2026-08-21, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Inte alltid. Folk kan vara genier på att vända på slantarna och göra smarta affärer. Det finns det hur många exempel som helst på. Du får nog bli lite mer erfaren för att förstå det.

Och då ökar man sina inkomster om man gör smarta affärer

Du hade riktigt otur där va...
Senast redigerad av Baheera 2026-08-21 kl. 19:39.
Citera
2026-08-21, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Så ni sparar ingenting på sista raden, i o m att det konsumeras på semestrar m.m?

Vad i begreppet hälften var det var oklart???
Citera
2026-08-21, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Har läst hundratals här genom åren.

Tror jag är ganska unik då 99,9% inte hyr ut bostäder.

Du skall nog inte ta ordet trams i din mun din fjant.

Tror faktiskt det är mer än en på 1000 som håller på med någon form av uthyrning, men det var inte det jag skrev heller, om du hade haft förmåga till läsförståelse.

Även om du är en på tusen som hyr ut bostäder, så vet i princip alla att man kan tjäna pengar på det, precis som att alla vet att man jan tjäna pengar på driva företag.

Men de flesta är intresserade av att hålla på med det.

Fjant på dig tebaka...

Men du tror alltså på riktigt att du listat ut något enbart en på tusen har gjort, nämligen att man jan tjäna pengar på att hyra ut saker ...

Gäller att hålla upp självbilden, du påminner om två karaktärer i Hopp Hipp...
Citera
2026-08-21, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Man tenderar ju att umgås med folk som är ganska lika en själv.

Finns ju ingen anledning för dig att umgås med en fattig person som bor i en hyresrätt med 800kr på kontot i slutet av månaden.

Det skapar ju bara avundsjuka och du verkar ha 0 sympati för "fattiga" människor, så.. du känner någon form av äckel?

Sedan vet jag inte varför du är så fixerad på ditt networth. Är det ett fuckoff kapital eller tjänar du några pengar genom kapitalet, som avkastning?

Jag har aldrig nämnt mitt networth, är absolut inte fixerad av mitt networth.

Jag har passiva inkomster.
Citera
2026-08-21, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Jag har aldrig nämnt mitt networth, är absolut inte fixerad av mitt networth.

Jag har passiva inkomster.

dollar miljonär i alla fall.. Men det var mycket networth där i svaret.

Alltid bra att ha det gott ställt, men man ska ändå försöka vara lite empatisk mot dom som inte har det lika fett. Annars tycker jag man framstår som en dålig människa.

Man kan inte alltid skylla på att individen är lat. det finns faktiskt andra saker som spelar in i hur gott ställt folk har det.

Du ska vara glad att du har lyckats bli dollarmiljonär, det är långt ifrån alla som är det.

Hoppas du får behålla hälsan, så du kan njuta av din förmögenhet också
Citera
2026-08-21, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Vad i begreppet hälften var det var oklart???

Lägga undan hälften kortsiktigt på 1 år sen legiland kontra att spara hälften löpande under 10 år en väldig skillnad.
Citera
2026-08-21, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
dollar miljonär i alla fall.. Men det var mycket networth där i svaret.

Alltid bra att ha det gott ställt, men man ska ändå försöka vara lite empatisk mot dom som inte har det lika fett. Annars tycker jag man framstår som en dålig människa.

Man kan inte alltid skylla på att individen är lat. det finns faktiskt andra saker som spelar in i hur gott ställt folk har det.

Du ska vara glad att du har lyckats bli dollarmiljonär, det är långt ifrån alla som är det.

Hoppas du får behålla hälsan, så du kan njuta av din förmögenhet också

Har redan njutit nu i 7 år av min pension, och då jag bara är 48 så förhoppningen är att detta fortsätter imånga år till.

Visst ska man vara empatisk och ödmjuk!

Som sagt, mitt argument är att en driftig, frisk person som är 40+ lätt kan/borde ha ett net worth på minst 4 miljoner kr.
Citera
2026-08-21, 22:14
Avslutad
Jag skulle ändå säga utanför Stockholm så har många betydligt sämre buffert köpa bostad. Bor några mil från Stockholm. Mindre än en timme tågpendling. Men börjar priserna dra iväg över 4 miljoner brf, eller villor 6 miljoner, så går det trögt. Budgivningar har överlag i princip avstannat rejält. Med resonemanget att folk har 4 miljoner sparade. Visst hos en del finns det. Men men..
AI säger så här: ”Få når dit: Cirka 5 procent har mer än 3 miljoner kronor på banken, och en ännu mindre del – runt 3 procent eller lägre – har över 5 miljoner i likvida tillgångar.Jämförelse: Ungefär 1 av 10 hushåll har mer än 1 miljon kronor, vilket gör att nivån på 4 miljoner tillhör de övre skikten av privat sparande i Sverige.Buffert: Hälften av alla svenskar har ett begränsat buffertsparande på under 10 000 kronor, vilket sätter ett stort sparande i perspektiv.”

Jag har flera äldre itchefer och ekonomer i bekantskapskretsen. Inte 17 har dom några jättebelopp tillgängliga.
AI säger också :
”Andel med minst en miljon per åldersgrupp18–24 år: 0,5 procent25–34 år: 3 procent35–44 år: 8 procent45–54 år: 12 procent55–64 år: 13 procent65–74 år: 17 procent75 år och äldre: 22 procent.”
Rimligen kommer en del ärva ganska mycket pengar nu så 45-64 åringarna får tillskott. Över 50% av de som har miljonen är pensionärer.De som ärver lär sätta mer sprätt på pengarna än sina föräldrar som var försiktigare generationer. Kortsiktigt drar väl bopriserna upp lite genom arven men det är nog bara deadcat bounce.

Du har ju också perspektivet: hade många stora belopp på kontona. Då skulle du knappt ha några rubriker och klagomål på högt elpris,bränslepris,matpriser och högre boräntor. Så är inte verkligheten.

Många har nog pengar också för pensionen. Jag är bland de som har 3% högst pension prognos. Prognosen nu om jag går vid 68 under 2030-talet är ca 16000kr/mån brutto mindre. Vilket ändå är rätt ok för mig. Men med stigande åldrar så kommer en hel del gå till inte trappa ner standard så mycket när man går i pension hos de med kapital. Nu pratar jag inte äldreboende eller hemtjänst utan åren ca 65-80år. Medelåldern när man inte klarar sig själv börjar nog närma sig 80.
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-08-21 kl. 22:52.
Citera
2026-08-21, 23:38
Medlem
SexualCafes avatar
Jag brukar ha som mål att ha 100 000 på sparkontot, men det ligger oftast runt 40-70tusen.

Har jag mindre än 40tusen börjar jag se mig som pank.

Skrattade gott förut när någon person sa i nyheterna att det var hemskt att behöva ta av sparpengar när maten eller något blev dyrare. Det är väl delvis därför man ska ha pengar undansparade? Så man kan ta smällen och justrera sin ekonomi lite.

Idiot som tror att sparpengar bara är till för att kunna köpa allt kul i hobbexkatalogen?
Citera
2026-08-21, 23:44
Medlem
loooser123s avatar
De allra flesta personer i Sverige har inte någonting sparat. De gillar att slösa pengar, då de får valuta för dem, och om något otrevligt skulle inträffa så träder staten in och tar smällen.
Citera
2026-08-21, 23:49
Medlem
loooser123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mearshimer
Det brukar bli 30tkr över varje år. Vilket går till krisfonden för när värmepumpen lägger av eller taket läcker..

Varför spenderar ni era pengar så vidlyftigt och gör sådana semestrar?

Ni litar på att staten kommer att betala för er när det går dåligt?
Citera
2026-08-22, 00:08
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
10% av nettolönen sparar de flesta.

nej. det äro bevisat. de flesta kan inte ens fixa sina tänder.. så de är fattigar e än utlänningar från u-länder. grattis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in