2026-08-22, 08:16
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Självklart är judarna en utsatt minoritet i Sverige.

https://www.svd.se/a/rl6Xx3/hatbrotten-mot-judar-i-sverige-okar-kraftigt

https://www.vilarare.se/amneslararen-svenska-sprak/lektionstipset/han-tar-strid-mot-antisemitismen-i-malmos-skolor/

Jag visade i ett tidigare inlägg att det anmäls fler antisemitiska än islamofobiska hatbrott i Sverige, trots att muslimerna i Sverige är cirka 50 gånger fler än judarna. Det betyder är judarna är mer än 50 gånger mer utsatta för hatbrott i Sverige än muslimerna.

För att det görs anmälningar så behöver inte detta betyda ett dugg, bara att anmälningsbenägenheten är stor.
Citera
2026-08-22, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
För att det görs anmälningar så behöver inte detta betyda ett dugg, bara att anmälningsbenägenheten är stor.

Svara då på den här frågan:

Varför ser du så fruktansvärt många muslimska slöjor i Sverige, men inga judiska kippor? Eller, för den delen, hur många personer med davidsstjärnor du har sett?

Eller har du sett en person med en judisk kippa eller en davidsstjärna? Nyligen? Grattis. Räkna nu hur många muslimska slöjor du har sett.

Säg sen att judarna inte är en utsatt minoritet i Sverige.
Citera
2026-08-22, 08:26
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Svara då på den här frågan:

Varför ser du så fruktansvärt många muslimska slöjor i Sverige, men inga judiska kippor? Eller, för den delen, hur många personer med davidsstjärnor du har sett?

Eller har du sett en person med en judisk kippa eller en davidsstjärna? Nyligen? Grattis. Räkna nu hur många muslimska slöjor du har sett.

Säg sen att judarna inte är en utsatt minoritet i Sverige.

1 För att det bor avsevärt fler muslimer i Sverige, som dessutom förmodligen i snitt är mer religiösa än judarna i Sverige.

2. Alla judar bär inte kippa. Det är ortodoxa judar som bär kippa och dessa skulle jag tippa på är ganska fåtaliga i Sverige (1500 när jag googlade). Konservativa och liberala judar bär den oftast under sin gudstjänst eller högtider. (Detta enligt AI) Sedan är väl icke-troende och icke-praktiserande judar ganska stor andel av judarna i bla Sverige.
Citera
2026-08-22, 08:30
Medlem
Citat:
Hela ditt inlägg bygger på antagandet att Mohamsson har försvarat Israel. Du kan inte, eller du vill inte, försöka tänka tanken att Mohamsson ville försvara den lilla utsatta judiska minoriteten i Sverige.

Ja, palestinska barn mördas i stora skaror av ockupationsmakten i Israel. Därför måste goda och rättfärdiga svenskar, såna som du själv, få lov att hata de judar som bor i Sverige? För om någon försöker försvara de judar som bor i Sverige, så försvarar de samtidigt Netanyahus blodiga regim i Israel? Det är väl så du menar?

Så om du inte kan göra något åt Netanyahus fruktansvärda krigsbrott i Palestina, så kan du i alla fall ösa hat och förakt över de judar som bor i Sverige? För då tycker du att du har hjälpt barnen i Gaza?

Det blir snart riksdagsval i Sverige. Varför kan inte en svensk politiker få bära ett smycke för att försvara en utsatt minoritet i Sverige?

Varför ska allt handla om Gaza? Våra politiker är satta att styra Sverige.

Varför ska Gaza vara vårt fel och våra politikers ansvarsområde?

Jag tycker det är konstigt att skilja ut landet Israel och kalla det "ockupationsmakt". Vad är Danmark då som fortfarande "äger" Grönland och alldeles nyss tvångsomhändertog en bebis från en kvinna ur ursprungsfolket där igen?
Vad är Nya Zeeland? Alla vita bor kvar fast Maorierna var där först och idag är svårt traumatiserade sedan generationer.
Nordirland, hallå, vad fan håller Storbritannien en ockupation över toppen på Irland för 2026?

Svaret: Det är antisemitism att språkligt underkänna världens enda judiska land.
Citera
2026-08-22, 08:39
Medlem
Citat:
1 För att det bor avsevärt fler muslimer i Sverige, som dessutom förmodligen i snitt är mer religiösa än judarna i Sverige.

2. Alla judar bär inte kippa. Det är ortodoxa judar som bär kippa och dessa skulle jag tippa på är ganska fåtaliga i Sverige (1500 när jag googlade). Konservativa och liberala judar bär den oftast under sin gudstjänst eller högtider. (Detta enligt AI) Sedan är väl icke-troende och icke-praktiserande judar ganska stor andel av judarna i bla Sverige.

Jag ser aldrig några kippor eller davidsstjärnor i Malmö, men jag ser fruktansvärt många muslimska slöjor och en del muslimska skägg och kaftaner. Malmö är säkert värre än de flesta städer i Sverige i det avseendet.

Men tror du på allvar att judarna inte alls är särskilt utsatta i Sverige, men att de bara väljer att inte bära kippa eller davidsstjärna i Malmö? Ingen gör det, bara för att? Inte för att de skulle kunna bli attackerade om folk såg deras judiska symboler?

Bara en som avskyr judar kan tro på det resonemanget.

Citat:
Åtta av tio judar tycker att vissa platser i Sverige känns otrygga sedan Hamas attack mot Israel den 7 oktober. Det visar en enkät från Judiska centralrådet som besvarats av 690 judiska församlingsmedlemmar i Stockholm, Malmö och Göteborg.

Särskilt Malmö nämns som en otrygg plats, samt stora folksamlingar och förorter där många har ursprung i Mellanöstern. När DN ska intervjua Daniel Leviathan, doktorand i judaistik som sitter i Judiska ungdomsförbundets styrelse, ber han om att få träffas i Lund i stället för Malmö.

– Jag skulle känna mig obekväm i Malmö nu. Inte otrygg – men obekväm, säger han.

Enligt enkäten känner många också otrygghet för att öppet bära judiska symboler och nästan hälften har diskuterat att flytta från Sverige på grund av antisemitismen.

https://omni.se/judar-skyr-malmo-sedan-krigsutbrottet-obekvamt/a/veoJoB
Citera
2026-08-22, 08:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Om judar nu på något sätt attackeras, vad beror då detta i så fall på? Självklart Israels hänsynslösa agerande och många sionister i Sverige som stödjer denna stat. Och så att många judar i Sverige har jobbat mycket hårt för att Sverige ska ha en mycket generös migrationspolitik och släppa in just palestinier, araber och andra muslimska grupper.

Vad bekvämt eller hur? Innan Israel bildades så var det helt i sin ordning att gå runt med kippa och davidsstjärna eller hur?
Citera
2026-08-22, 08:52
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Fast det är inte vad hon menar.

Hon menar att Mohamson ska brännas levande (till döds). Vilket är det straff som Islam har för avfällingar som lämnar islam.
Ja islam är en ondskefull religion som inte hör hemma här eller i andra civiliserade länder! Ut med skiten!
Citera
2026-08-22, 09:10
Medlem
Citat:
Hela ditt inlägg bygger på antagandet att Mohamsson har försvarat Israel. Du kan inte, eller du vill inte, försöka tänka tanken att Mohamsson ville försvara den lilla utsatta judiska minoriteten i Sverige.

Ja, palestinska barn mördas i stora skaror av ockupationsmakten i Israel. Därför måste goda och rättfärdiga svenskar, såna som du själv, få lov att hata de judar som bor i Sverige? För om någon försöker försvara de judar som bor i Sverige, så försvarar de samtidigt Netanyahus blodiga regim i Israel? Det är väl så du menar?

Så om du inte kan göra något åt Netanyahus fruktansvärda krigsbrott i Palestina, så kan du i alla fall ösa hat och förakt över de judar som bor i Sverige? För då tycker du att du har hjälpt barnen i Gaza?

Det blir snart riksdagsval i Sverige. Varför kan inte en svensk politiker få bära ett smycke för att försvara en utsatt minoritet i Sverige?

Varför ska allt handla om Gaza? Våra politiker är satta att styra Sverige.

Varför ska Gaza vara vårt fel och våra politikers ansvarsområde?
Nähädu, försök inte. Det är ju för fasen allmänt känt att L stöder Israel!! Det som är konstigt är att Mustafakvist som är arab går omkring med davidsstjärna, men för mig får hon göra vad fan hon vill. Hon hoppas väl locka röster från nån lättlurad imbecill. Iofs verkar det vara gott om såna.
Citera
2026-08-22, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Nähädu, försök inte. Det är ju för fasen allmänt känt att L stöder Israel!! Det som är konstigt är att Mustafakvist som är arab går omkring med davidsstjärna, men för mig får hon göra vad fan hon vill. Hon hoppas väl locka röster från nån lättlurad imbecill. Iofs verkar det vara gott om såna.

Ja, L stödjer absolut Israels rätt att existera. Ganska många tycker inte att Israel ska existera, och det var väl Nooshi Dadgostar som poserade framför en karta över Mellanöstern där Israel var utraderat, och allt område som tidigare var Israel var nu Palestina.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-fotograferas-dadgostar-intill-kartor-utan-israel-pa-v-kongressen

Jag upprepar vad jag har sagt. Det är val i Sverige snart. Mohamsson diskuterar frågor som rör Sverige. Då kommer frågan m svenska judar in.
Citera
2026-08-22, 09:21
Medlem
Citat:
Ja, L stödjer absolut Israels rätt att existera. Ganska många tycker inte att Israel ska existera, och det var väl Nooshi Dadgostar som poserade framför en karta över Mellanöstern där Israel var utraderat, och allt område som tidigare var Israel var nu Palestina.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-fotograferas-dadgostar-intill-kartor-utan-israel-pa-v-kongressen

Jag upprepar vad jag har sagt. Det är val i Sverige snart. Mohamsson diskuterar frågor som rör Sverige. Då kommer frågan m svenska judar in.
Jo, jag känner till idioterna som förstört Vänsterpartiet, men två fel blir inte ett rätt. Faktum kvarstår, L(tidigare FP) har sedan urminnes tider stött Israel och deras ockupationspolitik.
Citera
2026-08-22, 09:24
Medlem
Citat:
Jag har aldrig hört talas om att judar är attackerade i Sverige. Däremot blir svenskar attackerade pga att de är just svenskar och detta i sitt eget hemland. Judar har ett eget land dit de kan resa till och de får all beskydd de kan få. Något sådant har inte svenskarna. Som svensk får man stå ut med att bli attackerad i sitt eget land av främmande folk.

Om judar nu på något sätt attackeras, vad beror då detta i så fall på? Självklart Israels hänsynslösa agerande och många sionister i Sverige som stödjer denna stat. Och så att många judar i Sverige har jobbat mycket hårt för att Sverige ska ha en mycket generös migrationspolitik och släppa in just palestinier, araber och andra muslimska grupper.

Knappast några judar i Malmö kan någonsin ha önskat sig att Sverige skulle ta emot fler palestinier, araber och andra muslimska grupper!

Jag vet inte var du kommer ifrån (och jag vill inte veta det), men låt oss säga, för diskussionens skull, att du kommer från Stockholm. Antag att det finns folk som retar sig på Stockholm, för att det sitter så många politiker i Stockholm som har bestämt att Sverige ska ta emot så många palestinier, araber och andra muslimska grupper.

Antag att du befinner dig på besök i en annan svensk stad. Och antag att någon slår ner dig, bara för att du är stockholmare. Varför slår de ner dig för att du är stockholmare?

Jo, för att så många människor i Stockholm har bestämt att Sverige ska ta emot så många palestinier, araber och andra muslimska grupper! Och därför finns det folk som vill slå ner dig, för att de hatar alla stockholmare för migrationspolitikens skull.

Tycker du att det vore rättvist att du fick stryk bara för att du är stockholmare, för att det finns andra stockholmare som har sett till att Sverige har drivit en super-generös migrationspolitik?

Inte? Du tycker inte att det skulle ha varit rättvist? Men precis så är det för många judar i Sverige.
Senast redigerad av Egna-tankar 2026-08-22 kl. 09:30.
Citera
2026-08-22, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Jo, jag känner till idioterna som förstört Vänsterpartiet, men två fel blir inte ett rätt. Faktum kvarstår, L(tidigare FP) har sedan urminnes tider stött Israel och deras ockupationspolitik.

Okej! Ge mig en källa som visar att L, eller FP, har stöttat Israels rätt till det land som som de ockuperade efter sexdagarskriget år 1967.

Ge mig också en källa som visar att L eller FP har tyckt att Israel har haft rätt att utsätta palestinierna i de ockuperade områdena (eller i Gaza) för all slags förtryck och våld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in