Citat:
Ursprungligen postat av
Ajogen
Efter Elsa-fallet: ny hemlig rapport avslöjar fler brister
Ny artikel om Elsa, dock bakom betalvägg.
Sofia Persson är verksamhetschef på Örebros socialförvaltning och den som både beställt och tagit emot rapporten med det kritiska innehållet.
– Men egentligen hade jag aldrig beställt den här delrapporten. Redan i början av december, innan medierna började rapportera om Elsa-fallet beställde jag en genomlysning av hela familjehemsvården i Örebro, säger hon.
Sedan hände flera saker slag i slag, menar hon. När Elsa-fallet uppmärksammades bad hon Ensolution att ta med även det fallet i granskningen.
Samtidigt gjorde mediegranskningen att trycket på socialförvaltningen blev stort och tungt – och delar av ledningen byttes ut.
Genomlysningen sattes på paus.
Trots det skrev Ensolution de två delrapporterna, och överlämnade dem till socialförvaltningen och Sofia Persson i mars.
– De kom in samtidigt till mig, i vår säkra e-post, den 19 mars. Det är jag som skulle ha diariefört dem, men det har jag inte gjort och det är helt och hållet mitt fel, säger Sofia Persson.
Det var väldigt märkligt uttalande. Menar hon att hon inte beställde rapporten specifikt utan den är en del av det hela? Eller försöker hon dribbla?
Gjorde en sammanfattning av artikeln:
Citat:
Ny hemlig rapport avslöjad i Örebro: Systematiska brister och mörklagda granskningar
En ny granskning i Nerikes Allehanda (NA) avslöjar att Örebro kommun mörkat och underlåtit att diarieföra ytterligare en kritisk delrapport från företaget Ensolution. Rapporten visar att missförhållandena i det uppmärksammade "Elsa-fallet" inte var en enskild händelse, utan del av ett större systemfel inom kommunens familjehemsvård.
Kärnpunkterna i den nya avslöjandet:
Systematiska missförhållanden: Ensolutions granskning av flera fall visar att placerade barn i Örebro riskerar att omhändertas längre än nödvändigt, att barn inte blir sedda eller lyssnade på, samt att socialtjänsten i vissa fall inte haft kontakt med omhändertagna barn på flera år.
Mörkläggning och utelämnad diarieföring: Två delrapporter skickades till socialförvaltningens verksamhetschef Sofia Persson den 19 mars 2026, men diariefördes inte och hölls därmed gömda från både allmänheten och ansvariga politiker.
Politisk chock: Socialnämndens ordförande Carl-Johan Wase (M) kritiserar mörkläggningen och kallas det "besvärande" att politiker inte fått ta del av rapporten tidigare, särskilt uppgifterna om att barn varit placerade i åratal utan kontakt från socialtjänsten.
Förvaltningens försvar: Områdeschefen Anna-Carin Adolfsson framhåller att intet barn ska vara placerat längre än vad vården kräver, medan förvaltningen nu uppger att de ska gå igenom alla placerade barn.
Nu är sista spiken slagen i systemriddarnas argumentationslinje. Nerikes Allehanda avslöjar i dag att Örebro kommun mörkat ännu en kritisk Ensolution-rapport som visar att Elsa-fallet bara var toppen på ett isberg.
Rapporten visar svart på vitt att barn i Örebro lämnas placerade i åratal utan att socialtjänsten ens har kontakt med dem. Och vad gjorde förvaltningsledningen när de fick denna svidande kritik på bordet i mars?
De struntade i att diarieföra och mörkade rapporten för både allmänheten och nämndens politiker.
Det här bevisar exakt vad vi sagt hela tiden: det handlar inte om enstaka misstag eller "oro",
utan om en mörkläggningskultur och ett illegitimt system som låser in barn i långvariga placeringar utan saklig grund.