2026-08-22, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tänker ni om detta?
Hur kan samhället bli bättre på att förhindra såna här typer av brott?

Borde polisen ha bättre koll på personer som t.ex. glorifierar skoldåd på sociala medier?
Ska skolorna införa säkerhetssystem så att inte vem som helst kan ta sig in i skolbyggnaden?

https://www.sverigesradio.se/artikel/forskaren-om-mojliga-motiv-bakom-skolattacken-i-fagersta

Barn som känner utanförskap och lider av psykisk ohälsa, är vad vi pratar om här.

Ta hand om dessa människor, få dem att känna någon slags gemenskap och tillhörighet, så lovar jag att de inte gör en skolattack.

Men nu är vi (som majoritet i landet) så inställda på att vilsna barn får sköta sig själva. Då är detta resultatet.
Citera
2026-08-22, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Vad tänker ni om detta?

- Att det är ett tecken i tiden på ett västerland på dekis.

- Genom att arbeta närmare med personer som är utsatta och utsätter andra för mobbing och utfrysning. Samt inte minst dom som tittar på, vilka är majoriteten. Men då skulle vi behöva titta oss själva i spegeln och det kommer ju inte hända.

Borde polisen ha bättre koll på personer som t.ex. glorifierar skoldåd på sociala medier?

- Detta är att behandla ett symptom och kommer därför ha begränsad effekt.

Ska skolorna införa säkerhetssystem så att inte vem som helst kan ta sig in i skolbyggnaden?

- Här tror jag nog man får mest bang for the buck. Gör det omöjligt eller i alla fall väldigt svårt att begå skoldåd. Dock kommer det inte lösa problemet med psykisk ohälsa alls utan man flyttar problemet.

Sålänge som samhället ser ner på dessa individer istället för att hjälpa dom, så kommer ju skolattackerna att fortsätta.

Och alla (ansvariga) låtsas som att det regnar…
Citera
2026-08-22, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Sålänge som samhället ser ner på dessa individer istället för att hjälpa dom, så kommer ju skolattackerna att fortsätta.

Och alla (ansvariga) låtsas som att det regnar…

Precis. Individerna som blivit mobbade hela livet, vill helt enkelt inte spela spelet längre. Dom väljer att välta hela spelplanen.
Citera
2026-08-22, 12:59
Medlem
Oja, det är klart.

Men då fixar vi alla kriser så är det löst!
Citera
2026-08-22, 13:00
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMART4SS
Bra forskat!

Att människor som begår vansinnesdåd är vansinniga hopplösa och är i någon form av kris!

Tack Katie, nu vet vi!

Självklart behövs bevakning på internetz men det är rätt så tricky då ca 5 Miljarder har tillgång till att skapa hur många privata chatrum som dom vill.
Hahahaha ja jag skrattade rakt ut när jag läste det, briljant slutledningsförmåga där. Tur att hon har forskat fram den banbrytande slutsatsen som ingen annan hade kunna komma fram till annars. "De genomgår någon form av kris", no shit.
Citera
2026-08-22, 13:12
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det här är egentligen ett bra förslag men jag tror det behövs 2 kuratorer. En för tjejer och en för killar. Tjejerna behöver prata om mens men för killarna behöver man anställa en Jordan Peterson eller Joe Rogan som pratar om att ta ansvar, städa sitt rum och bygga disciplin. Inte en hbtq-certifierad snöflinga.
DETTA. Hade det funnits hade det varit guld värt. Killar har noll behov och noll intresse att träffa en batik-tant.
Citera
2026-08-22, 13:22
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Frågan är varför så många unga män spårar ur på det här sättet nuförtiden jämfört med förr.

Jag tror det är internet och sociala medier. Sociala medier har förstört mer än vad det byggt i det här samhället. Och då menar jag inte bara mäns psykiska hälsa. Kvinnor har blivit mer radikaliserade och vänsterxtrema och rört sig väldigt mycket ditåt efter smarttelefonens inträde.
Citera
2026-08-22, 13:24
Medlem
Slutsats efter ha läst denna och andra tråden:

Detta lär hända igen för samhället kan inte ta hand om alla dårar som vill skada andra.
Citera
2026-08-22, 14:05
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UschKlisterssonIII
Var en skolskjutning redan på 50 eller 60-talet. Sök och du skall finna.

Och 70-talets skola? Det är då allt flum verkligen började. Clown.
Det är du som kommer med påståendet så det är du som förväntas länka.

Sen tror jag inte att det är 'flummets' fel, men du verkar inte vilja diskutera så jag tror att vi lämnar det där.
Citera
2026-08-22, 14:08
Medlem
Citat:
Vad tänker ni om detta?

https://www.sverigesradio.se/artikel/forskaren-om-mojliga-motiv-bakom-skolattacken-i-fagersta

Alla ingångar/utgångar är som på en flygplats med röntgen, metalldetektorer och vakter.
Problem solved.
Citera
2026-08-22, 14:09
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Alla ingångar/utgångar är som på en flygplats med röntgen/scanners. Problem solved.

Ja, jag börjar tänka i de banorna också. Då har vi alla fall säkrat skolbarnen. Gärningsmännen kommer dock då att byta brottsplats till butiksgallerior och liknande.
Citera
2026-08-22, 14:09
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Alla som gått skolan vet väl att lärarna hatar pojkar som har lite mer tekniska intressen, eller som sätter kritiskt tänkande framför blind konformism.
Så var det inte när jag gick i skolan. Å andra sidan så var det på den tiden teknik betydde fysik och/eller att bygga saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in