2026-08-22, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Du skulle ju förklara varför han hade ett "högerextremistiskt" motiv. Du skulle även förklara din definition av just "högerextremism" så att vi verkligen förstår varför.

TCC och liknande grupper är inte "högerextremistiska".

Du imponerar inte så här långt.

Det finns absolut grupper inom The Com/TCC som är högerextrema: mest kända MKY, men även NLM m.fl. dessutom lurar O9A och andra uttalat nazistiska grupper i vassen och ”styr” ungdomarna.

Du är oseriös om du inte kan erkänna att killen hade sociala medier fulla av hyllningar till högerextrema massmördare och INGET ANNAT.

Jag behöver inte definiera högerextremism. Läs en bok, eller använd Google för tusan. Dra inte in mig i ditt semantiska skitsnack.
Citera
2026-08-22, 16:41
Medlem
Enligt flera tidningar (t.ex. Aftonbladet) så har han uppgett i första förhöret att han ”gick efter första bästa”.

Edit: skulle svara sunimod
Citera
2026-08-22, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Fundering, är detta ett skoldåd eller enbart ett mord på vad som beskrivs som sin tidigare flickvän?

Att några till fick skador kan bero på att de försökte skydda flickan som blev mördad. Eventuellt flickans nuvarande pojkvän och någon till.

Alltså ett svartsjukedrama och inget dåd på skolan för att skada många.

Den misstänkte gärningsmannen gick in på sin skola med hjälp av en nyckeltagg.

Sedan dödade han en flicka och skadade tre pojkar.

I förhör säger 18-åringen att ”han gick efter första bästa” och att han ”hade velat döda fler”, enligt Aftonbladets uppgifter.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XMep6E/uppgifter-fagersta-18-aringens-ord-i-forhor-hade-velat-doda-fler
Citera
2026-08-22, 16:42
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Fundering, är detta ett skoldåd eller enbart ett mord på vad som beskrivs som sin tidigare flickvän?

Att några till fick skador kan bero på att de försökte skydda flickan som blev mördad. Eventuellt flickans nuvarande pojkvän och någon till.

Alltså ett svartsjukedrama och inget dåd på skolan för att skada många.

Min teori tidigare i tråden var att det lutar mot något sånt då de grövsta våldet var mot tjejen utifrån vad jag läst i media.
Citera
2026-08-22, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Ja det borde kommit tillbaka för länge sen.
I Finland heter det "lilla gruppen" och funkar alldeles utmärkt.

Intressant att Finland behållit upplägget! Inte för att OBS löser allt, men då är ju de som behöver observation under just observation. Jag vill minnas att man inte behövde vara helt ”eljest” för att gå i sådan klass, det räckte med att ha sociala problem hemma i vissa fall.
Citera
2026-08-22, 16:43
Medlem
Wajis avatar
Första bästa säger GM. Spelade ingen roll vem det var utan så många som helst skulle dö.

Hur ska vänstern klara detta.
Citera
2026-08-22, 16:44
Medlem
K.Blomkvists avatar
Lite samlade bilder och två videos.

Fagersta:
https://gofile.io/d/aEFQmn4P
Citera
2026-08-22, 16:45
Medlem
ziracorns avatar
Man tar alltså in en engelsk forskare i ett svensk rättsfall!!!???

Från Expressen:

Forskaren: ”Inte förvånad”
Forskaren Joseph Ondrak har tagit del av material från den misstänkte gärningsmannens konton i sociala medier.

– När jag tittar på hans digitala avtryck är jag tyvärr inte förvånad över att han är en person som gick från ord till handling. Särskilt om man tittar på det inflytande han hade inom den här gemenskapen.

– Han skapade något som kallades en ”rampage dance” med olika massmördare, där han lade in bilder på dem i motion capture-danser.

Alltså att bilder på massmördare animeras för att utföra dansrörelser. Den misstänkte 18-åringens digitala avtryck visar att han använt appen Viggle – en ai-videoredigeringsapp – för att göra den här typen av innehåll.

– Det är ett sätt att glorifiera vissa massmördare och attackerna som de genomförde. Inom den delen av gemenskapen hade gärningsmannen ett ganska stort inflytande genom att skapa sådant som gemenskapen betraktade som några av de bästa av de här redigeringarna, säger Joseph Ondrak.
Citera
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePrivacyTerms
Det finns absolut grupper inom The Com/TCC som är högerextrema: mest kända MKY, men även NLM m.fl. dessutom lurar O9A och andra uttalat nazistiska grupper i vassen och ”styr” ungdomarna.

Du är oseriös om du inte kan erkänna att killen hade sociala medier fulla av hyllningar till högerextrema massmördare och INGET ANNAT.

Jag behöver inte definiera högerextremism. Läs en bok, eller använd Google för tusan. Dra inte in mig i ditt semantiska skitsnack.

Okej, det var väl ungefär de svaren jag hade förväntat mig. Jag hade inga höga förväntningar på att du skulle leverera några intelligenta svar.
Citera
Medlem
Groggnaks avatar
Man ska vara försiktig med att blanda in politiska åsikter. Jag tror GM skiter blanka fan i höger eller vänster och att hans motiv grundar sig enbart i misantropi som växt fram o frodats i våldsbejakande online communities.

Sen att han delat klipp med AFS o Örebropartiet kan man inte heller dra allt för stora växlar av. Det är två av det mest aktuella "meme-partierna" just nu så ser det inte som ett långskott att ungdomar delar sådant innehåll ironiskt på sociala medier.
Citera
Medlem
Doctors avatar
Presskonferens med kommunen och polisen idag kl 17:00.
https://live.mediaflow.com/27DF04FMJP
Citera
2026-08-22, 16:46
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvadrolupia
Den misstänkte gärningsmannen gick in på sin skola med hjälp av en nyckeltagg.

Sedan dödade han en flicka och skadade tre pojkar.

I förhör säger 18-åringen att ”han gick efter första bästa” och att han ”hade velat döda fler”, enligt Aftonbladets uppgifter.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XMep6E/uppgifter-fagersta-18-aringens-ord-i-forhor-hade-velat-doda-fler
Jo jag läste det men han fokuserade uppenbarligen på tidigare flickvän istället för att ge sig på alla han träffade på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in