Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Det handlar förstås om att låtsas tro. Man vet att det inte är ett allvarligt menat dödshot, men man låtsas det, därför att det främjar en själv och ens agenda. Det hemska och allvarliga är att inte bara anonyma debattörer på nätet medvetet ljuger om att det handlar om hot, utan att sådana som Mohamsson, våra domstolar och diverse journalister gör det. Man utnyttjar människor som medel att uppnå politiska mål, som även om denna människa verkligen agerat klandervärt som i det här fallet är ett avskyvärt beteende, inte minst för att man gör sig till drivande i ett drev.
En sådan människa är uppenbarligen Mohamsson, och precis som andra som henne suddar hon också ut den viktig linjen mellan ”hat” , dvs ogillande - något som är viktigt och tillåtet i ett demokratiskt samhälle och regelrätta hot.
Jag håller med om att det inte var ett allvarligt menat dödshot. Likväl var det ett mycket hotfullt uttalande som hade postats offentligt.
Ska det vara tillåtet att polisanmäla ett offentligt hotfullt uttalande från en "halv-offentlig" person mot en högst offentlig person, även om det finns all anledning att tro att det uttalade hotet inte kommer att verkställas?
Mitt svar på frågan är ja. Nej, vi har ingen anledning att tro att Valley Ghanem faktiskt planerade att döda Simona Mohamsson. Men hon uttryckte offentligt en önskan att Mohamsson skulle dö, kanske rent av dödas.
"Alla" vet vem Simona Mohamsson är. Många är arga på henne. Om någon relativt offentlig person skriver på sociala medier att en av våra mest framträdande politiker borde dö eller dödas, så kan detta inspirera någon annan, som kanske bestämmer sig för att försöka göra det som Valley Ghanem önskade sig.
Är den risken stor? Det kan jag inte avgöra. Finns risken över huvud taget? Ja, det anser jag. Bör Valley Ghanems hot polisanmälas, därför att det ökar hotet mot Mohamsson?
Ja, det tycker jag. Men ska polisen betrakta Valley Ghanems uttalande som stämpling till mord?
Nej, det vore ju väldigt överdrivet.