2026-08-22, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
En dag så kommer du ångra dig om du inte ändrar perspektiv.
Du tror väl inte att jag på riktigt blir påverkad av dina hot om helvetet? Människor har hotat med helvetet/evigt straff sen religioner föddes, bryr du dig om straffet som islam pratar om? Eller att du kommer födas som en groda i nästa liv?
Citera
2026-08-22, 13:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Du tror väl inte att jag på riktigt blir påverkad av dina hot om helvetet? Människor har hotat med helvetet/evigt straff sen religioner föddes, bryr du dig om straffet som islam pratar om? Eller att du kommer födas som en groda i nästa liv?
Vi får väl se.
Citera
2026-08-22, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om du inte orkar att verifiera det du påstår, så påstå då inget.

För mig är det självklart, jag skulle aldrig säga att religiösa är korkade och blåsta, om jag inte hade kunnat "bevisa" det. Sedan kan jag såklart tycka och tro.

Nu anser jag dock inte att religiösa generellt är korkade och blåsta. Men en del upplevs faktiskt att vara det. Men snart har du kommit över förälskelsefasen och åter kan komma in i matchen.

---

När jag var yngre så var jag helt fast i Däniken och liknande, läste och fascinerades, tyckte det var självklart med en tolfte planet med mera. Sedan en dag, det bara sa typ poff, vad fan, det är ju bara hitte-på. Efter det var jag såld på att verkligen ifrågasätta saker som påstår, och så än i dag.

Jag förstår att människor tror på någon Gud, jag vet ju själv inte hur det verkligen är och ser ut, men därifrån till att påstå att man har bevis för att Gud finns, för mig är det bara sjukt och okunnigt.

Ha din tro, men försök inte påstå att du har bevis för att Gud finns.

Om nu Turinsvepningen är ett så avgörande Gudsbevis, varför slår inte Katolska kyrkan på stora trumman för detta?
Citera
2026-08-22, 14:25
Medlem
Citat:
Jag tvivlar inte på att svepningen kan vara från någon som hette Jesus och som det redan på den tiden fanns skrönor om. Men den kan lika gärna ha kommit från någon annan som fått samma behandling. Om det nu ens är en svepduk.

Om jag minns rätt har t o m Katolska kyrkan tillstött att svepningen är ett falsarium från 1300-talet.
Jag lade ner några timmar på den där svepningen när tråden var tämligen nystartad, jag har näppeligen lust att göra det igen
Citera
2026-08-22, 14:43
Medlem
Citat:
https://www.nderf.org/NDERF/Research/beingsstudy.htm
Jesus
12.7%

God
5.4%

Angels
4.8%
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6172100/
"near-death experiences are medically inexplicable and cannot be explained by known physical brain function"

"the combination of all of the presented nine lines of evidence provides powerful evidence that NDEs are, in a word, real"
Du kan se enligt studien att NDEs är verkliga, alltså att de faktiskt sker i någon form av annan verklighet/dimension.

Statistiken visar att många i denna andra verklighet träffar gud och jesus, därför är gud och jesus verkliga.

Premiss 1: NDEs är verkliga.
Premiss 2: Personer träffar gud/jesus i NDEs.

Slutsats: Gud/jesus är verkliga.

En upplevelse är verklig som just upplevelse. Det bevisar inte att det de upplevde är en objektiv verklighet. Jämför med drömmar och psykoser.
Citera
2026-08-22, 14:46
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
En upplevelse är verklig som just upplevelse. Det bevisar inte att det de upplevde är en objektiv verklighet. Jämför med drömmar och psykoser.
Läs studien.
Citera
2026-08-22, 14:50
Medlem
Citat:
Läser du ens vad jag skriver? Studien du hänvisade till säger att nära-döden-upplevelser saknar medicinsk förklaring. Den säger ingenting om att Gud skulle ha något med det att göra.

Att det finns saker som vi inte kan förklara är inte detsamma som att någon Gud är inblandad.

Är det så att du är ganska nyfrälst? Svara gärna på den frågan. Du beter dig som någon nyförälskad som inte kan se brister och fel gällande den eller det du är kär i. Du är precis som vilken nyförälskad som helst, ofta just religiösa och även inom AA och NA.

Rubriken för studien är, "Near-Death Experiences Evidence for Their Reality". Och deras upplevelser tvivlar jag inte det minsta på. Jag har patienter som ser råttor i deras handfat, råttor som ingen annan ser, men deras upplevelser är att det finns råttor i handfatet.

En psykos eller vanföreställning är ju de facto en reell upplevelse för den drabbade. Men man kan inte dra slutsatsen att det springer råttor i handfatet eller kryllar av spindlar på kroppen.
Sedan förefaller neuroleptika vara väldigt effektivt mot sådana skadedjur.

Nu gjorde du en religionspsykologiskt analys. Då ligger du lika illa till som undertecknad.😁
Citera
2026-08-22, 14:55
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
En psykos eller vanföreställning är ju de facto en reell upplevelse för den drabbade. Men man kan inte dra slutsatsen att det springer råttor i handfatet eller kryllar av spindlar på kroppen.
Sedan förefaller neuroleptika vara väldigt effektivt mot sådana skadedjur.

Nu gjorde du en religionspsykologiskt analys. Då ligger du lika illa till som undertecknad.😁
Det står ju i slutsatsen att upplevelserna är verkliga. Det menas inte att det är verkliga upplevelser, utan att de är VERKLIGA. Vad är det som är så svårt att förstå?
Citera
2026-08-22, 14:55
Medlem
Citat:
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6172100/
Från ChatGPT:
Påstående Bedömning
NDE existerar som rapporterat fenomen Mycket väl underbyggt
NDE har återkommande gemensamma kännetecken Väl underbyggt
NDE kan vara extremt levande och verklighetstrogna Väl underbyggt
NDE kan inträffa i samband med hjärtstopp Väl dokumenterat
Vissa personer rapporterar korrekta detaljer från återupplivningen Intressant och delvis dokumenterat
NDE kan inte förklaras av hjärnan Inte etablerat
Medvetandet kan existera oberoende av hjärnan Inte visat
Artikeln bevisar ett liv efter döden Nej
Artikeln ger intressanta argument för att frågan fortfarande är öppen Ja
Citera
2026-08-22, 14:58
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Från ChatGPT:
Påstående Bedömning
NDE existerar som rapporterat fenomen Mycket väl underbyggt
NDE har återkommande gemensamma kännetecken Väl underbyggt
NDE kan vara extremt levande och verklighetstrogna Väl underbyggt
NDE kan inträffa i samband med hjärtstopp Väl dokumenterat
Vissa personer rapporterar korrekta detaljer från återupplivningen Intressant och delvis dokumenterat
NDE kan inte förklaras av hjärnan Inte etablerat
Medvetandet kan existera oberoende av hjärnan Inte visat
Artikeln bevisar ett liv efter döden Nej
Artikeln ger intressanta argument för att frågan fortfarande är öppen Ja
Den enda anledningen till att det inte "bevisar liv efter döden" enligt chatGPT är för att griniga ateister vägrar erkänna sanningen för att de vill kunna vara dryga jävlar. Läs studien själv så blir det ganska uppenbart.
Citera
2026-08-22, 14:59
Medlem
Citat:
Du tänker att han beter sig som en idiot för att förnedra kristna? Inte helt omöjligt. Han ger dem knappast ett gott rykte som han agerar.

Det tror jag absolut inte är fallet. Jag är övertygad om att TS är uppriktig.
Måhända är han en "kuf", som du uttryckte det, men det är vare sig olagligt eller moraliskt klandervärt.
Ett forum som detta vimlar av nördar och kufar. Måhända kan även du och jag av vissa betraktas som nördiga eller kufiska. Vem vet?

P.s. stavningskontrollen ändrade kufiska till judiska. En enorm tur att jag upptäckte i tid. Det kunde blivit läge för årets missförstånd.😎
Citera
2026-08-22, 15:03
Medlem
Citat:
Just nu forskar jag om jag kissar mer när jag dricker öl.

Forskare är inte något legitimerat, det är liksom att jag kan vara jurist. Däremot är professor något som man inte kan kalla sig hur som helst, och det är därför jag gärna vill ha svar på frågan om vilka av dessa toppforskare som är professorer.

Vem som helst kan kalla sig toppforskare. Eller toppjurist.

Skrev det mest för att jag hoppades på att få en kommentar, dock från den där snubben som har bevis för att Gud finns.

OK, så du har kommit fram till att innehållet minst en ADH-hämmare?

Skämt åsido. Listan på tyggänget var i de flesta fall akademiker. Kanske dock inte fotografen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in