2026-08-23, 15:31
Medlem
ViMiljopartisters avatar
Förtroendet för partierna som styr Fagersta kommer att öka över hela landet.

https://www.sverigesradio.se/artikel/fagerstas-nya-styre-star-klar

"I Fagersta blir det ett samarbete mellan Socialdemokraterna, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet."
Citera
2026-08-23, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
En kriminell kille med invandrarbakgrund?
Hur tänker du nu?
Självklart agerar han inte från SD:s sida, jag säger det som liberal som aldrig röstat på SD, men man behöver ju inte ljuga.
Merparten av Sveriges islamister röstar på S, V eller Mp, vad tänker du om det?

Sen kan man applicera Guilt by association på alla soffliggare med din logik, en del av extrema islamister avstår från att rösta då demokratiska val enligt de själva är oförenligt med islam:
https://www.nyhetsbyranjarva.se/de-kallar-sig-hizb-ut-tahrir-sverige/
Är du dum på riktigt, eller? Jag skrev att media kommer att framställa honom som att han kommer från SD. Vad fick dig att tro att jag menade att han faktiskt agerade från SDs sida? Din inkompetens i att förstå skriven text?

Jag vet lika väl som du att alla islamister röstar på S, V eller MP. För V är det ju deras kärnväljare. Jag vet också att stora delar av svensk media har längtat efter ett fall där terroristen inte ser ut som en klassisk islamist. De vill visa bilder på honom och skriva km-långa artiklar.
Citera
2026-08-23, 19:19
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/2pXgEx/det-ar-sadant-har-vi-har-kungen-till

Åsa Lindeborg tycker att det är fel av partileedarna att åka till Fagersta och menar att det är sådant här vi har kungen till.
Citera
2026-08-23, 19:36
Medlem
Abdul.Alhazreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Självmordsbombare och andra terrorism brukar ju vara muslimer och islamister. Väldigt sällsynt med högerextrimist.

Men vänstermuppar blundar väl för det händer nästan varje dag att en islamist gör en terrorattack.
Nu är inte din magkänsla jätterelevant, utan vi utgår ifrån verkligheten här och om du inte förstår begreppet stokastisk terrorism så föreslår jag att du googlar.
Citera
2026-08-23, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Lahey
eller inget håll alls.
ska man införa lagar mot att bära svärd, vilket redan finns?
mer pengar till psykvård? är redan och har varit på politiska tapeten länge.
jag tycker händelsen var jävligt ointressant faktiskt. det tycker svt också om man ser på deras rapportering.
Exempelvis om straffen ska höjas eller sänkas etc.

Det här gör att valrörelsen har delvis tagit en paus.
Senast redigerad av TrolletOchgrodan 2026-08-23 kl. 19:41. Anledning: Omredigering
Citera
2026-08-23, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/2pXgEx/det-ar-sadant-har-vi-har-kungen-till

Åsa Lindeborg tycker att det är fel av partileedarna att åka till Fagersta och menar att det är sådant här vi har kungen till.

Alla vet ju att de gör det för att plocka politiska poänger. Det är falskspel på något sätt. Men om Ulf åker dit och Magdalena inte gör det får hon skit för det. Så alla tvingas åka dit och tända ljus och lägga kransar. Rassesvinet i Fagersta är inte värre än andra mördare. Men det kan ingen säga utan att riskera få kompanistryk av media.
Citera
2026-08-23, 19:58
Medlem
ViMiljopartisters avatar
När jag gick på Brinellskolan för många år sedan så var allt lugnt och fint. Allting var normalt. Jag såg inget våld, ingen mobbning, hörde inte talas om det heller. Alla mådde säkert inte jättebra, men dessa siffror. Jag mådde inte bra jämnt men jag tror inte att jag en enda gång tänkte på självmord. Den tanken dök upp långt senare.

Det var ett land som fungerade, även om skolmaten var betydligt sämre jämfört med på lågstadiet, trots att landets BNP ökade för varje år. Eleverna studerade och lärarna lärde ut. Det var lugnt på alla lektioner.

Det var sällsynt att läraren fick höja rösten. Även om man inte var kompis med alla så kändes tillvaron trygg och säker. Det måste ha hänt något under dessa år. Jag kommer dock inte på vad det kan handla om.

https://www.fagersta-posten.se/fagersta/unga-i-fagersta-mar-kasst-var-fjarde-skadar-sig-sjalv/
"Psykisk ohälsa

• 58 procent av ungdomarna rapporterar psykisk ohälsa.

• 26 procent av ungdomarna rapporterar att de avsiktligt skadat sig under det senaste året.

• 19 procent av ungdomarna har haft återkommande tankar om självmord.

• 13 procent har någon gång försökt att ta sitt liv."
Senast redigerad av ViMiljopartister 2026-08-23 kl. 20:46.
Citera
2026-08-23, 20:38
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Är hårdare straff en del av lösningen, eller ligger problemet snarare i att samhället inte lyckas fånga upp personer som redan har visat våldsproblematik?

Den här frågan förvrängs konstant av vänstermänniskor. Hårda straff för grova brott är rättvist aka rättvisa. Huruvida det sen är en del av lösningen är en separat fråga. Antingen bestraffar samhället eller så har vi djungelns lag där egen beväpning är det enda sättet att få rättvisa.

Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Och inför valet 2026: kommer Fagersta att stärka argumenten för en hårdare kriminalpolitik, eller kommer partierna som förespråkar mer förebyggande och rehabiliterande åtgärder att kunna visa att det är där lösningen finns?

"förebyggande och rehabiliterande åtgärder"

Prata ur skägget så man begriper vad du säger. Du menar att man ska ta grovt kriminella och gulla med dem och ge dem saft och bullar?
Citera
2026-08-24, 06:58
Medlem
Abdul.Alhazreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
Den här frågan förvrängs konstant av vänstermänniskor. Hårda straff för grova brott är rättvist aka rättvisa. Huruvida det sen är en del av lösningen är en separat fråga. Antingen bestraffar samhället eller så har vi djungelns lag där egen beväpning är det enda sättet att få rättvisa.

"förebyggande och rehabiliterande åtgärder"

Prata ur skägget så man begriper vad du säger. Du menar att man ska ta grovt kriminella och gulla med dem och ge dem saft och bullar?
All forskning visar att förebyggande åtgärder är mer effektivt mot kriminalitet än straff så här har vänstern rätt.

Att utgå ifrån vad som "känns rätt" snarare än vad som funkar i verkligheten är inte bara korkat, det är även kontraproduktivt.
Citera
2026-08-24, 07:07
Medlem
Mr-Laheys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
Exempelvis om straffen ska höjas eller sänkas etc.

Det här gör att valrörelsen har delvis tagit en paus.
bara ett kortare spel för galleriorna..
ungana på skolan är tillbaka idag.
om livet och skolgången fortsätter för barnen så kan kan nog vuxna politiska företrädare fortätta med sitt
Citera
2026-08-24, 07:09
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Vänstermedia har efter tragiken redan - gränslöst cyniskt - framgångsrikt lyckats i svenska folkets rödmarinerade medvetanden ljug-hamra in att det är H Ö G E R N som är H O T E T mot Sverige.
Citera
2026-08-24, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpontanEjakulation
Vänstermedia har efter tragiken redan - gränslöst cyniskt - framgångsrikt lyckats i svenska folkets rödmarinerade medvetanden ljug-hamra in att det är H Ö G E R N som är H O T E T mot Sverige.

Det här är ju ett högerextremt rasistdåd, det är väl tvärtom högern som försöker hamra in motsatsen. Precis som i Örebro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in