Citat:
Ursprungligen postat av
PaleontologistKid
Om man spenderar mer än 5 minuter i forum som Barnens rätt och dylikt så inser man snabbt att det finns mängder av Kurt-Sune och Ajogen där som inte kan se mer än svart och vitt. Man kan inte se att det finns familjer som behöver stöd och hjälp. För dom finns det inget annat än grov misshandel eller övergrepp som skulle vara orsak till att behöva skilja ett barn från sin familj.
Det är egentligen en av de mest intressanta frågeställningarna tycker jag. Exakt vilka försök hade vården gjort i kommunikationen med mamman? Vilka försök hade man gjort att få Elsa själv att komma kontinuerligt till vårdbesöken? Vilka försök hade vården gjort gällande deras upplevda diskrepans?
Vården borde enligt allt man vet idag ha gjort en orosanmälan långt tidigare och i samband med det flaggat för behovet av SIP tillsammans med skola, socialtjänst, assistenter och vårdnadshavare. Då hade det aldrig blivit tal om något akut omhändertagande.
Sen undrar jag också varför familjen inte valt att dela med sig av IVO-anmälan. För jag köper inte vissa i trådens försvar om att det är för att skydda flickan, för dom har postat flertalet bilder från journalanteckningar där man ser privat information om hennes mag-och tarmproblem och hennes egna brev skrivet från vad som måste vara en fruktansvärd situation. Det måste väl ändå anses vara mer intigritetskränkande än mammans IVO-anmälan som kritiserar vården?
De flesta kritiker i den här frågan har faktiskt helt rätt i sak, även om alla inte uttrycker sig lika vältaligt eller faktamässigt som Elsas föräldrar har gjort.
Har du över huvud taget läst och tagit till dig den senaste informationen om vad kommunen faktiskt mörkat för nämnden? Det här handlar bevisligen inte längre bara om ett enskilt ärende: det nya materialet visar svart på vitt att det är ett utbrett, systematiskt problem inom kommunen och att fallet Elsa bara var toppen på ett isberg.
Och vad gäller IVO-anmälan: mamman har inte den minsta skyldighet att sitta och dela den privat med dig eller någon annan i ett offentligt forum. Det är dessutom en offentlig handling som du själv kan begära ut från myndigheten efter sedvanlig sekretessprövning om du genuint vill få ett hum om vad som står i den. Sluta ställ orimliga krav på den enskilde föräldern för att fly från myndighetens dokumenterade haveri.