2026-08-22, 14:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Artikeln är arkiverad så de går att läsa.

Paywall remover option 3

Föräldrarna har gjort printscreens på den. Helt fucking sinnes detta. Bra att det kommer ut. Nu hoppas vi att hela kontoret tvingas avgå och aldrig mer får sätta sin fot på en svensk kommun eller myndighet mer.
Citera
2026-08-22, 14:56
Medlem
Citat:
Nästan. Mycket tas bort ur handlingen om du begär den eftersom det är någons medicinska handlingar etc.

Men är det någon som begärt ut den maskad ?
Citera
2026-08-22, 14:58
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Men är det någon som begärt ut den maskad ?
Inte vad jag vet.

Jag tror Kaliber läst den, precis som de gått igenom annat känsligt material.
Citera
2026-08-22, 14:59
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
Jag kan inte göra mer än ett antagande kring detta. Jag tror att den minskade kontakten mellan vården och mamman beror på att vården under relativt lång tid diskuterat internt om oron och allas deras varningsklockor. Det är självklart inte rätt mot flickan att vårdens oro ska påverka hennes rätt till vård - men det är det jag tror sker där. Jag tror inte att det är något utstuderat agerande för att använda mot mamman senare.

Det framgår både på mammans Instagram och i dokumentationen att familjen haft en god relation med läkaren och jag tror tyvärr i detta fallet att det gör att man drar sig alldeles för länge med att göra en orosanmälan men under tiden innan man gör anmälan så är man inte neutral i sitt bemötande och/eller agerade gentemot familjen och flickan.

Håller helt med. Jag tror att man försökte in i det sista att bibehålla en bra relation och försöka lyfta det som inte riktigt stämde. När orosanmälan kom blev det ett faktiskt bevis på att man totalt saknade allians vilket föranledde att man lyfte detta till barnrättsteamet som reagerade hårt och bestämt, högst sannolikt med mer tyngd än vad som krävdes.
Citera
2026-08-22, 15:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
Om man spenderar mer än 5 minuter i forum som Barnens rätt och dylikt så inser man snabbt att det finns mängder av Kurt-Sune och Ajogen där som inte kan se mer än svart och vitt. Man kan inte se att det finns familjer som behöver stöd och hjälp. För dom finns det inget annat än grov misshandel eller övergrepp som skulle vara orsak till att behöva skilja ett barn från sin familj.

Det är egentligen en av de mest intressanta frågeställningarna tycker jag. Exakt vilka försök hade vården gjort i kommunikationen med mamman? Vilka försök hade man gjort att få Elsa själv att komma kontinuerligt till vårdbesöken? Vilka försök hade vården gjort gällande deras upplevda diskrepans?

Vården borde enligt allt man vet idag ha gjort en orosanmälan långt tidigare och i samband med det flaggat för behovet av SIP tillsammans med skola, socialtjänst, assistenter och vårdnadshavare. Då hade det aldrig blivit tal om något akut omhändertagande.

Sen undrar jag också varför familjen inte valt att dela med sig av IVO-anmälan. För jag köper inte vissa i trådens försvar om att det är för att skydda flickan, för dom har postat flertalet bilder från journalanteckningar där man ser privat information om hennes mag-och tarmproblem och hennes egna brev skrivet från vad som måste vara en fruktansvärd situation. Det måste väl ändå anses vara mer intigritetskränkande än mammans IVO-anmälan som kritiserar vården?

De flesta kritiker i den här frågan har faktiskt helt rätt i sak, även om alla inte uttrycker sig lika vältaligt eller faktamässigt som Elsas föräldrar har gjort.

Har du över huvud taget läst och tagit till dig den senaste informationen om vad kommunen faktiskt mörkat för nämnden? Det här handlar bevisligen inte längre bara om ett enskilt ärende: det nya materialet visar svart på vitt att det är ett utbrett, systematiskt problem inom kommunen och att fallet Elsa bara var toppen på ett isberg.

Och vad gäller IVO-anmälan: mamman har inte den minsta skyldighet att sitta och dela den privat med dig eller någon annan i ett offentligt forum. Det är dessutom en offentlig handling som du själv kan begära ut från myndigheten efter sedvanlig sekretessprövning om du genuint vill få ett hum om vad som står i den. Sluta ställ orimliga krav på den enskilde föräldern för att fly från myndighetens dokumenterade haveri.
Citera
2026-08-22, 15:02
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Håller helt med. Jag tror att man försökte in i det sista att bibehålla en bra relation och försöka lyfta det som inte riktigt stämde. När orosanmälan kom blev det ett faktiskt bevis på att man totalt saknade allians vilket föranledde att man lyfte detta till barnrättsteamet som reagerade hårt och bestämt, högst sannolikt med mer tyngd än vad som krävdes.
Så hur går det då ihop med att de "tappade bort" remissen till Sahlgrenska och stonewallade mamman?
Citera
2026-08-22, 15:03
Medlem
Citat:
Så hur går det då ihop med att de "tappade bort" remissen till Sahlgrenska och stonewallade mamman?

Det har vi nämnt. De anade oråd, fick inte ihop bilden och ville inte att ett byte av vårdgivare skulle ske så vårdåtgärdena skulle eskalera.
Citera
2026-08-22, 15:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Ja du vänder kappan efter vinden genom hela tråden, vad är det du tror/vet egentligen?
Menar du att mamman verkligen är skyldig till all den skit hon anklagats för ? Isåfall varför ?

Det är ingen engångsföreteelse att ett flertal föräldrar fått sina barn omhäntagna felaktigt, det är ingen egångsföretelse till att barns röster inte hörs tex, exempelvis lamin och Malin, som synts i media det senaste. Eller tintin där barnet tvingas att umgås med sin pappa av förvaltningsrätten.
.

Alltså systemriddarna är ju helt otrolig som tycker att mamman är likvärdig med en myndighet som ska granskas för att att hon kritiserar socialtjänsten. Helt otroligt!

Hur är man då funtad i skallen?
Citera
2026-08-22, 15:06
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Det har vi nämnt. De anade oråd, fick inte ihop bilden och ville inte att ett byte av vårdgivare skulle ske så vårdåtgärdena skulle eskalera.
Men varför fick då Elsa så mycket vård precis efter omhändertagandet ifall mamman var för vårdsökande? Hur går det ihop?

För om Elsa inte var i ett stort vårdbehov så skulle ju inte vårdkontakten ökat så pass markant.

Ekstav själv har erkänt att han ökade vårdkontakten omfattande. Så hur kan mamman klandras för att söka vård.
Citera
2026-08-22, 15:11
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Alltså systemriddarna är ju helt otrolig som tycker att mamman är likvärdig med en myndighet som ska granskas för att att hon kritiserar socialtjänsten. Helt otroligt!

Hur är man då funtad i skallen?
Hon har varit arbetsgivare för assistansen med skyldigheter enligt LSS. Det är en professionell aktör likvärdig med andra professionella aktörer kring Elsa.
Citera
2026-08-22, 15:11
Medlem
Citat:
Men varför fick då Elsa så mycket vård precis efter omhändertagandet ifall mamman var för vårdsökande? Hur går det ihop?

För om Elsa inte var i ett stort vårdbehov så skulle ju inte vårdkontakten ökat så pass markant.

Ekstav själv har erkänt att han ökade vårdkontakten omfattande. Så hur kan mamman klandras för att söka vård.

Det har ju också redan diskuterats i tråden.

Flickan fick rätt vård, inte det vård som man tidigare krävde att hon skulle få. Man hade något att jobba med. Ordentliga matlistor, info om symtom, matintag etc.

Då är det lätt att öka vårdinsatserna och utnyttja momentum när man märker en positiv utveckling.
Citera
2026-08-22, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Hon har varit arbetsgivare för assistansen med skyldigheter enligt LSS. Det är en professionell aktör likvärdig med andra professionella aktörer kring Elsa.

Somliga förefaller vilja glömma detta lättvindigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in