väljer att ta i livet
Citera
2026-08-22, 18:29
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Hej, jag kan tyvärr inte ändra på det du tror om du verkligen tror på det men jag anser att många har en inre kompass på vad som är rätt och fel och att det inte spelar någon roll vilket yrke man väljer att ta i livet

De flesta har en inre kompass, ja, men de kanske inte väljer yrke efter den, som du hävdar att du gör.
Att påstå att en byggarbetare väljer att jobba i byggsvängen för att han har en inre kompass för vad som är rätt och fel blir ju bara dumt.
Citera
2026-08-22, 18:35
Medlem
Citat:
De flesta har en inre kompass, ja, men de kanske inte väljer yrke efter den, som du hävdar att du gör.
Att påstå att en byggarbetare väljer att jobba i byggsvängen för att han har en inre kompass för vad som är rätt och fel blir ju bara dumt.
Hej, ja precis. Jag skulle säga att min rättspatos till viss del varför jag valde detta yrke även fast jag hade andra erbjudanden från olika branscher.
Citera
2026-08-22, 18:51
Medlem
Megalogics avatar
Hej alla, jag har själv arbetat som väktare under 5 års tid med rond och ryck mestadels,trivdes fantastiskt bra de första 3åren.
Arbetade för ett utav dom mindre väktarbolagen med riktigt runkschema. Jobbade 18-06 stängde larma ronda till 12 sen va det runk i 6 timmar innan man skulle låsa upp lite. kanske nåt larm då och då. Jag brukade dra o gymma ett par timmar, gled runt och körde runt lite, ibland åkte jag hem och sov eller såg nån film nåt som man absolut inte fick göra men ingen som hade nån koll va man gjorde.

Fick ny chef efter 3 år som hittade fler o fler kunder tillslut var det fullt upp hela natten utan runk så jag sa upp mig och hittade ett annat jobb som är ännu mer runk och mer betalt.

Hade högsta lönestegen för en vanlig väktare ca 32-34k netto med ob.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in