2026-08-22, 13:23
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
99,9 är 9,9 personer på hundra så matematik är inte din starka sida och om du tror att var tionde person du möter på gatan hyr ut fastighet så är inte dina låga matematikkunskaper ditt största problem.
Eller är det kanske du som inte är så bra på matte?
Citera
2026-08-22, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Är man 50+ så är det väldigt sannolikt att du har en "nettoförmögenhet" på 4 mkr eller mer idag och du hade inte behövt göra allt rätt.
Allt du behövde göra var att köpa en bostad när de var billiga och sedan spelar resten ingen roll eftersom bostäder blivit så dyra.

Har man spelproblem så är det nog en annan fråga för det är ju aktivt att göra saker "fel", men köpa bostad gjorde nog de flesta på 70, 80 och 90-talet.

Sedan kan man fråga sig om det är lämpligt att mäta vad huset är värt om man räknar hur mkt pengar folk har men det är ännu en annan fråga

Beror ju helt på vart man köpt bostad på 70,80 90 talet. Finns väldigt vääääldigt många hus och lägenheter som inte är värda ens 500 000kr idag.

Och såklart hade alla inte råd att köpa ett dyrt hus på 70-90 talet. Varför tror du att dom byggde en massa miljonprogram?
Citera
2026-08-22, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Beror ju helt på vart man köpt bostad på 70,80 90 talet. Finns väldigt vääääldigt många hus och lägenheter som inte är värda ens 500 000kr idag.
Var då? Kanske i Munkfors, men knappast i storstäderna.
Citera
2026-08-22, 13:47
Medlem
Beror mestadels på vilken ålder man började jobba. Folk som är mellan 30-40:

Som gått på universitet och nu inte hittar ett jobb pga ai -> pank som en lus

Som jobbar sedan gymnasiet i hantverkaryrken - åtminstone nån miljon i aktier och ett överflöd av pengar
Citera
2026-08-22, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Var då? Kanske i Munkfors, men knappast i storstäderna.

Sverige är inte bara storstäderna.

Men du tror att alla hade möjlighet att köpa ett hus i stockholm och bo i det i 40 år?
Citera
2026-08-22, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beyondnudity
Är en frånskild farsa med kids varannan vecka. Jag bor i Sthlm och äger mitt boende som värderas till ca 4,5 milj kr. Lån på 1,9 milj. Inga enorma besparingar, ca 300 000 kr i aktier och fonder. Sparar dock ca 8000 kr i mån nu. Relativt nyskild, så jag tar ett omtag med ekonomin och sparar ihop en mille innan jag börjar unna mig lite mer extravagant leverne. Tagit ca 2,5 år att spara ihop 300k där börsutveckling hjälpt till.
Oj du behöver nog kämpa på lite om du ska nå millen. 300k på 2,5 år inte jätteimponerat.
Citera
2026-08-22, 13:53
Medlem
Citat:
Sverige är inte bara storstäderna.

Men du tror att alla hade möjlighet att köpa ett hus i stockholm och bo i det i 40 år?
Du skrev,
Citat:

Då berättade jag att du kanske kan hitta en sådan bostad i Munkfors. Där jag bor räcker det med nöd och näppe till kontantinsatsen.
Citera
2026-08-22, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du skrev,

Då berättade jag att du kanske kan hitta en sådan bostad i Munkfors. Där jag bor räcker det med nöd och näppe till kontantinsatsen.

Så är det nog..
Citera
2026-08-22, 14:09
Medlem
Citat:

Och såklart hade alla inte råd att köpa ett dyrt hus på 70-90 talet. Varför tror du att dom byggde en massa miljonprogram?
Mer än 50% av Sveriges befolkning bor i de folktätaste orterna och där finns det knappt hus för under miljonen.

Dyrt hus fanns knappt på 70-90 talet, mina kompisars föräldrar köpte hus på 90-talet som då kostade ~100-200 000 kr och idag värderas många av dem till mellan 5-10 miljoner.
Relativt till vad de tjänade då var det ~1-2 årslöner för en person så det var inte svårt att köpa hus då om du bara hade jobb

Poängen är att om du tänker endast på net worth (d.v.s du inkluderar bostaden, även om det inte är helt rätt) och tittar på folk över 50 så borde alla ha en nettoförmögenhet på minst 1 miljon om de inte aktivt gjort fel val i livet eller katastrofala misstag.
Citera
2026-08-22, 14:15
Medlem
Citat:
Mer än 50% av Sveriges befolkning bor i de folktätaste orterna och där finns det knappt hus för under miljonen.

Dyrt hus fanns knappt på 70-90 talet, mina kompisars föräldrar köpte hus på 90-talet som då kostade ~100-200 000 kr och idag värderas många av dem till mellan 5-10 miljoner.
Relativt till vad de tjänade då var det ~1-2 årslöner för en person så det var inte svårt att köpa hus då om du bara hade jobb

Poängen är att om du tänker endast på net worth (d.v.s du inkluderar bostaden, även om det inte är helt rätt) och tittar på folk över 50 så borde alla ha en nettoförmögenhet på minst 1 miljon om de inte aktivt gjort fel val i livet eller katastrofala misstag.

Samma gamla hus stigit från 100k till 10 miljoner. Låter vanligt förekommande.. om 40 år är det väl värt 400 miljoner.

Nä, det bör man ha faktiskt. Håller med dig om det.
Men en miljon idag är inte så värst mycket, man kunde leva på räntan på en miljon på 70 talet.
Citera
2026-08-22, 14:22
Medlem
Citat:
Samma gamla hus stigit från 100k till 10 miljoner. Låter vanligt förekommande.. om 40 år är det väl värt 400 miljoner.

Nä, det bör man ha faktiskt. Håller med dig om det.
Men en miljon idag är inte så värst mycket, man kunde leva på räntan på en miljon på 70 talet.
Vi har nog sett toppen på prisbubblan 2022. Bostäder kan inte gå upp så mycket mer eftersom det tidigare drivits av kraftigt skattesubventionerad utbyggnad (miljonprogrammet du nämnde) som gjorde att priserna gick från låga till extremt höga.

Du har rätt att en miljon knappt är värt något idag men mycket av det handlar om att man jämför det med bostadskostnader. Hade du tagit bort boendekostnader (amortering, ränta, bostadsrättsavgift) för en normal privatperson hade deras månadskostnader minskat med ~80% troligtvis
Om du inte har några boendekostnader (till följd av att du köpte billigt på 80-talet) och en miljon i fickan så kan du göra en hel del.
Har du bara en miljon och ingen bostad kan du knappt köpa en städskrubb bakom lokala matbutiken för din miljon.
Citera
2026-08-22, 14:41
Medlem
Citat:
Vi har nog sett toppen på prisbubblan 2022. Bostäder kan inte gå upp så mycket mer eftersom det tidigare drivits av kraftigt skattesubventionerad utbyggnad (miljonprogrammet du nämnde) som gjorde att priserna gick från låga till extremt höga.

Du har rätt att en miljon knappt är värt något idag men mycket av det handlar om att man jämför det med bostadskostnader. Hade du tagit bort boendekostnader (amortering, ränta, bostadsrättsavgift) för en normal privatperson hade deras månadskostnader minskat med ~80% troligtvis
Om du inte har några boendekostnader (till följd av att du köpte billigt på 80-talet) och en miljon i fickan så kan du göra en hel del.
Har du bara en miljon och ingen bostad kan du knappt köpa en städskrubb bakom lokala matbutiken för din miljon.

min första bostad köpte jag för 100k 2007, den steg till 500k 2013. nu såg jag att den gått för 700k, tror det var 2022. det var en etta på 52kvm.

Sedan köpte jag en 2a 2010 för 325k, den såldes senast jag kollade 2024 för 1.2 miljoner.

verkar som det steg mest mellan 2007-2015 typ. Men lite stiger det ändå hela tiden tror jag.

mina månadskostnader är ca 20% av min lön, då räknar jag in elen till elbilen och garaget, bor på 65kvm brf. Vilket är ganska lagom för mig som är ensam.
Visst kan man göra en hel del för en miljon, men jag känner att jag vill ha kvar miljonen och ändå göra något för den.
samtidigt har jag redan köpt det mesta jag vill ha, så finns inte så värst mycket kvar att göra.. gillar inte att resa så värst mycket och jag har ingen att resa med heller, så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in