2026-08-22, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Hade dom mobilerna på sig är dom fan dum i huvudet.
Dom filmade väl med en gopro?
Fittdåligt filmat för övrigt, jävla amatörer som inte klarar av att sätta kameran på utsidan rutan.

Sen kan man ju fundera över hur många i sverige som faktiskt klarar av att köra såhär fort på landsväg, kan inte va sådär jättemånga och gissar dom tävlingskört på bana ganska länge för att klara av detta.

Ja, det är väldigt dåligt filmat.
Varför har man en mörk ruta som man inte ser något igenom?
Förstår inte vitsen med filmen då man inte ser mycket av körningen.

Att köra i 280 km/h är inte svårt alls. Vägen de kör på är inte komplicerad så det är bara att vrida på gasen.
Är inte imponerad av hastigheten eller förmågan att framföra fordonen.
De skulle ha valt en kurvig väg istället.
Citera
2026-08-22, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krumbukta
Det är slumpen som gör att dessa överlever ett tag, det har inget med skicklighet att göra.

Nja, nog finns det skickliga och mindre skickliga förare, du har väl sett isle of man?
Där snackar vi skicklighet och det är samma sak om man kör 280 på en väg i sverige.
Men ja, viss form av slump och tur finns ju alltid och det är ingen tvekan om att risken ökar ju fortare du kör, men man kans samtidigt träna sig att köra fort och köra hyfsat säkert.
Det handlar mycket om ens reaktionstid och hur man läser av vägen och trafiken, men att 70 årig bengt beslutar sig för att köra rakt ut från en väg utan att kolla så nog åt varken höger eller vänster kan inte du göra så mycket åt.
Citera
2026-08-22, 00:14
Medlem
Citat:
Nja, nog finns det skickliga och mindre skickliga förare, du har väl sett isle of man?
Där snackar vi skicklighet och det är samma sak om man kör 280 på en väg i sverige.
Men ja, viss form av slump och tur finns ju alltid och det är ingen tvekan om att risken ökar ju fortare du kör, men man kans samtidigt träna sig att köra fort och köra hyfsat säkert.
Det handlar mycket om ens reaktionstid och hur man läser av vägen och trafiken, men att 70 årig bengt beslutar sig för att köra rakt ut från en väg utan att kolla så nog åt varken höger eller vänster kan inte du göra så mycket åt.
Reaktionstid betyder skit i dessa hastigheter om det står ett vilt på vägen.
Kör du mc?
Citera
2026-08-22, 00:21
Medlem
Citat:
Reaktionstid betyder skit i dessa hastigheter om det står ett vilt på vägen.
Kör du mc?
Det gör jag och har kört i snart 15 år.

Beror ju helt på hur viltet står.
Står det mitt på vägen 500m framför har du betydligt större chans att agera och reagera än om en jävla älg springer upp på vägen 100m framför.

Tävlingsförare av olika slag har ofta rätt bra rektionsförmåga, och om du reagerar 0,5 sek snabbare än en normal person kan det hjälpa mycket när du gör i 280kmh.

Har kört på 2 harar och en räv i mitt liv med mc men tack och lov körde jag inte som en idiot just då så jag klarade mig.
En annan sak man ska komma ihåg är att vägen inte beter sig på samma sätt i 100 vs 280.
En liten ojämnhet i vägen känner du kanske av 100 och det är ingen fara, men tar du samma ojämnhet i 280 kanske hojen lättar och du blir luftburen i 10m.
Detta är faktiskt något jag förvånades mest över när jag körde riktigt fort men gissar dessa personer testkört denna strecka flera gånger innan.
Citera
2026-08-22, 00:21
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Det är slumpen som gör att dessa överlever ett tag, det har inget med skicklighet att göra.

Jo och de spelar med andra också. Säg ja det är jätteskickliga. Men kör de om en novis som inte vet. Svänger fel bara. Godnatt för alla... De lever ju på att andra i trafiken gör saker som är förväntade. Men novisar kan överraska och helt plötsligt död... De kan klaga i helvetet då. Men fan han borde svängt vänster!
Citera
2026-08-22, 00:23
Medlem
Citat:
Det gör jag och har kört i snart 15 år.

Beror ju helt på hur viltet står.
.
Exakt.
Citera
2026-08-22, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo och de spelar med andra också. Säg ja det är jätteskickliga. Men kör de om en novis som inte vet. Svänger fel bara. Godnatt för alla... De lever ju på att andra i trafiken gör saker som är förväntade. Men novisar kan överraska och helt plötsligt död... De kan klaga i helvetet då. Men fan han borde svängt vänster!

Körde runt i göteborg för nån vecka sedan och det höll just på bli mörkt.
Rätt vad det är hör jag bara två mc swisha förbi fort som satan, jag såg dom inte ens i backspegeln eftersom det låg några bilar bakom mig.
Tänk om jag tex hade valt att byta fil just då? Det hade inte slutat bra förmodligen.
jag låg i 100kmh och gissar dom körde nära 200 iaf.
Citera
2026-08-22, 00:51
Medlem
Inte bara noviser kan överraska, de flesta som kört bil ett tag var garanterat blivit omkörd av en MC de inte ens märkte komma.

Jävla dårar.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Citera
2026-08-22, 00:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monsterbajsarn
Inte bara noviser kan överraska, de flesta som kört bil ett tag var garanterat blivit omkörd av en MC de inte ens märkte komma.

Jävla dårar.

Jo har haft kort i 30 år och tänker på det. Hur undvika för att köra ihjäl någon av dessa dårar. De ska ju alltså inte uppmuntras. Att det är coolt det de gör. Det är ett jävla helsicke för oss förare att inte råka ha ihjäl dom.

Vet fan inte hur många gånger man faktiskt räddat en MC-förare livet. Att man tänkt på innan man svänger tänk om Gud förbjude det var en MC-idiot där. Visst under 30 med kort många gånger det varit. De bryr sig ju inte om max 100. De kör förbi i 130 minst.
Citera
2026-08-22, 05:24
Avstängd
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waie
Hur stor är sannolikheten att man åker fast vid sån här typ av körning?
Speciellt när man lägger ut det publikt på internet.

Jag har kört mellan Örebro och en ort på västkusten norr om Göteborg på tre timmar, vilket jag räknade ut motsvarande över 200 km/h i snitt. Ändå körde jag saktare efter halva biten så mesta tiden låg jag på 240-250 km/h.

Det var mitt i natten, klockan 3 nån gång och ingen reagerade. Lite trafik. Saktade ner en aning när jag körde om folk. Gjorde inget farligt, skrämde ingen, busade inte genom att sick-sacka eller liknande.

Längesen dock, 1997 nån gång.

Är notorisk fortkörare. Tips till kollegor: lär er känna igen polisens bilar och var fartkameror står. Provocera inte mer än nödvändigt, använd blinkers så att de inte får för sig att det är något fyllo. Korsa inte heldragna linjer om det inte finns skäl till det.

Och tips till alla vanliga pendlare: sålänge ni inte är den som kör ALLRA fortast kommer ni aldrig vara den som polisen stannar.

Och ha alltid en bil som ni kan köra ifrån polisens bilar med. En gång råkade jag flyga förbi en polisbil väster om Stockholm i 200 km/h, jag bara fortsatte, och började leta efter avfarter, men han hängde inte på. Körde för säkerhets skull (ifall han hade tipsat kollegor, det var ju storstockholmområdet) av vid ett Max, parkerade och gick ut, så att ingen skulle kunna säga att det var jag som hade kört.

Till alla sossiga moraltanter som nu kokar av vrede, kan jag hälsa att jag aldrig vållat någon olycka i hela mitt liv. Däremot har min körning sannolikt räddat liv vid något tillfälle.
Citera
2026-08-22, 06:07
Medlem
cacas avatar
Ähh lite skoj på hoj får man väl acceptera och har man en mc som gör 300 km/h vill man garanterat testa det.
Minns när jag körde från Jönköping till Stockholm, mindre än två timmar senare så stod jag i kompisens garage och drog en kall bira och då hade jag stannat och tankat en ggr. Det jag minns man tänkte i +300km/h var ingen grävling, ingen grävling. Var på kvällen, torr och fint väglag och mycket lite trafik.
Citera
2026-08-22, 07:34
Medlem
Citat:
Håller inte med.
Du behöver ganska stor vana vid höga hastigheter för att du ska kunna köra 280 på landsväg med trafik på.
Stor skillnad också på att tex köra 200 jämfört med 280.
200 på mc och på en väg med bilar är reda det jävligt fort och jävligt riskabelt.

Det jag sa var att bankörning är inte ii närheten av den miljön en landsväg har. Man har inte fordon på banan som i praktiken står still jämfört med en själv, ingen mötande trafik mm, samt inga rakor som medger sådana hastigheter mer än möjligtvis några sekunder innan nästa kurva kommer..

Vanan får man träna upp på landsväg. Folk som kör mycket bana kör snarare lugnare på landsväg, då den miljön är avsevärt mycket mer riskfylld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in