2026-08-22, 00:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av loooser123
De allra flesta personer i Sverige har inte någonting sparat. De gillar att slösa pengar, då de får valuta för dem, och om något otrevligt skulle inträffa så träder staten in och tar smällen.

Vilka smällar tar staten för folk med ekonomiska problem?
Citera
2026-08-22, 00:40
Medlem
loooser123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge

Du menar de personer som köper total skit för sina pengar och sedan gråter för att de inte har mat?
Citera
2026-08-22, 00:48
Medlem
Citat:
Tänker du på de som får skuldsanering?

Mest är det företag som lånat ut som får ta den biten, och det har de kalkylerat med.

Det är inte så att staten betalar skulderna.
Senast redigerad av Krascha 2026-08-22 kl. 00:55.
Citera
2026-08-22, 00:56
Medlem
Jag har mellan 10 000 och 15 000 att leka med efter jag betalt allt.
Citera
2026-08-22, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av domkraft
Jag har mellan 10 000 och 15 000 att leka med efter jag betalt allt.
Då bör du ha en skaplig buffert.
Citera
2026-08-22, 02:23
Medlem
mearshimers avatar
Citat:
Vad gör 2 vuxna i Legoland och hur kan en helg där kosta 30tkr?

Att äta ute är ett stort nöje för mig. Sedan skiter jag i rea köper det jag vill ha när jag vill ha det.
Det kostar att ha barn
Citera
2026-08-22, 02:24
Medlem
mearshimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Ok, det är nog så det ser ut hos medelsvensson med barn.
Spara kan man göra när ungarna flyttat ut, ev arv på ingång osv
Ja, barn och bolån och kostnad för att äga bil är de största utgifterna
Citera
2026-08-22, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Har redan njutit nu i 7 år av min pension, och då jag bara är 48 så förhoppningen är att detta fortsätter imånga år till.

Visst ska man vara empatisk och ödmjuk!

Som sagt, mitt argument är att en driftig, frisk person som är 40+ lätt kan/borde ha ett net worth på minst 4 miljoner kr.

Om man gjort allting rätt sedan man föddes, ja.

Om jag inte haft spel"problem" m.m när jag var yngre, 16-24 typ. Och investerat dom pengarna istället så hade jag också vart dollarmiljonär.

Man blir inte dollarmiljonär av att jobba och vara driftig, det borde du veta om du är det.

Man blir det av att ha pengar investerade lång tid.
Citera
2026-08-22, 09:14
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Nu menar jag gemene man. Inte krösusar. Vanligt folk som jobbar med vanliga jobb. Hantverksyrken, välfärdsyrken, inom skolan osv...

Vad tror ni? Hur mycket har såna här människor på sparkontot?
inte en spänn
Citera
2026-08-22, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Om man gjort allting rätt sedan man föddes, ja.

Är man 50+ så är det väldigt sannolikt att du har en "nettoförmögenhet" på 4 mkr eller mer idag och du hade inte behövt göra allt rätt.
Allt du behövde göra var att köpa en bostad när de var billiga och sedan spelar resten ingen roll eftersom bostäder blivit så dyra.

Har man spelproblem så är det nog en annan fråga för det är ju aktivt att göra saker "fel", men köpa bostad gjorde nog de flesta på 70, 80 och 90-talet.

Sedan kan man fråga sig om det är lämpligt att mäta vad huset är värt om man räknar hur mkt pengar folk har men det är ännu en annan fråga
Citera
2026-08-22, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Nu menar jag gemene man. Inte krösusar. Vanligt folk som jobbar med vanliga jobb. Hantverksyrken, välfärdsyrken, inom skolan osv...

Vad tror ni? Hur mycket har såna här människor på sparkontot?

Är en frånskild farsa med kids varannan vecka. Jag bor i Sthlm och äger mitt boende som värderas till ca 4,5 milj kr. Lån på 1,9 milj. Inga enorma besparingar, ca 300 000 kr i aktier och fonder. Sparar dock ca 8000 kr i mån nu. Relativt nyskild, så jag tar ett omtag med ekonomin och sparar ihop en mille innan jag börjar unna mig lite mer extravagant leverne. Tagit ca 2,5 år att spara ihop 300k där börsutveckling hjälpt till.
Citera
2026-08-22, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Tror faktiskt det är mer än en på 1000 som håller på med någon form av uthyrning, men det var inte det jag skrev heller, om du hade haft förmåga till läsförståelse.

Även om du är en på tusen som hyr ut bostäder, så vet i princip alla att man kan tjäna pengar på det, precis som att alla vet att man jan tjäna pengar på driva företag.

Men de flesta är intresserade av att hålla på med det.

Fjant på dig tebaka...

Men du tror alltså på riktigt att du listat ut något enbart en på tusen har gjort, nämligen att man jan tjäna pengar på att hyra ut saker ...

Gäller att hålla upp självbilden, du påminner om två karaktärer i Hopp Hipp...
99,9 är 9,9 personer på hundra så matematik är inte din starka sida och om du tror att var tionde person du möter på gatan hyr ut fastighet så är inte dina låga matematikkunskaper ditt största problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in