2026-08-22, 14:23
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
Jag kan inte göra mer än ett antagande kring detta. Jag tror att den minskade kontakten mellan vården och mamman beror på att vården under relativt lång tid diskuterat internt om oron och allas deras varningsklockor. Det är självklart inte rätt mot flickan att vårdens oro ska påverka hennes rätt till vård - men det är det jag tror sker där. Jag tror inte att det är något utstuderat agerande för att använda mot mamman senare.

Det framgår både på mammans Instagram och i dokumentationen att familjen haft en god relation med läkaren och jag tror tyvärr i detta fallet att det gör att man drar sig alldeles för länge med att göra en orosanmälan men under tiden innan man gör anmälan så är man inte neutral i sitt bemötande och/eller agerade gentemot familjen och flickan.
Jag har inte uppfattning om att det är en god relation med läkaren. Vart har du sett det?
Citera
2026-08-22, 14:30
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Efter Elsa-fallet: ny hemlig rapport avslöjar fler brister

Ny artikel om Elsa, dock bakom betalvägg.

Sofia Persson är verksamhetschef på Örebros socialförvaltning och den som både beställt och tagit emot rapporten med det kritiska innehållet.

– Men egentligen hade jag aldrig beställt den här delrapporten. Redan i början av december, innan medierna började rapportera om Elsa-fallet beställde jag en genomlysning av hela familjehemsvården i Örebro, säger hon.

Sedan hände flera saker slag i slag, menar hon. När Elsa-fallet uppmärksammades bad hon Ensolution att ta med även det fallet i granskningen.
Samtidigt gjorde mediegranskningen att trycket på socialförvaltningen blev stort och tungt – och delar av ledningen byttes ut.
Genomlysningen sattes på paus.
Trots det skrev Ensolution de två delrapporterna, och överlämnade dem till socialförvaltningen och Sofia Persson i mars.

– De kom in samtidigt till mig, i vår säkra e-post, den 19 mars. Det är jag som skulle ha diariefört dem, men det har jag inte gjort och det är helt och hållet mitt fel, säger Sofia Persson.

Det var väldigt märkligt uttalande. Menar hon att hon inte beställde rapporten specifikt utan den är en del av det hela? Eller försöker hon dribbla?
Artikeln är arkiverad så de går att läsa.

Paywall remover option 3
Citera
2026-08-22, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Nej , det jag sagt är att det på instagram som skapades av anhöriga till E förekom uppgifter om att stomin eventuellt skulle tas bort .
Stomin har hon haft många år , tarmvila har varit i samband med " falskt tarmvred" när hon legat inlagd .

Ja hon har haft stomi, men har man inte lagt ner denna, det är så jag förstått det men jag kan tänka mig att läsa om allt igen, om någon sitter på utredningarna.

Falskt tarmvred ? Vad menar du med det?
Citera
2026-08-22, 14:35
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Om man spenderar mer än 5 minuter i forum som Barnens rätt och dylikt så inser man snabbt att det finns mängder av Kurt-Sune och Ajogen där som inte kan se mer än svart och vitt. Man kan inte se att det finns familjer som behöver stöd och hjälp. För dom finns det inget annat än grov misshandel eller övergrepp som skulle vara orsak till att behöva skilja ett barn från sin familj.

Det är egentligen en av de mest intressanta frågeställningarna tycker jag. Exakt vilka försök hade vården gjort i kommunikationen med mamman? Vilka försök hade man gjort att få Elsa själv att komma kontinuerligt till vårdbesöken? Vilka försök hade vården gjort gällande deras upplevda diskrepans?

Vården borde enligt allt man vet idag ha gjort en orosanmälan långt tidigare och i samband med det flaggat för behovet av SIP tillsammans med skola, socialtjänst, assistenter och vårdnadshavare. Då hade det aldrig blivit tal om något akut omhändertagande.

Sen undrar jag också varför familjen inte valt att dela med sig av IVO-anmälan. För jag köper inte vissa i trådens försvar om att det är för att skydda flickan, för dom har postat flertalet bilder från journalanteckningar där man ser privat information om hennes mag-och tarmproblem och hennes egna brev skrivet från vad som måste vara en fruktansvärd situation. Det måste väl ändå anses vara mer intigritetskränkande än mammans IVO-anmälan som kritiserar vården?
Citat:
Jag kan inte göra mer än ett antagande kring detta. Jag tror att den minskade kontakten mellan vården och mamman beror på att vården under relativt lång tid diskuterat internt om oron och allas deras varningsklockor. Det är självklart inte rätt mot flickan att vårdens oro ska påverka hennes rätt till vård - men det är det jag tror sker där. Jag tror inte att det är något utstuderat agerande för att använda mot mamman senare.

Det framgår både på mammans Instagram och i dokumentationen att familjen haft en god relation med läkaren och jag tror tyvärr i detta fallet att det gör att man drar sig alldeles för länge med att göra en orosanmälan men under tiden innan man gör anmälan så är man inte neutral i sitt bemötande och/eller agerade gentemot familjen och flickan.
Om samma slags oresonlighet som dränker denna tråd förekommit tycker jag att saken kommer i ett helt annat läge. Då går det att förstå vårdens agerande ur ett rent mänskligt perspektiv och att de till slut inte sett någon annan utväg. Vården har gjort fel men det går att förstå.

Det är som sagt väldigt mycket som fortfarande är oklart i fallet Elsa.
Citera
2026-08-22, 14:40
Medlem
Citat:
Nej , det jag sagt är att det på instagram som skapades av anhöriga till E förekom uppgifter om att stomin eventuellt skulle tas bort .
Stomin har hon haft många år , tarmvila har varit i samband med " falskt tarmvred" när hon legat inlagd .
Dubbelpost fel
Citera
2026-08-22, 14:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[...]
Sen undrar jag också varför familjen inte valt att dela med sig av IVO-anmälan. För jag köper inte vissa i trådens försvar om att det är för att skydda flickan, för dom har postat flertalet bilder från journalanteckningar där man ser privat information om hennes mag-och tarmproblem och hennes egna brev skrivet från vad som måste vara en fruktansvärd situation. Det måste väl ändå anses vara mer intigritetskränkande än mammans IVO-anmälan som kritiserar vården?
Precis. Jag tror att mammans IVO-anmälan ger förklaringen till varför alltihop spårade ur så snabbt.
Citera
2026-08-22, 14:48
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Precis. Jag tror att mammans IVO-anmälan ger förklaringen till varför alltihop spårade ur så snabbt.
Jag förhåller mig till att just för att läkarteamet var rädda för att bli påkomna med att ge vanvård till Elsa som de tog till orosanmälan.

Alltså en aktion för att tysta mamman och gömma undan deras egna misstag.
Citera
2026-08-22, 14:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Efter Elsa-fallet: ny hemlig rapport avslöjar fler brister

Ny artikel om Elsa, dock bakom betalvägg.

Sofia Persson är verksamhetschef på Örebros socialförvaltning och den som både beställt och tagit emot rapporten med det kritiska innehållet.

– Men egentligen hade jag aldrig beställt den här delrapporten. Redan i början av december, innan medierna började rapportera om Elsa-fallet beställde jag en genomlysning av hela familjehemsvården i Örebro, säger hon.

Sedan hände flera saker slag i slag, menar hon. När Elsa-fallet uppmärksammades bad hon Ensolution att ta med även det fallet i granskningen.
Samtidigt gjorde mediegranskningen att trycket på socialförvaltningen blev stort och tungt – och delar av ledningen byttes ut.
Genomlysningen sattes på paus.
Trots det skrev Ensolution de två delrapporterna, och överlämnade dem till socialförvaltningen och Sofia Persson i mars.

– De kom in samtidigt till mig, i vår säkra e-post, den 19 mars. Det är jag som skulle ha diariefört dem, men det har jag inte gjort och det är helt och hållet mitt fel, säger Sofia Persson.

Det var väldigt märkligt uttalande. Menar hon att hon inte beställde rapporten specifikt utan den är en del av det hela? Eller försöker hon dribbla?

Gjorde en sammanfattning av artikeln:

Citat:
Ny hemlig rapport avslöjad i Örebro: Systematiska brister och mörklagda granskningar

En ny granskning i Nerikes Allehanda (NA) avslöjar att Örebro kommun mörkat och underlåtit att diarieföra ytterligare en kritisk delrapport från företaget Ensolution. Rapporten visar att missförhållandena i det uppmärksammade "Elsa-fallet" inte var en enskild händelse, utan del av ett större systemfel inom kommunens familjehemsvård.

Kärnpunkterna i den nya avslöjandet:

Systematiska missförhållanden: Ensolutions granskning av flera fall visar att placerade barn i Örebro riskerar att omhändertas längre än nödvändigt, att barn inte blir sedda eller lyssnade på, samt att socialtjänsten i vissa fall inte haft kontakt med omhändertagna barn på flera år.

Mörkläggning och utelämnad diarieföring: Två delrapporter skickades till socialförvaltningens verksamhetschef Sofia Persson den 19 mars 2026, men diariefördes inte och hölls därmed gömda från både allmänheten och ansvariga politiker.

Politisk chock: Socialnämndens ordförande Carl-Johan Wase (M) kritiserar mörkläggningen och kallas det "besvärande" att politiker inte fått ta del av rapporten tidigare, särskilt uppgifterna om att barn varit placerade i åratal utan kontakt från socialtjänsten.

Förvaltningens försvar: Områdeschefen Anna-Carin Adolfsson framhåller att intet barn ska vara placerat längre än vad vården kräver, medan förvaltningen nu uppger att de ska gå igenom alla placerade barn.

Nu är sista spiken slagen i systemriddarnas argumentationslinje. Nerikes Allehanda avslöjar i dag att Örebro kommun mörkat ännu en kritisk Ensolution-rapport som visar att Elsa-fallet bara var toppen på ett isberg.

Rapporten visar svart på vitt att barn i Örebro lämnas placerade i åratal utan att socialtjänsten ens har kontakt med dem. Och vad gjorde förvaltningsledningen när de fick denna svidande kritik på bordet i mars? De struntade i att diarieföra och mörkade rapporten för både allmänheten och nämndens politiker.

Det här bevisar exakt vad vi sagt hela tiden: det handlar inte om enstaka misstag eller "oro", utan om en mörkläggningskultur och ett illegitimt system som låser in barn i långvariga placeringar utan saklig grund.

Citera
2026-08-22, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Ja hon har haft stomi, men har man inte lagt ner denna, det är så jag förstått det men jag kan tänka mig att läsa om allt igen, om någon sitter på utredningarna.

Falskt tarmvred ? Vad menar du med det?
Det är symtom där tarmen reagerar som om det finns ett hinder i tarmen trots att så inte är fallet utan det beror på att muskler eller nerver inte reagerar normalt ger svåra kramper , smärta osv .
Citera
2026-08-22, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius

En ivo anmälan är en offentlig handling?
Citera
2026-08-22, 14:53
Medlem
Citat:
Det är symtom där tarmen reagerar som om det finns ett hinder i tarmen trots att så inte är fallet utan det beror på att muskler eller nerver inte reagerar normalt ger svåra kramper , smärta osv .

Menar du att den enda behandlingen flickan fått är att ta bort cvk och dropp ?

Att det är dropp som gjort flickan sjuk?
Citera
2026-08-22, 14:53
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
En ivo anmälan är en offentlig handling?
Nästan. Mycket tas bort ur handlingen om du begär den eftersom det är någons medicinska handlingar etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in