2026-08-21, 06:13
Medlem
Raggarspinns avatar
En 14-åring utan körkort får köra traktor med tillkopplade släp och kanske uppåt 60 ton på väg lagligt. Det är som sagt inte körkortet man kör med. Att det är tillåtet för minderåriga att köra tunga fordon beror på att de kan köra!

En b-förare som kört upp med en automatväxlad bil får köra en elbil på över 500hk eller köra traktor B med tillkopplade släp utan att ha övat innan. Det är konstigt!
Jag har reggat om en stegbil/brandbil till motorredskap klass II vilket gjorde att denna 15 ton tunga och närmare tio meter långa "lastbil" fick framföras med b-kort. Tryckluftsmanövrerade trumbromsar, manuell växellåda utan växelspak och en styrservo som inte orkar styra när du står still.
Skulle gärna se en med ”automatkörkort” flytta denna tingest!
Senast redigerad av Raggarspinn 2026-08-21 kl. 06:58.
Citera
2026-08-21, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Artikel av Sandra Sahlén • 58 m •

här kan man läsa mer.

Någon mer än jag som tycker detta är galet?

Borde denna möjlighet ändras på något sätt?

Fick du reda på denna regel som gällt i 30 år först nu?
Då kan du ju inte lidit någon skada av den,annat än ren avundsjuka just nu då förstås då du uppenbarligen inte omfattas av den.
Citera
2026-08-21, 07:34
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
En vanlig stadsbuss utan passagerare/last väger inte 25 ton. Stadsbussen kan dock ha en totalvikt på 25 ton.
Är stadsbussen inredd med fast monterade sovplatser, fast monterad utrustning för matlagning och förvaring, och ett bord så kan den registreras som personbil klass II. Med kylskåp, storbilds-TV, tvättmaskin och stor vattentank så kan vikten uppnå 25ton.
Ett annat exempel är ledbuss som räknas som ett sammanhängande fordon och inte buss med släp. Man får då köra 18 meter lång personbil klass II med sitt b-kort före -96.
https://images.blocketcdn.se/dynamic/1600w/item/24175974/2dbf5369-6fed-4fe8-b57f-b57411ee86b2
https://images.blocketcdn.se/dynamic/1600w/item/24175974/18f94582-ed89-474e-9fff-2cb8c1c1673f
Nice!!! Tack.
Citera
2026-08-21, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Det går alldeles utmärkt att ändra på det, om man vill. Ännu ett exempel på vansinnigheterna där en 90 årig kärring kan köra tung motorcykel, medan en yngre person som skulle hantera motorcykeln betydligt bättre saknar behörighet.
Tveksamt om 90 årligen skulle vara farligare för omgivningen än 20 åringen dock..
Citera
2026-08-21, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icebitte
Fick du reda på denna regel som gällt i 30 år först nu?
Då kan du ju inte lidit någon skada av den,annat än ren avundsjuka just nu då förstås då du uppenbarligen inte omfattas av den.
Hade ingen aning om denna regel innan media nu tagit upp det. Avundsjuka? Varför skulle jag vara det? Jag har bara en åsikt i en fråga om behörighet. Man måste få ha en åsikt.
Citera
2026-08-21, 11:07
Medlem
Citat:
Hade ingen aning om denna regel innan media nu tagit upp det. Avundsjuka? Varför skulle jag vara det? Jag har bara en åsikt i en fråga om behörighet. Man måste få ha en åsikt.
Jo du har din åsikt och jag min.
Eftersom detta gällt i 30 år redan och om man nu läser här,att nästan ingen har en aning om att det är så det ligger till med behörigheterna så kan det inte vara ett stort problem med att agda 82 eller Gösta 79 eller August 87 är ute i trafiken och dödar alla dom kommer åt med sina bussar med en vikt över 3,5t..
Dom sista som omfattas av denna regel är idag 48-50 år
Citera
2026-08-21, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Tveksamt om 90 årligen skulle vara farligare för omgivningen än 20 åringen dock..
Det är mer principen, när lagen ser ut som den gör och i händelse av rödgrön regering får vi in en ny ström av illegaler utan pass och med fejkat körkort som ljuger om sin ålder. Då kan en 20 årig babbe plötsligt fara runt med ett B96 eller ha MC behörighet.
Citera
2026-08-21, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Det är mer principen, när lagen ser ut som den gör och i händelse av rödgrön regering får vi in en ny ström av illegaler utan pass och med fejkat körkort som ljuger om sin ålder. Då kan en 20 årig babbe plötsligt fara runt med ett B96 eller ha MC behörighet.
Tveksamt om någon skulle framställa sig själv som väldigt mycket äldre än vad han är.
Finns inget problem, så låt det vara.
Citera
2026-08-21, 17:50
Medlem
Det finns ju inget heller som hindrar att man vänder sig till en körskola och tar några lektioner om man tänker bygga om en gammal buss till husbil. Äldre brukar vara lite mer försiktiga än yngre. Vet t.ex. äldre kvinnor där mannen dött och kvinnan åter måste börja köra bilen de kanske inte gjort på många år som då tagit några körlektioner för att friska upp kunskaperna. Det kan ju t.o.m. tjäna på det rent ekonomiskt istället för att krocka med det ovana fordonet. Så skulle aldrig dagens unga tänka!
Citera
2026-08-21, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag håller med dig men samtidigt bra då jag är en av dessa med B96-kort. Har aldrig haft behov av det men man vet aldrig framöver.

Detta är egentligen samma idioti som att man förr fick kortet för MC gratis när man tog B. Min mamma är över 80 år och har aldrig i sitt liv kört en MC men kan ändå hoppa upp på en Ducati imorgon och dra iväg. Helt livsfarligt.

Samma idioti gäller mopedkortet, man tar kort för moped och kan sekunden senare hoppa in i en Scania lastbil på 7-9 ton och dra iväg utan att ens veta hur man växlar en sån.

Det här är inte ett B96-kort. B96 är något helt annat. Men de flesta blandar ihop det eftersom det rör B-behörighet som togs 1996 eller tidigare. Men det är alltså helt olika saker.

Du får inte köra en lastbil på AM-behörighet. Du får köra traktor. Traktor har ingen viktbegränsning. Ja, det är lite kocko men säg inte att man får köra lastbil, för det får man inte.
Citera
2026-08-21, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Man undrar hur dessa "pappersvändare" tänker

Sätter min ena strumpa på att det här aldrig kommer att hända i Sverige

Kommer ihåg i början på 90 talet så stod det någonstans att dom som har haft B körkort 10 år skulle få köra lätt mc upp till 150 CC utan att behöva göra något det skulle gå helt automatiskt när man förnya sitt körkort om Sverige gick med i EU det blev inte så som tur var för kan man inte köra ett fordon på fyra hjul på ett vettigt sätt så ska man inte köra ett fordon på två hjul som inte går fortare än 30 kmt 😄

För det första är lätt MC begränsad till 125cc, inte 150 (i alla fall om den har två hjul). För det andra har ungefär hälften av EU-länderna regler som gör det möjligt att köra lätt MC om man bara har B-behörighet. Sverige har det inte, men Björn Söder (SD) har motionerat i riksdagen om att tillåta de.
Citera
2026-08-21, 20:46
Medlem
Citat:
Nyheter 18 augusti 2026, 22:22 av Maths Nilsson

här är artikeln.

Det har ingenting med EU att göra, utan om principen om att myndighetsbeslut gentemot annan inte kan ändras till dennes nackdel.. Svensk rättsprincip har i alla år varit att ett myndighetsbeslut (att utfärda körkortsbehörigheter är myndighetsbeslut) får aldrig från myndighetens sida ändras till nackdel för den som beslutet rör. Det är samma sak med exempelvis bygglov. Om en person fått ett bygglov och kommunen senare upptäcker att de gjort något fel, så får det inte återkallas till personens nackdel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in