2026-08-21, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fimbul
Före Juli 96 så gällde behörigheten B "personbil" (ingen viktbegränsning. Det fanns helt enkelt inga personbilar tyngre än så.)

Sen införde man Personbil klass 2, utan viktbegränsning, och ändrade istället att behörigheten B gällde "personbil, max 3,5 ton"

Tanken var att Personbil klass 2 ska kräva C (eller C1)

Men då våra gamla B-behörigheter är utfärdade utan viktbegränsning så fortsätter de gälla.
Dock, blir man av med körkortet, om det så bara är en månad, så är det en nyutfärdad behörighet man får tillbaka, som gäller max 3,5 ton.

Det finns inga viktbegränsningar på personbilar. Har aldrig funnits. Vare sig på personbil klass 1 eller personbil klass 2.

Det finns en begränsning på hur tung personbil man får köra med B-behörighet tagen efter 1996, men det är en annan sak.
Citera
2026-08-21, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Så till din fråga om personbil klass 2. Där kan jag faktiskt tycka att det finns lite anledning att se över det hela. 25 ton är jävligt mycket. Dock får man här också komma ihåg att det är jävligt få bilar som är reggade som personbil klass 2 som kommer upp i de vikterna. Det reella problemet med sådana bilar är mycket litet.

Siffran 25 ton är bara ett exempel. Det finns ingen övre vikt explicit för personbil i Sverige, vare sig klass 1 eller 2.
Citera
2026-08-21, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Ytterligare gammal behörighet som man kan ha åsikter om; förr kunde man ta körkort för lätt mc när man var 16 och dagen man fyllde 18 så var det ett fullt A.

Vi hade även ett körkort som hette "A (begränsad)" som man kunde ta 1996-2013. Då fick man köra motorcykel med effekt på max 25kW. När man haft det i två år övergick det per automatik till ett vanligt A-kort.
Citera
2026-08-21, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Siffran 25 ton är bara ett exempel. Det finns ingen övre vikt explicit för personbil i Sverige, vare sig klass 1 eller 2.
Jo, jag vet. Säger bara att om man ska göra något så bör det vara någon form av kompromiss. Att helt plötsligt ta bort möjligheten att köra allt över 3.5 ton tycker jag inte är en bra idé.
Citera
2026-08-21, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Hur ser en personbilsregistrerad husbil på 25 ton ut? Väger ens en vanlig stadsbuss 25 ton?

Titta på blocket, "Stora husbilar", sortera på pris högt -> lågt så dyker det upp en del.
Citera
2026-08-21, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Man kan få dispens att ta traktorkort när man är 15. Då är det okej att på 80-väg, 2+1 väg köra en gigantisk traktorkombination. Dubbelmontage och dubbla släp med totalt 60 ton om man vill...

Tänk de där EPA-kidsen med 60 ton...

Varför söka dispens att ta traktorkort vid 15, när man istället kan ta ett AM-kort vid 15? Det ger ju också behörighet att köra traktor.
Citera
2026-08-21, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jo, jag vet. Säger bara att om man ska göra något så bör det vara någon form av kompromiss. Att helt plötsligt ta bort möjligheten att köra allt över 3.5 ton tycker jag inte är en bra idé.

Jag tycker också att principen att den rättighet som en gång givits genom myndighetsbeslut ska kvarstå.

Det här är inte ett problem på det viset att människor som tagit B före 1996 orsakar många och svåra olyckor när de kör väldigt tunga personbilar. För det gör de inte. Jag kan inte påminna mig att jag läst om en enda olycka där någon skadats allvarligt eller dött, som en konsekvens av kombinationen B-kort före 1996 + väldigt tung husbil.
Citera
2026-08-21, 21:30
Medlem
Det är en ANING PÅFRESTANDE att varenda jävla clickbaitartikel som handlar om B-kortet för 1996 och vikten på personbilen lyckas få det till att det är någon sorts specialregel som bara gäller husbilar ("personbil klass II").

Så är det inte. ALLA personbilar, oavsett klass, går under samma regel. Det är i och för sig ovanligt i Sverige/Europa med personbilar över 3,5 ton (medveten om att elbilarna går under egna regler) men det hindrar ju inte att det finns gott om dem i USA och att sådana emellanåt importeras hit.

Fordonsslaget "personbil" har ingen viktgräns. Det är körkortsbehörigheten som har en viktgräns.

Dessutom står det ju i klartext på Transportstyrelsens web "Fordon du får köra" att regeln gäller "personbilar". Utan undantag.
Citera
2026-08-21, 23:49
Medlem
Citat:
Det är en ANING PÅFRESTANDE att varenda jävla clickbaitartikel som handlar om B-kortet för 1996 och vikten på personbilen lyckas få det till att det är någon sorts specialregel som bara gäller husbilar ("personbil klass II").

Så är det inte. ALLA personbilar, oavsett klass, går under samma regel. Det är i och för sig ovanligt i Sverige/Europa med personbilar över 3,5 ton (medveten om att elbilarna går under egna regler) men det hindrar ju inte att det finns gott om dem i USA och att sådana emellanåt importeras hit.

Fordonsslaget "personbil" har ingen viktgräns. Det är körkortsbehörigheten som har en viktgräns.

Dessutom står det ju i klartext på Transportstyrelsens web "Fordon du får köra" att regeln gäller "personbilar". Utan undantag.
På samma sätt så får en personbil eller lastbil vara oändligt hög. Det är helt tillåtet att köra ett fordon som är 150 meter högt. Inte speciellt praktiskt men tillåtet...
Citera
2026-08-21, 23:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Det här är inte ett B96-kort. B96 är något helt annat. Men de flesta blandar ihop det eftersom det rör B-behörighet som togs 1996 eller tidigare. Men det är alltså helt olika saker.

Du får inte köra en lastbil på AM-behörighet. Du får köra traktor. Traktor har ingen viktbegränsning. Ja, det är lite kocko men säg inte att man får köra lastbil, för det får man inte.

Sorry, du har helt rätt, B-lortet som är taget innan 1996 heter inte B96 men jag får köra vilken jävla husbil eller buss på det som helst bara fordonet är registrerat som personbil. Rent krasst så kan jag ta en dubbeldäckare turnébuss och dra iväg med så länge den är klassad som personbil och inte buss.

Vad det gäller AM-kortet så kan du två sekunder efter genomförandet hoppa in i din scanialastbil och dra iväg men den måste vara spärrad till 30km i timmen som en vanlig A-traktor.

https://www.expressen.se/nyheter/eddie-15-har-en-lastbil-som-a-traktor-overkligt/

https://www.svtplay.se/video/89dJ9Vp/hur-fan-hamnade-vi-har/2-kampen-for-epa-traktorn
Citera
2026-08-22, 00:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Haha klagar inte! Tog det precis före! Så all fine för mig. Dock ett av livets stora WTF. Jag körde lastbil i lumpen. Var ett test från att få C. Sedan vad i helvete. Det finns tid för det! Skippar det för att festa. Finns alltid tid för detta! Nu ja fan dum du var! Du skulle fan tagit detta C när du hade chans och det var görenkelt! Ett av livs stora djävulskap. Om man lever tillräckligt länge kommer man få flera av dessa.

Ett enkelt råd från en gammal. Får du bara chansen att ta en behörighet. Ta fan den. Gå dessa lektioner. Om inte kommer du ångra dig sedan. Vill du sedan i gammal ålder ta dessa. Är det fan svindyrt och komplicerat.
Senast redigerad av Zaedrews 2026-08-22 kl. 00:44.
Citera
2026-08-22, 01:08
Medlem
Edward1992s avatar
Vi brukade skämta om min Mormor 90+ som på pappret fick köra tung Harley Davidson fast hon bara låg i en säng.
Men transportstyrelsen har alltid varit ett jävla skämt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in