2026-08-22, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är ju en internationell trend som har vuxit fram och som förstärks av internet. Det handlar inte om höger eller vänster eller kriminalpolitik eller antalet övervakningskameror utan om ett andligt förfall.

Vi som snart har levt i hundra år vet hur annorlunda mentaliteten har varit bland vanligt folk. Man skötte sig och visade respekt och det nakna hånet var ovanligt. Men inte heller då var det friskt och sunt utan groteska utbrott av politisk kriminalitet och folkmord förekom som vi vet.

Jag menar att det är djävulen, han som Jesus kallar världens furste. Bara inflytande från en god makt kan förmå mänskligheten att utvecklas istället för att för att förfalla, men djävulen tillåter inte människor att ta till sig ens budorden.

2 stycken rätt av 3 är väl ändå rätt ok så jag håller med dig till 66%

O T. Om det fanns folk idag som har levt långt mer än 100 år så hade de nog kunnat vittna om en hel del mentaliteter som skulle få dagens dåd att se ut som vardagsmat - fast då i religionens namn.
Citera
2026-08-22, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Högerextremismens våld har sopats under mattan av den blåbruna regeringen, troligen med hänsyn för SDs smutsiga historia. Det är mest tjafs om islamism, det rasistiska våldet beaktas inte.
Mycket tyder på samma typ av dåd som i Trollhättan, Malmö och Örebro, incel, missanpassad med högerextrema intressen.

Få gånger de händer blåser media och vänstern upp det som ett samhällsproblem.
När Islamister gör det vilket bra mycket oftare ska vi sjunga kumbaya my lord hålla handen och som i Gardells artikel efter det i Tyskland skylla på nazismen och SD då med.
Ni vänster har media och public service på er sida så propagandan är på er sida.
Dessa missanpassade med högerextrema intressen lär ju knappast minska ju mera problemen med massinvandringen ökar. Gängkriminella, gruppvåldtäckter, klaner, dödsskjutningar, sprängningar, barnsoldater.
Citera
2026-08-22, 09:49
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalfRunar
2 stycken rätt av 3 är väl ändå rätt ok så jag håller med dig till 66%

O T. Om det fanns folk idag som har levt långt mer än 100 år så hade de nog kunnat vittna om en hel del mentaliteter som skulle få dagens dåd att se ut som vardagsmat - fast då i religionens namn.
Medhåll till 100%, jag vittnar om vanliga människors mentalitet i vardagen nu och förr. Människan är inte innerst inne god men vi är mycket påverkbara åt båda hållen.
Citera
2026-08-22, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Hur vet du allt detta amigo?

Och kan du förtydliga vad du menar med: "det svenska söndertrasade samhället."?

Glömde sätta "..." då det är en ren kopia.
Finns mer på FB https://www.facebook.com/share/p/19TkoZfFiN/

Den mördade tjejen ska ha varit en ex-flickvän. Killen har dessutom kritiserat Tidö och SD på TikTok.
Citera
2026-08-22, 10:30
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Det här kommer rimligtvis att få politiska konsekvenser. Det är valår och kriminalpolitik, ungdomsvåld och samhällets förmåga att hantera unga personer som redan har begått våldsbrott kommer knappast att försvinna från debatten.

Den misstänkte är 18 år, tidigare elev på skolan och enligt uppgifter tidigare dömd för misshandel.

Så frågan blir: Hur går det för de partier som förespråkar en mjukare linje mot kriminalitet och kriminella när sådana här händelser inträffar?

Och vad säger förespråkarna för hårdare straff? Är hårdare straff en del av lösningen, eller ligger problemet snarare i att samhället inte lyckas fånga upp personer som redan har visat våldsproblematik?

Det är också värt att fråga sig om man ska vänta med att döma ut motivet.

Örebrodådet och Rickard Andersson är ett ganska bra exempel på varför. Efter attacken fanns det gott om spekulationer om politiska och rasistiska motiv. När polisens utredning senare blev klar fanns det inget stöd för ett politiskt eller främlingsfientligt motiv. I stället pekade utredningen på bland annat frustration och bitterhet kring hans livssituation.

Så innan Fagersta också görs till ännu ett bevis för den ena eller andra politiska berättelsen kanske man ska vänta på vad utredningen faktiskt kommer fram till.

Men den politiska frågan kvarstår:

Vad ska samhället göra när en 18-åring redan är dömd för våldsbrott och sedan misstänks för en ny, mycket allvarlig attack?

Och inför valet 2026: kommer Fagersta att stärka argumenten för en hårdare kriminalpolitik, eller kommer partierna som förespråkar mer förebyggande och rehabiliterande åtgärder att kunna visa att det är där lösningen finns?

Det kommer inte påverka valet nämnvärt. Hur sorgligt det än låter så har de flesta utanför Fagersta glömt detta om en vecka.

Men för de som vill göra politiska poänger av detta dåd så kommer högersidan tjata om hårdare straff och mer övervakning och vänstersidan kommer tjata om mer pengar till vården och psykiatrin och förebyggande åtgärder. Ingen kommer ändra sin retorik.
Citera
2026-08-22, 10:34
Medlem
Citat:
Högerextremismens våld har sopats under mattan av den blåbruna regeringen, troligen med hänsyn för SDs smutsiga historia. Det är mest tjafs om islamism, det rasistiska våldet beaktas inte.
Mycket tyder på samma typ av dåd som i Trollhättan, Malmö och Örebro, incel, missanpassad med högerextrema intressen.

Denna gång var det väl en person med annan härkomst än svensk som mördade en etnisk svensk ? Eller har jag missat något ?
Citera
2026-08-22, 10:38
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Denna gång var det väl en person med annan härkomst än svensk som mördade en etnisk svensk ? Eller har jag missat något ?

Japp Jackie Arklöv har invandrarbakgrund men är väldigt nazistisk, högerextremismen slår klorna i trasiga unga män.

Du har missat de senaste 20åren, sover du fortfarande under stenen?
Citera
2026-08-22, 10:45
Medlem
Citat:
Japp Jackie Arklöv har invandrarbakgrund men är väldigt nazistisk, högerextremismen slår klorna i trasiga unga män.

Du har missat de senaste 20åren, sover du fortfarande under stenen?

Problemet är att ungdomarna inte riktigt vet vad t ex AFS är för något, vet vi verkligen att GM var övertygad ? Känns som att just AFS har varit flitiga på sociala medier och därmed lockat många ungdomar , särskilt då med tanke på deras åsikter om Israel som AFS har fångat upp.
Citera
2026-08-22, 11:09
Medlem
AlfaQhards avatar
Jag tror GM räddade valet för Högern
Citera
2026-08-22, 11:22
Medlem
Förra gången lyckades högerblocket stå ganska enade om att det absolut inte fanns några politiska motiv och det att 8/10 var invandrare var superoviktigt. Lite som hur vapenlobbyn och deras köpta politiker i USA alltid säger att "nu är för nära inpå att prata om lagändringar, låt oss samlas och sörja offren, allt annat är respektlöst" efter olika skjutvapenmassakrer. Polisen gjorde sitt genom att gå ut med samma linje omedelbart.

Samma pajkastning sker nu i den här tråden, men eftersom han mer uppenbart tillhör en våldskult denna gången så är det lite svårare att låtsas. Så frågan är om den linjen kommer vara samma nu eller om man kommer kunna tala om saker som våldsretorik och våldsidealisering utan ideologiska skygglappar där detta enbart kan tillskrivas "den andra sidan".

Om jag känner Kristersson & Co rätt så kommer det vara mycket mer "tid för samling", än "krafttag, omprövning och uppgörelse med illusioner", men jag är öppen för att bli positivt överraskad.
Citera
2026-08-22, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Jag tror GM räddade valet för Högern

Knappast då han själv är högersympatisör.
Citera
2026-08-22, 11:30
Medlem
Nu vet jag inte om GM var den där traditionella invandraren, hans far är från Ungern och hans mor
från Sydamerika ?. Så ingen asyl-flykting, så jag tror inte Tidö och SD får vatten på sin kvarn som
det skulle blivit om GM haft rötter i Mena
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in