2026-08-22, 10:00
Medlem
Jag har sedan en tid tillbaka fått problem med att jag vaknar runt 04.00 väldigt pissnödig. Detta har skett varje dag i ungefär 3veckor. Jag är 35år och har aldrig behövt pissa på nätterna förut. Jag dricker heller inte efter 18.00 och tömmer blåsan precis innan jag ska sova. Har inga problem med törst eller att jag behöver springa flera gånger om dagen på toa.
Jag har även sedan ungefär 3veckor tillbaka ändrat kosten lite. Äter inte Chips,godis,kakor etc... Men känns konstigt att det fortfarande efter 3veckor skulle påverka pissandet. Fattar ju kroppen försöker göra av sig med vätska, men tre veckor och bara nattetid? Tror jag både pissar och dricker mindre än genomsnittet per dag annars.
Citera
2026-08-22, 10:05
Medlem
Har du gått över till keto-kost eller liknande? I så fall går vätskan snabbare ur kroppen. Också när man arbetar hemma eller sitter i ett jobb där man har toa nära tenderar det i att man går på toa oftare. Man får då en mindre blåsa och kissar alltså oftare.

Många orsaker som kan göra att man kissar oftare.
Citera
2026-08-22, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackie
Jag har sedan en tid tillbaka fått problem med att jag vaknar runt 04.00 väldigt pissnödig.
Du blir äldre, din blåsa fungerar inte längre som när du var arton. Fullt normalt.
Citera
2026-08-22, 10:06
Medlem
Citat:
Jag har sedan en tid tillbaka fått problem med att jag vaknar runt 04.00 väldigt pissnödig. Detta har skett varje dag i ungefär 3veckor. Jag är 35år och har aldrig behövt pissa på nätterna förut. Jag dricker heller inte efter 18.00 och tömmer blåsan precis innan jag ska sova. Har inga problem med törst eller att jag behöver springa flera gånger om dagen på toa.
Jag har även sedan ungefär 3veckor tillbaka ändrat kosten lite. Äter inte Chips,godis,kakor etc... Men känns konstigt att det fortfarande efter 3veckor skulle påverka pissandet. Fattar ju kroppen försöker göra av sig med vätska, men tre veckor och bara nattetid? Tror jag både pissar och dricker mindre än genomsnittet per dag annars.
Vad som händer är att du tappar i vikt, du har ändrat din diet, fett depåer lagar vatten innan dom minskas, när kroppen anser att nu behövs inte dessa depåer släper kroppen ut vätskan som lagrats, detta bruk man se när man deffar, man hamnar på en platå man ligger kvar på samma vikt o helt plötsligt blir man mer nödig, o platån har släppts o man går ner 1-1.5kg. på likande sätt kan du se när du festar osv under en diet förändring att kroppen lagarar vätskan i fettdepåerna o om man väger 1-5kg mer under ca 3-4 dagar efter festen.

Detta är varför även jojo bantning inte fungera, man fyller bokstavligen på sina depåer innan dom har hunnit försvinna.
Citera
2026-08-22, 10:07
Medlem
Foliekavajs avatar
Vanligen är det problem med prostatan eller bara att du blivit gammal och druckit för sent på kvällen, ju äldre du blir ju svårare har du att sova igenom pissnödighet, din nattsömn är mer lättstörd.
Citera
2026-08-22, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Vanligen är det problem med prostatan eller bara att du blivit gammal och druckit för sent på kvällen, ju äldre du blir ju svårare har du att sova igenom pissnödighet, din nattsömn är mer lättstörd.
Han är bara 35år, idagens läge är man ganska ung. vad han däremot bör göra är att dricka vatten, genom hans förändrade diet pågå förbränningen av fett även nattetid, genom detta uppstår vätskan.

Dricker han normalt o med vätska stabiliceras kroppen igen, just nu har han försatt kroppen i obalans genom sin diet förändring. detta är mycket vanligt fenomen.
Citera
2026-08-22, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad som händer är att du tappar i vikt, du har ändrat din diet, fett depåer lagar vatten innan dom minskas, när kroppen anser att nu behövs inte dessa depåer släper kroppen ut vätskan som lagrats, detta bruk man se när man deffar, man hamnar på en platå man ligger kvar på samma vikt o helt plötsligt blir man mer nödig, o platån har släppts o man går ner 1-1.5kg. på likande sätt kan du se när du festar osv under en diet förändring att kroppen lagarar vätskan i fettdepåerna o om man väger 1-5kg mer under ca 3-4 dagar efter festen.

Detta är varför även jojo bantning inte fungera, man fyller bokstavligen på sina depåer innan dom har hunnit försvinna.

Jag vägde 85.8 den 5 augusti och igår vägde jag 82.5. Men varför släpper bara vätskan under natten? Under dagen pissar jag inte alls. Jag pissar vid 04.00 för det gör nästan ont och har erektion, så måste stiga upp. Sen pissar jag inte förän 17.00 nästa gång. Sen vid 21.00 precis innan jag ska sova. Tror jag max dricker 1.5 liter vätska om dagen inklusive kaffe etc.

Eller hur länge förväntas kroppen släppa vätska?
Citera
2026-08-22, 10:26
Medlem
Citat:
Jag vägde 85.8 den 5 augusti och igår vägde jag 82.5. Men varför släpper bara vätskan under natten? Under dagen pissar jag inte alls. Jag pissar vid 04.00 för det gör nästan ont och har erektion, så måste stiga upp. Sen pissar jag inte förän 17.00 nästa gång. Sen vid 21.00 precis innan jag ska sova. Tror jag max dricker 1.5 liter vätska om dagen inklusive kaffe etc.

Eller hur länge förväntas kroppen släppa vätska?
Det är just detta du gör lite fel, drick lite mer vatten nu när du går ner i vikt, vad som händer är när du lägger dig ner förflyttas vätskan till blodet.

Kort, njurarna får mer blod och jobbar hårdare under natten, o genom det produceras mer urin.

Vad du däremt bör hålla koll på är att bli mer nödig under dagen, detta är vart problemet ligger, enklast o utreda är att just fylla på med lite mer vätska under dagen, få igång pisseriet under dagen, starta dagen med ett glas vatten o försök ta ett glas då o då, ex frukost, lunch fyller du på med ett halvt glas till, 2 fika ta en slurk, middag ta en halva extra. du underlätta då för njurarna o får en jämnare förbränning.
Citera
2026-08-22, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Det är just detta du gör lite fel, drick lite mer vatten nu när du går ner i vikt, vad som händer är när du lägger dig ner förflyttas vätskan till blodet.

Kort, njurarna får mer blod och jobbar hårdare under natten, o genom det produceras mer urin.

Vad du däremt bör hålla koll på är att bli mer nödig under dagen, detta är vart problemet ligger, enklast o utreda är att just fylla på med lite mer vätska under dagen, få igång pisseriet under dagen, starta dagen med ett glas vatten o försök ta ett glas då o då, ex frukost, lunch fyller du på med ett halvt glas till, 2 fika ta en slurk, middag ta en halva extra. du underlätta då för njurarna o får en jämnare förbränning.

Tack för tipsen! Ska försöka dricka mer idag och se fall det hjälper. Men antar det kanske inte hjälper första dagen. Det började också i samband med Att jag fick en ny "tillverkare" av mina Ecitalopram. Men det kan väl knappast vara det. Käkat det i flera år, men aldrig haft den här tillverkaren förut. "Ecitalpram STADA".
Citera
2026-08-22, 10:53
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
De finns läkemedel till detta som heter Minirin, du tar en tablett innan du lägger dig...prata med din läkare...
Citera
2026-08-22, 10:57
Medlem
Citat:
Tack för tipsen! Ska försöka dricka mer idag och se fall det hjälper. Men antar det kanske inte hjälper första dagen. Det började också i samband med Att jag fick en ny "tillverkare" av mina Ecitalopram. Men det kan väl knappast vara det. Käkat det i flera år, men aldrig haft den här tillverkaren förut. "Ecitalpram STADA".
Tänk på det varit sommar o varmt, man svettas under dagen, detta kallas kroppes vätske reglering, svett blir prio1 för kroppen att kya ner, njurarna får däremot signal att snåla på vatten så du inte lider av uttorkning, men på natten skifta systemet om o det är varför du vakna och är grymt nödig. men genom din medicinering finns denna bieffekt, blosan "slappna av" under dagen o du kan gå lägga dig med halvfylld utan att känna av det.

Men du verkar ha en kombo, även viktminsking, det samma sker med mig, men jag har deffat sedan mars o gått ner 13kg, snart i din viktklass, men märker av samma symtom just när vikt platån släpper o jag åker ner 1-2kg på bara 1-2 dagar, blir grymt nödig just under denna tid, o just som du kl04 på natten men enbart när denna viktplatå släpps.
Citera
2026-08-22, 11:00
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Jag har även sedan ungefär 3veckor tillbaka ändrat kosten lite. Äter inte Chips,godis,kakor etc...
Varför så gåtfull, slutat med skräpmat gjorde du ju för länge sedan - så du menar för 3v sedan ändrat kosten hur?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in