2026-08-22, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Provocerande för oss permabears. Jag föredrar en stor utbetalning framför många små, puts är det bästa. Dina vänner (”alla andra”) vågar troligen inte handla med optioner och följer flocken.

Börsen tar rulltrappan upp, men hissen ned
Räntorna kan bara gå upp härifrån och det är sjukt att börsen står där den står. Omx borde stå under 3000 och USA med försämrat treasuriesmarknad borde mer eller mindre krascha. AI bubblan är en bubbla som spricker vilken sekund som helst.
Citera
2026-08-22, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashyer
Du kan inte förklara varför det stiger. Så håll dig utanför din fjant.
Jag kan förklara att jag aldrig stått utanför och är därmed rik. Räknar med att du är fattig.
Citera
2026-08-22, 12:55
Medlem
Citat:
Jag vill förstå alla andra som kastar in pengar månad efter månad på börsen. Vad ser de som jag inte ser?

Hur kan det stiga varje dag och vara på all time high hela tiden? Vad driver detta?
Vad skall du annars göra? Alla länder är ju överbelånade och lär köra igång sedelpressen snart...
Citera
2026-08-22, 14:04
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomat
Att försöka tajma en börskrasch och/eller en bostadskrasch som många här på flashback försöker sig på har ju ganska ofta i historien visat sig vara en dum idé.
Man går miste om avkastning under tiden. T.ex. även om Avanza Global går ner 60% imorgon och ni björnar köper in er, så kommer personer som investerade för 5 år sedan fortfarande ligga "före" eftersom den ökat 80% under denna period.

om man börjar på 100 och det går upp 80% på 5 år så har du 180, går det ner 60% så hamnar du på 72
60% av 180 är 108
alltså björnarna köper in sig på 72 medans du har gått back 28%
Citera
2026-08-22, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
om man börjar på 100 och det går upp 80% på 5 år så har du 180, går det ner 60% så hamnar du på 72
60% av 180 är 108
alltså björnarna köper in sig på 72 medans du har gått back 28%
Sant tankevurpa från mig. Men en nedgång på 60% är sjukt ovanlig och sker knappast ens var 20 år.
Citera
2026-08-22, 14:08
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomat
Sant tankevurpa från mig. Men en nedgång på 60% är sjukt ovanlig och sker knappast ens var 20 år.

inte i korea under sommaren
Citera
2026-08-22, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
inte i korea under sommaren
Nä, gäller o vara lite diversifierad
Citera
2026-08-22, 14:25
Avslutad
Pengamängden ökar konstant, pga att utlåning sker med pengar som utlånaren inte har.

Var ska de nya pengarna ta vägen annars menar du?
Citera
2026-08-22, 14:27
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteDuck
Jag är ny på börsen
Även jag ser på grafen. att jag har kommit in på en dålig tidspunkt
Undvikar allt som har med USA att göra
Därborta verkar allt vara avigt
har ca 20% av mitt sparkapital inne . det får räcka tills vidare
Detta är den absolut sämsta strategin man kan köra på. Du förlora otroligt mycket pengar på att stå utanför marknaden. Börsen stod på ath för fem år sen också, och sen dess har den gått upp rejält.
Citera
2026-08-22, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det finns inget mönster som börsen "borde" följa. Det enda observerbara mönstret är att det är emergent med en positiv drift.

Att applicera logik på när börsen "borde" gå upp eller ner är meningslöst.

Precis, lite som att resonera ”jaha, nu har det regnat i fyra dagar i streck, alltså måste det bli sol i morgon när jag ska gå på Gröna Lund”. Det funkar inte riktigt så.
Citera
2026-08-22, 16:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Jag vill förstå alla andra som kastar in pengar månad efter månad på börsen. Vad ser de som jag inte ser?

Hur kan det stiga varje dag och vara på all time high hela tiden? Vad driver detta?

Stockholmsbörsen stängde nyss ner tio dagar i rad.

Men för att svara på din fråga så är det vinstprognoserna från senaste rapporterna som håller börsen uppe. Bolagen går bra trots oron i världen.
Citera
2026-08-22, 18:28
Medlem
pn222jws avatar
En del av det som hände hösten 2008 var att finanssektorns tillgångar blivit starkt övervärderade (subprime). Sen rasade dessa tillgångar i pris (bubblan sprack) och hela börsens aktiekurser (indexen) följde med ner. Pengarna flödade ur kapitalmarknaden. Risktagandet förbyttes i riskundvikande (vilket även drabbade dom sunda företagen). Detta spreds blixtsnabbt från USA till övriga västvärlden. Efterfrågan på både tillgångar och aktier krympte kraftigt medan utbudet exploderade. Kan detta ske 2026 eller 2027? Inte på exakt det sättet - kreditbetygsättningen är strängare numera och reservkapitalkrav och hävstångseffekter är säkrare. Men force majeure kan trots det triggra ut en jämviktsrubbande panikkorrektion - alla säljer men ingen köper. Dom flesta är beredda att gå in igen men först när (kanske) 25 eller 33 procent av börsvärdet försvunnit. Investerarna byter alltså inte från ett osäkrare till ett säkrare företag direkt, utan väljer länge att vänta. Det skulle kunna bli en självuppfyllande krasch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in