Prostatan har väl ökat något i volym
Det är normalt att nokturi ökar i äldre ålder. Om det blir
för frekvent kan det bli ett problem. Men en gång är ingen gång i det här fallet. 1 gång är helt normalt för mig. 2 gånger är lätt irriterande och händer ibland. 3+ är enligt mig mycket frustrerande men sker tack och lov sällan. Stöd nattsömn är irriterande, men sömnbehovet minskar också med åldern, passande nog.
Det finns förstås andra orsaker med. En vanlig orsak är uppseglande typ 2 diabetes och en annan är obstruktiv sömnapné.
Råd: om du misstänker att det kan föreligga underliggande orsaker, åtgärda dessa. Är ditt blodsocker normalt? Kissar du mer frekvent även dagtid? Snarkar du/finns det historik på bevittnade andningsuppehåll?
Åtgärder, om ingen underliggande orsak:
- Drick mindre på kvällen, ännu mindre än nu.
- Sluta eller minska på koffein. Om omöjligt, drick sista koppen tidigare på dagen, helst innan lunch.
- Blåsträna. När du känner dig kissnödig dagtid, skjut upp toalettbesöket 1-2 timmar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hackie
Jag har egentligen inte ändrat kosten mer än att skippa diverse snacks. Äter fortfarande halvprocessad skitmat som korv. Istället för att dra i mig en halv marabou var och varannan kväll så käkar jag ett äpple. Runt 78-85kg har jag vägt de senaste 7-8åren. Förr vägde jag runt 135kg. Kanske därför jag samlar på mig mycket vätska nu.
Det låter som att det kan finnas orsak att utesluta typ 2 diabetes. Inget illa menat. Övervikt är också en stor riskfaktor för sömnapné.