2026-08-21, 18:44
Medlem
Spicyapples avatar
Fattar inte heller...det är väl AI bubblan eller något. Kommer crasha så hårt snart. Det är inte hållbart. Vi behöver en -70% bear trend i några år..
Citera
2026-08-21, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spicyapple
Fattar inte heller...det är väl AI bubblan eller något. Kommer crasha så hårt snart. Det är inte hållbart. Vi behöver en -70% bear trend i några år..
I denna takt gör alla en buffetresa på 12 år. Väldigt rimligt.
Citera
2026-08-21, 19:47
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashyer
Fast hur pressar inflation aktierna uppåt? Mig veterligen är det några bolag i tech som levererar, resten av börsen 90% företag går det inte särskilt bra för.
Fed har tryckt enormt mycket pengar.

Dessa får finansmarknaden tillgång till först innan det dyker upp som inflation i producentledet, och senare konsumentledet.

Tittar man bakom skynket så förljer bara börsen tillgången på pengar. Se själv:
https://en.macromicro.me/collections/34/us-stock-relative/24033/wilshire5000-to-us-m2

Det är komplicerat detta.

De flesta sväljer bara tidningsrubrikernas narrativ.

Mycket av vinsterna inom AI finns inte. Det är överenskommelser om framtida köp som tas upp som vinst.
Citera
2026-08-21, 22:38
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Jag vill förstå alla andra som kastar in pengar månad efter månad på börsen. Vad ser de som jag inte ser?

Hur kan det stiga varje dag och vara på all time high hela tiden? Vad driver detta?

Provocerande för oss permabears. Jag föredrar en stor utbetalning framför många små, puts är det bästa. Dina vänner (”alla andra”) vågar troligen inte handla med optioner och följer flocken.

Börsen tar rulltrappan upp, men hissen ned
Citera
2026-08-21, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Fed har tryckt enormt mycket pengar.

Dessa får finansmarknaden tillgång till först innan det dyker upp som inflation i producentledet, och senare konsumentledet.

Tittar man bakom skynket så förljer bara börsen tillgången på pengar. Se själv:
https://en.macromicro.me/collections/34/us-stock-relative/24033/wilshire5000-to-us-m2

Det är komplicerat detta.

De flesta sväljer bara tidningsrubrikernas narrativ.

Mycket av vinsterna inom AI finns inte. Det är överenskommelser om framtida köp som tas upp som vinst.

Precis. Mer specifikt är det så att så länge penningutbudet ökar mer än inflationen + BNP så får vi en real ökning av pengar i systemet. Mer specifikt, när alla varor och tjänster är konsumerade finns det mer pengar över i systemet än innan. Dessa pengar hittar sin väg rätt snabbt till aktiemarknaderna. Allt annat är för det mesta brus.
Citera
2026-08-21, 23:44
Medlem
Att försöka tajma en börskrasch och/eller en bostadskrasch som många här på flashback försöker sig på har ju ganska ofta i historien visat sig vara en dum idé.
Man går miste om avkastning under tiden. T.ex. även om Avanza Global går ner 60% imorgon och ni björnar köper in er, så kommer personer som investerade för 5 år sedan fortfarande ligga "före" eftersom den ökat 80% under denna period.
Citera
2026-08-22, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Börsen har inget med klimatet att göra, det har med krigen att göra. Kan man förutse ett krig eller (en fred) tjänar man pengar. Samma med en lågkonjunktur. Vinner de rödgröna är det köpläge på börsen, Ingen vet när botten är nådd, det får man gissa sig till. Köp när det är det lägsta du kan tänka dig och sälj när det toppar. Hur du prickar in beror på erfarenhet och tur. Kommer sälja av en del innan valet.

Skulle tro svenska börsen dippar just före valet och tippar om det blir de rödgröna. Gammalt onaniknep.
Nu dillar du allt! Börsen sjunker alltid vid röd valseger pga deras fientliga politik mot ekonomin!
Citera
2026-08-22, 00:16
Medlem
Citat:
Jag vill förstå alla andra som kastar in pengar månad efter månad på börsen. Vad ser de som jag inte ser?

Hur kan det stiga varje dag och vara på all time high hela tiden? Vad driver detta?

För att vi vill tjäna pengar. Alla vill tjäna pengar. Därav börsuppgång.
Citera
2026-08-22, 05:55
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Nu dillar du allt! Börsen sjunker alltid vid röd valseger pga deras fientliga politik mot ekonomin!
Det är när det dippar man skall köpa
Citera
2026-08-22, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Vilken börs pratar du om?

Tror de flesta som har aktier och fonder är exponerade även i andra länder än där du tror att man kommer rösta rött.
Citera
2026-08-22, 08:10
Medlem
Jag är ny på börsen
Även jag ser på grafen. att jag har kommit in på en dålig tidspunkt
Undvikar allt som har med USA att göra
Därborta verkar allt vara avigt
har ca 20% av mitt sparkapital inne . det får räcka tills vidare
Citera
2026-08-22, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
För att vi vill tjäna pengar. Alla vill tjäna pengar. Därav börsuppgång.
Fast räntorna på obligationsmarknaden stiger och normalt faller börsen då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in