2026-08-22, 11:44
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
När jag var yngre och var likadan som skolmördaren så var jag samtidigt punktbevakad av Säpo ...
Skämtar du, återkommande terapisamtal med Säpo? Eller del av hallucination. Låter inte heller helt optimalt resursmässigt.
Citera
2026-08-22, 11:51
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Skämtar du, återkommande terapisamtal med Säpo? Låter inte heller helt optimalt resursmässigt.
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Det låter ju fantastiskt. Eller är du bara ett troll ?
En sann historia.

Nu var visserligen jag ett exceptionellt fall men metodologin fungerade bra och borde kunna anpassas och utökas till vår tid där riskindivider identifieras online och blir kontaktade av personer som har expertis i beteendevetenskap och psykologi och som kan odla en förtroenderelation med riskindividerna och prata på ett mer personligt plan än "your average myndighets-/vårdkontakt" kan göra.
Citera
2026-08-22, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Minst 50% av alla skolattacker går till ungefär såhär:
Kille med autismspektrumstörning passar inte in i gemenskapen, blir mobbad. Går och grunnar på hämnd, planerar och slår till slut till. Nu ska "omvärlden" få sitt straff, det är det enda rättvisa, kosta vad det kosta vill.

Förebygga? Ja metalldetektorer vid skolans ingångar.

En annan approach hade varit att byta ut woke (kulturkrigarnas låtsastolerans) mot RIKTIG tolerans, där man försöker få alla passa in i gemenskapen sålänge de inte aktivt vill stå utanför.
Alla som gått skolan vet väl att lärarna hatar pojkar som har lite mer tekniska intressen, eller som sätter kritiskt tänkande framför blind konformism. Den obligatoriska skolan är byggd för tjejer som kopierar lärarnas formuleringar och som kommer få en framtida karriär som ja-sägare på något skattefinansierat kontor.

Varför inte införa en riktig skolkurator. Alltså inte en sån som dagens skolkuratorer dit tjejerna kommer och dricker te när de har mens. Utan en RIKTIG kurator som fungerar som livsmentor och kan ge unga killar några få men viktiga livsråd, i de fall föräldrahemmet inte haft vett på detta. Ett obligatoriskt halvtimmesbesök för alla, minst en gång var 6:e månad, så att man får in foten. Man går i skolan i minst nio år, de flesta i 12 eller mer. Då borde man väl ha tid med detta???
Har metalldetektorer varit effektiva för att förhindra skoldåd i USA?
Citera
2026-08-22, 11:53
Avstängd
LKKINGENs avatar
Ta MENA och annat ur ekvationen så försvinner behovet av radikalisering åt det som kallas höger och som en spinnoff kommer brottsligheten i allmänhet reduseras med väldigt många% och gruppvåldtäkterna lär gå ner på noll.
Endast winwin då det visat sig att en utbildningsreserv och pensionsräddare inte är lösningen, vem som nu någonsin trott på det?
Citera
2026-08-22, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
En sann historia.

Nu var visserligen jag ett exceptionellt fall men metodologin fungerade bra och borde kunna anpassas och utökas till vår tid där riskindivider identifieras online och blir kontaktade av personer som har expertis i beteendevetenskap och psykologi och som kan odla en förtroenderelation med riskindividerna och prata på ett mer personligt plan än "your average myndighets-/vårdkontakt" kan göra.

Du verkar väldigt intelligent. Jobbar du med sociala frågor?
Citera
2026-08-22, 11:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DontWantWar
Katie "Cohen", en judinna med andra ord. Tror nog inte man bör ta denna individ på allt för stort allvar.

Det är väl Sveriges husse USA som placerat henne på FOI också.
Citera
2026-08-22, 12:06
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Han kanske inte hade de genetiska förutsättningarna direkt men om han hade hamnat hos en fosterfamilj direkt i livet så är jag helt säker på att det här aldrig hade hänt.
Då får du plöja ned #kurt-sune och alla andra som är som honom innan du kan föreslå något sådant på en nationell massnivå. Det finns hela rörelser som har som enda mål att stoppa alla former av omhändertaganden oavsett vilken bakgrund familjen har.
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Du verkar väldigt intelligent. Jobbar du med sociala frågor?
Nej, jag hade varken disciplin eller sinnesnärvaro nog att gå så långt i skolan som man behöver gå för att få jobba med sådant. Efter gymnasiet så var jag färdig med skolan och hade inga planer på att någonsin återvända.
Jag hade en tendens att bli emotionellt investerad i saker och ting dessutom, och det kan man inte vara om man skall jobba med sociala frågor och klara sig igenom jobbet med den själsliga integriteten i behåll.
Citera
2026-08-22, 12:07
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Japp har haft en sån i grannskapet också. Fast när han blev äldre blev han mer och mer manipulativ.
Ok. Ja det finns nog minst en i varje grannskap skulle jag tro.
Citera
2026-08-22, 12:32
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Ta MENA och annat ur ekvationen så försvinner behovet av radikalisering åt det som kallas höger och som en spinnoff kommer brottsligheten i allmänhet reduseras med väldigt många% och gruppvåldtäkterna lär gå ner på noll.
Endast winwin då det visat sig att en utbildningsreserv och pensionsräddare inte är lösningen, vem som nu någonsin trott på det?
Ja, eller åtminstone ge valet för folk att inte tvingas bo med invällare. Tillåt skandinaver att segregera sig med de folken so de vill.
Citera
2026-08-22, 12:41
Medlem
Overminds avatar
Vi alla är kapabla till att döda andra. Om man förlorat allt, barn och fru och jobb, då kommer mörkret och det krävs rejäl viljestyrka att kunna stå emot det.
Citera
2026-08-22, 12:48
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Vi alla är kapabla till att döda andra. Om man förlorat allt, barn och fru och jobb, då kommer mörkret och det krävs rejäl viljestyrka att kunna stå emot det.

Frågan är varför så många unga män spårar ur på det här sättet nuförtiden jämfört med förr.
Citera
2026-08-22, 12:51
Medlem
Vad tänker ni om detta?

- Att det är ett tecken i tiden på ett västerland på dekis.

Hur kan samhället bli bättre på att förhindra såna här typer av brott?

- Genom att arbeta närmare med personer som är utsatta och utsätter andra för mobbing och utfrysning. Samt inte minst dom som tittar på, vilka är majoriteten. Men då skulle vi behöva titta oss själva i spegeln och det kommer ju inte hända.

Borde polisen ha bättre koll på personer som t.ex. glorifierar skoldåd på sociala medier?

- Detta är att behandla ett symptom och kommer därför ha begränsad effekt.

Ska skolorna införa säkerhetssystem så att inte vem som helst kan ta sig in i skolbyggnaden?

- Här tror jag nog man får mest bang for the buck. Gör det omöjligt eller i alla fall väldigt svårt att begå skoldåd. Dock kommer det inte lösa problemet med psykisk ohälsa alls utan man flyttar problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in