2026-08-22, 11:09
Medlem
HBTKuks avatar
Skaffa en pisspotta att ha under sängen, så tömmer du den i muggen på morgonen när du stiger upp.
Citera
2026-08-22, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Varför så gåtfull, slutat med skräpmat gjorde du ju för länge sedan - så du menar för 3v sedan ändrat kosten hur?

Jag har egentligen inte ändrat kosten mer än att skippa diverse snacks. Äter fortfarande halvprocessad skitmat som korv. Istället för att dra i mig en halv marabou var och varannan kväll så käkar jag ett äpple. Runt 78-85kg har jag vägt de senaste 7-8åren. Förr vägde jag runt 135kg. Kanske därför jag samlar på mig mycket vätska nu.
Citera
2026-08-22, 11:22
Medlem
Prostatan har väl ökat något i volym

Det är normalt att nokturi ökar i äldre ålder. Om det blir för frekvent kan det bli ett problem. Men en gång är ingen gång i det här fallet. 1 gång är helt normalt för mig. 2 gånger är lätt irriterande och händer ibland. 3+ är enligt mig mycket frustrerande men sker tack och lov sällan. Stöd nattsömn är irriterande, men sömnbehovet minskar också med åldern, passande nog.

Det finns förstås andra orsaker med. En vanlig orsak är uppseglande typ 2 diabetes och en annan är obstruktiv sömnapné.

Råd: om du misstänker att det kan föreligga underliggande orsaker, åtgärda dessa. Är ditt blodsocker normalt? Kissar du mer frekvent även dagtid? Snarkar du/finns det historik på bevittnade andningsuppehåll?

Åtgärder, om ingen underliggande orsak:
- Drick mindre på kvällen, ännu mindre än nu.
- Sluta eller minska på koffein. Om omöjligt, drick sista koppen tidigare på dagen, helst innan lunch.
- Blåsträna. När du känner dig kissnödig dagtid, skjut upp toalettbesöket 1-2 timmar.

Citat:
Ursprungligen postat av Hackie
Jag har egentligen inte ändrat kosten mer än att skippa diverse snacks. Äter fortfarande halvprocessad skitmat som korv. Istället för att dra i mig en halv marabou var och varannan kväll så käkar jag ett äpple. Runt 78-85kg har jag vägt de senaste 7-8åren. Förr vägde jag runt 135kg. Kanske därför jag samlar på mig mycket vätska nu.

Det låter som att det kan finnas orsak att utesluta typ 2 diabetes. Inget illa menat. Övervikt är också en stor riskfaktor för sömnapné.
Senast redigerad av MpunktM 2026-08-22 kl. 11:29.
Citera
2026-08-22, 11:28
Medlem
LKKINGENs avatar
Kan finnas massor av anledningar.
En bör du dock utesluta eller bekräfta snarast. Ta dig till vårdcentralen och få remiss till urulog/ultraljud och kolla prostatan, efter det kan du fortsätta fundera.
Citera
2026-08-22, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Kan finnas massor av anledningar.
En bör du dock utesluta eller bekräfta snarast. Ta dig till vårdcentralen och få remiss till urulog/ultraljud och kolla prostatan, efter det kan du fortsätta fundera.

Det blir nog undersökning direkt på vårdcentral, den av folket mycket uppskattade manuella undersökningen
Citera
2026-08-22, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Prostatan har väl ökat något i volym

Det är normalt att nokturi ökar i äldre ålder. Om det blir för frekvent kan det bli ett problem. Men en gång är ingen gång i det här fallet. 1 gång är helt normalt för mig. 2 gånger är lätt irriterande och händer ibland. 3+ är enligt mig mycket frustrerande men sker tack och lov sällan. Stöd nattsömn är irriterande, men sömnbehovet minskar också med åldern, passande nog.

Det finns förstås andra orsaker med. En vanlig orsak är uppseglande typ 2 diabetes och en annan är obstruktiv sömnapné.

Råd: om du misstänker att det kan föreligga underliggande orsaker, åtgärda dessa. Är ditt blodsocker normalt? Kissar du mer frekvent även dagtid? Snarkar du/finns det historik på bevittnade andningsuppehåll?

Åtgärder, om ingen underliggande orsak:
- Drick mindre på kvällen, ännu mindre än nu.
- Sluta eller minska på koffein. Om omöjligt, drick sista koppen tidigare på dagen, helst innan lunch.
- Blåsträna. När du känner dig kissnödig dagtid, skjut upp toalettbesöket 1-2 timmar.

Det låter som att det kan finnas orsak att utesluta typ 2 diabetes. Inget illa menat.

Ja, diabetes har jag med tänkt på. Tror jag ska testa att dricka mer som någon tipsade om tidigare, för kan inte dricka mindre än jag gör nu blir svårt. Men diabetes känns lite osannolikt då jag aldrig är törstig eller behöver pissa på dagtid. Jag snarkar inte! Jag är egentligen en mästare på att hålla mig. Men det är någon speciell känsla jag får på morgonen. Jag är i regel aldrig pissnödig, jag pissar oftast på rutin. Sen har jag aldrig haft ett sånt jävla praktstånd när jag vaknar. Får pissa i handfatet för orkar inte stå på huvudet mitt i natten

Men får la höra av mig till vården om det inte går över nu till veckan.
Citera
2026-08-22, 11:46
Medlem
SysterMorbids avatar
Det kanske är en period just nu. Kanske att du sover sämre just nu, mer lättväckt.
Citera
2026-08-22, 15:07
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Jag har sedan en tid tillbaka fått problem med att jag vaknar runt 04.00 väldigt pissnödig. Detta har skett varje dag i ungefär 3veckor. Jag är 35år och har aldrig behövt pissa på nätterna förut. Jag dricker heller inte efter 18.00 och tömmer blåsan precis innan jag ska sova. Har inga problem med törst eller att jag behöver springa flera gånger om dagen på toa.
Jag har även sedan ungefär 3veckor tillbaka ändrat kosten lite. Äter inte Chips,godis,kakor etc... Men känns konstigt att det fortfarande efter 3veckor skulle påverka pissandet. Fattar ju kroppen försöker göra av sig med vätska, men tre veckor och bara nattetid? Tror jag både pissar och dricker mindre än genomsnittet per dag annars.

Gå till vården och ta ett PSA-prov man vet aldrig när man får prostatacancer, det är inte bara äldre män som får det!!
https://www.1177.se/Stockholm/undersokning-behandling/undersokningar-och-provtagning/provtagning-och-matningar/blodprov/blodprov-psa/
Citera
2026-08-22, 17:08
Medlem
Biggedys avatar
Med tanke på kommentarerna här så gissar jag att detta inte är vanligt? Jag är i samma ålder och har sedan flera år tillbaka behövt gå och pissa iallafall en gång per natt, ofta runt 03-04. Spelar ingen roll om jag tränat blåsan, slutat dricka koffein, slutat dricka vatten efter 18.00 etc. Jag går alltid upp och pissar vid den tiden, det gör mig inte så mycket faktiskt. Lite jobbigt när man inte kan somna om men ofta har jag redan sovit runt 6 timmar så inte så farligt. Känner mig ofta utvilad.

Edit: har även kollat prostatan och inget fel där. Kollade samtidigt så allt urin kom ut när jag pissade och det gjorde det. Nu lever jag bara med det, förut kunde jag vara uppe 3-4 gånger per natt så det är betydligt bättre nu.
Citera
2026-08-22, 17:57
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Med tanke på kommentarerna här så gissar jag att detta inte är vanligt? Jag är i samma ålder och har sedan flera år tillbaka behövt gå och pissa iallafall en gång per natt, ofta runt 03-04. Spelar ingen roll om jag tränat blåsan, slutat dricka koffein, slutat dricka vatten efter 18.00 etc. Jag går alltid upp och pissar vid den tiden, det gör mig inte så mycket faktiskt. Lite jobbigt när man inte kan somna om men ofta har jag redan sovit runt 6 timmar så inte så farligt. Känner mig ofta utvilad.

Edit: har även kollat prostatan och inget fel där. Kollade samtidigt så allt urin kom ut när jag pissade och det gjorde det. Nu lever jag bara med det, förut kunde jag vara uppe 3-4 gånger per natt så det är betydligt bättre nu.

Stenar i njurarna kanske? Eller cancer? Jag kissade lite blod häromdagen. Men aldrig behövt gå upp mitt i natten. Låter jobbigt. Du kanske kan få sån där handikappskylt i bilen, fråga läkaren.

Vad menar du med ”tränat blåsan”? Lär mig, senpai.
Citera
2026-08-22, 18:54
Medlem
Höst = kölddiures.
Citera
2026-08-22, 19:06
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Jag har sedan en tid tillbaka fått problem med att jag vaknar runt 04.00 väldigt pissnödig. Detta har skett varje dag i ungefär 3veckor. Jag är 35år och har aldrig behövt pissa på nätterna förut. Jag dricker heller inte efter 18.00 och tömmer blåsan precis innan jag ska sova. Har inga problem med törst eller att jag behöver springa flera gånger om dagen på toa.
Jag har även sedan ungefär 3veckor tillbaka ändrat kosten lite. Äter inte Chips,godis,kakor etc... Men känns konstigt att det fortfarande efter 3veckor skulle påverka pissandet. Fattar ju kroppen försöker göra av sig med vätska, men tre veckor och bara nattetid? Tror jag både pissar och dricker mindre än genomsnittet per dag annars.

Kontakta vårdcentralen för att boka en tid, sannolikt får du också en remiss till en urolog.
Att vuxna män börjar kissa på nätterna är inte ovanligt men bör utredas.
Du kommer att få mäta mängden urin som du kissar ut under ett dygn.
Senast redigerad av trottwell 2026-08-22 kl. 19:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in