Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Al Adler, Western Connecticut State University - Biochemist, tape sample analysis (Deceased)
En biokemist måste väl väga ännu tyngre?
Dessutom hittar jag typ 5 andra kemister i gruppen, även biofysiker och liknande.
Varför är det så svårt att acceptera STURPs slutsatser?
Jag lyssnade på en intervju när Barrie Schwortz pratade om svepningen och sen kom frågan om McCrone upp. Frågan var ungefär: "vad tycker du om McCrone och hans slutsatser?"
Hans svar: "Jag tror inte jag borde säga det ifall det finns barn som lyssnar. Du kan ta mina initialer som svar."
INGEN håller med McCrone. Han är så motbevisad att det är löjligt.
En annan sak som är intressant är att McCrone aldrig var med i rummet i italien.
Du behöver lära dig att "inte hålla med" inte alls är detsamma som "motbevisad".
McCrone var först med att datera de pigment som använts till omkring 1350, vilket är anmärkningsvärt eftersom han gjorde det några år innan C14-testerna kom fram till samma ålder.
Vem har motbevisat den informationen?
De kemiska reagens och spektroskopiska tester som Adler och Heller använde på tejpproverna anses av andra forskare ha varit otillräckliga eller givit falskt positiva utslag på grund av föroreningar eller åldrande material på fibrerna. Så, det är i själva verket
deras resultat som är ifrågasatta av andra forskare.
McCrone identifierade spår av kvicksilversulfid (vermiljong) specifikt i blodområdena. Kvicksilversulfid är ett starkt rödfärgat pigment som användes flitigt av medeltida målare. STURP hävdar å sin sida att mängden var för liten för att förklara hela fläcken, men det faktum att det förekommer kvicksilversulfid är varför kritiker anser att blodfläckarna i själva verket är konstruerade med pigment, vilket i sin tur förklarar den onaturliga färgen.
Kriminaltekniska invändningar har också påpekat att "blodet" saknar DNA och det serummönster som förväntas. Alltså den typiska separationen av blodserum kring sårkanterna som sker vid riktiga koagulerade sår på en kropp, samt att blodet ligger ovanpå själva kroppsbilden, utan att ha stört fibrernas struktur och trängt in på det sätt som rinnande vätska borde göra, jämfört med pigment från färg.
Jo, STURP-anhängare avfärdar McCrones slutsats om blodfläckarna, vad annat kan de göra om de vill behålla sin tro?
Men att kalla det helt "motbevisat" förenklar situationen alltför mycket. Medan STURP-anhängare ser Adlers bilirubinteori som en godtagbar förklaring till den röda färgen så har faktiska studier av blod med hög bilirubinhalt helt avfärdat den förklaringen till den avvikande färgen, vilket jag påpekat många gånger redan.
Många kemister och rättsmedicinare anser alltså att den röda färgen och förekomsten av kvicksilversulfid är starka indikationer på att pigment faktiskt har tillförts för det som ska föreställa blod.
Att STURP-medlemmar som Barrie Schwortz uttrycker sig hånfullt om McCrone (som i citatet du återgav) handlar mer om prestige, grupplojalitet och ideologi än om vetenskaplig metod, men det kan du tydligen inte inse. Barrie Schwortz kan inte på något sätt ha en vetenskaplig åsikt om McCrones resultat.