2026-08-22, 10:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad menar du? Förklara så att folk förstår istället för att spela Allan ballan. ”Börja där”.

Det säger ju en hel del om svenska samhället och hur jävla mindfuckade vi är när så pass många svenskar inte begriper vad social atomisering är. För Sverige är ju en musutopi som utsatts för social atomisering värre än de flesta andra länder någonsin. Utav både socialdemokratin och borgerligheten.

Vet ni vad den störda ironin är? "Kärnfamiljen" på typ 1950-talet var blott ett led i denna sociala atomisering. Det ni. Sedan kom Palme och Geijer tillsammans med både 68-vänstern och Folkpartiet och monterade ned även det.
Senast redigerad av UschKlisterssonIII 2026-08-22 kl. 11:06.
Citera
2026-08-22, 11:06
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UschKlisterssonIII
... så pass många svenskar inte begriper vad social atomisering är.
Fast löka inte ur, nu har du ju chansen lägga ut texten och föra diskussionen framåt - det är nästan socialt atomiserat att vägra. Ta med "musutopi" också för oss.
Citera
2026-08-22, 11:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Fast löka inte ur, nu har du ju chansen lägga ut texten och föra diskussionen framåt - det är nästan socialt atomiserat att vägra. Ta med "musutropi" också för oss.

Det är inte mitt fel att ni är så pass okunniga att ni inte vet vad musutopi och social atomisering är för något. Ni har en motorväg av information vid era fingerspetsar 2026 att själva ta reda på skit med. Ni har ju uppenbarligen knappt aldrig besökt ett bibliotek i era liv innan Steve Jobs gav er iDiotPhone i alla fall.
Senast redigerad av UschKlisterssonIII 2026-08-22 kl. 11:18.
Citera
2026-08-22, 11:13
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Metalldetektorer och beväpnad vakt vid alla stora gymnasieskolor skulle stoppa sånna här dårar.
Det finns fler sätt att ta sig in på en skola än att gå genom huvudingången. Du skulle behöva vakter vid alla nödutgångar och vid alla marknära fönster också, och du behöver två vakter per plats så att en av dem kan gå på toa, äta osv utan att platsen blir obemannad.
En dyr lösning på ett problem som återkommer med flera års mellanrum.
99,99% downtime för dessa vakter.
Citera
2026-08-22, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det finns fler sätt att ta sig in på en skola än att gå genom huvudingången. Du skulle behöva vakter vid alla nödutgångar och vid alla marknära fönster också, och du behöver två vakter per plats så att en av dem kan gå på toa, äta osv utan att platsen blir obemannad.
En dyr lösning på ett problem som återkommer med flera års mellanrum.
99,99% downtime för dessa vakter.

Så det är bara att gilla läget tycker du ??
Citera
2026-08-22, 11:20
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Så det är bara att gilla läget tycker du ??
Vi får sätta insatserna där de behövs (på de unga som mår dåligt och finns i riskzonen) istället för att köra dyra massåtgärder som i slutändan kanske inte gör någon skillnad ändå.
Citera
2026-08-22, 11:22
Medlem
Citat:
Vi får sätta insatserna där de behövs (på de unga som mår dåligt och finns i riskzonen) istället för att köra dyra massåtgärder som i slutändan kanske inte gör någon skillnad ändå.

Ja kanske det. Men det verkar ju inte finnas resurser till det heller.
Citera
2026-08-22, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Internet. Tror många mådde minst lika dåligt och slogs ut pga sin barndom på 70-talet (se Modstrilogin), men via internet erbjuds en hämndgemenskap där onda krafter sprider inspiration till sånt här

Förbjud sociala medier för alla under 15 år är väl på gång?
Citera
2026-08-22, 11:28
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott

Varför inte införa en riktig skolkurator. Alltså inte en sån som dagens skolkuratorer dit tjejerna kommer och dricker te när de har mens. Utan en RIKTIG kurator som fungerar som livsmentor och kan ge unga killar några få men viktiga livsråd, i de fall föräldrahemmet inte haft vett på detta. Ett obligatoriskt halvtimmesbesök för alla, minst en gång var 6:e månad, så att man får in foten. Man går i skolan i minst nio år, de flesta i 12 eller mer. Då borde man väl ha tid med detta???
Det här är egentligen ett bra förslag men jag tror det behövs 2 kuratorer. En för tjejer och en för killar. Tjejerna behöver prata om mens men för killarna behöver man anställa en Jordan Peterson eller Joe Rogan som pratar om att ta ansvar, städa sitt rum och bygga disciplin. Inte en hbtq-certifierad snöflinga.
Citera
2026-08-22, 11:36
Medlem
Katie "Cohen", en judinna med andra ord. Tror nog inte man bör ta denna individ på allt för stort allvar.
Citera
2026-08-22, 11:41
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ja kanske det. Men det verkar ju inte finnas resurser till det heller.
När jag var yngre och var likadan som skolmördaren så var jag samtidigt punktbevakad av Säpo p.g.a en annan grej och varje gång jag visade tecken online på att "bli alldeles för instabil" så ringde de upp mig och vi hade ett flera timmar långt samtal som alltid lugnade ned mig och jag började se saken ur ett nyktrare och bredare perspektiv. I fucking LOVE Säpo for that. De räddade både mig och omgivningen från en bitter framtid.
Citera
2026-08-22, 11:43
Medlem
Citat:
När jag var yngre och var likadan som skolmördaren så var jag samtidigt punktbevakad av Säpo p.g.a en annan grej och varje gång jag visade tecken online på att "bli alldeles för instabil" så ringde de upp mig och vi hade ett flera timmar långt samtal som alltid lugnade ned mig och jag började se saken ur ett nyktrare och bredare perspektiv. I fucking LOVE Säpo for that. De räddade både mig och omgivningen från en bitter framtid.

Det låter ju fantastiskt. Eller är du bara ett troll ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in