2026-08-21, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Krig i Ukraina och krig i Iran och kriget om Hormuzsundet. Därför knakar börsen.
Får Sverige ett rödgrönt styre efter valet lär bärsen djupdyka. Var beredda om ni vill göra pengar.
Omxs30 plus dryga fjorton procent i år. Det är väl inte att "knaka".
Citera
2026-08-21, 15:58
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Omxs30 plus dryga fjorton procent i år. Det är väl inte att "knaka".
Faktiskt! Inte varit in och kollat för tyckte bara jag blev deprimerad men mitt har stigit med 10% i år Även om jag inte är bäst i klassen så är det godkänt enligt mig.
Citera
2026-08-21, 16:01
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashyer
Jag vill förstå alla andra som kastar in pengar månad efter månad på börsen. Vad ser de som jag inte ser?

Hur kan det stiga varje dag och vara på all time high hela tiden? Vad driver detta?

Man vet att Clownen i usa har en bäst före datum.

Och pengar söker sig till trendande värdepapper.
Citera
2026-08-21, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Faktiskt! Inte varit in och kollat för tyckte bara jag blev deprimerad men mitt har stigit med 10% i år Även om jag inte är bäst i klassen så är det godkänt enligt mig.
Hos mig är det sämre, men fan - det är så underbart att leka med aktier, så jag står ut. Snart ser jag plus, hoppas, haha...
Citera
2026-08-21, 16:42
Medlem
Hetsen driver börsen uppåt
Citera
2026-08-21, 17:08
Medlem
Citat:
Grejen är att det är ingen bedrift att få 8% på börsen årligen. Så det är inte intressant att köpa index på ATH.
Men stå utanför då och gråt
Citera
2026-08-21, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Time in the market beats timing the market. Börja månadsspara i en simpel indexfond så ska du se att det löser sig.
Jättetråkigt. Du gör pengar för att keynesyanistisk ekonomi handlar om att låna av framtiden tills det inte längre går. Då ska vi se vad tycker om tråkiga indexfonder.
Citera
2026-08-21, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
På samma sätt som din Happy Meal som du beställer på McDonalds har gått upp i pris har även aktiepriset i McDonalds gått upp.
På lånade pengar som behöver betalas tillbaka. Handlingen av att låna skapar inflation som skapar.. Räntehöjningar. Kör du med dina tråkiga och självbelåtna indexfonder.
Citera
2026-08-21, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Man vet att Clownen i usa har en bäst före datum.

Och pengar söker sig till trendande värdepapper.
För vad de gör är att låna nytt kapital för att betala räntan på gamla lån. De betalar av räntan på lån som de tog under andra världskriget. Vilken människa skulle låna ut till en privatperson som enbart betalar räntan på lån som togs för 90 år sen? Detta festar man upp börsen på.
Citera
2026-08-21, 18:01
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vilken börs pratar du om då, och vilken lista?
TS har dålig timing!

https://dagensblad.se/artikel/borsen-ned-tio-dagar-i-rad-forsta-gangen-pa-25-ar
Börsen ned tio dagar i rad, första gången på 25 år
Stockholmsbörsen har fallit tio handelsdagar i följd, något som inte hänt sedan 2001.
Citera
2026-08-21, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Men stå utanför då och gråt
Du kan inte förklara varför det stiger. Så håll dig utanför din fjant.
Citera
2026-08-21, 18:19
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Du kan inte förklara varför det stiger. Så håll dig utanför din fjant.
Flera personer, inkl jag själv, har förklarat varför börsen stiger. Det är som sagt inget anmärkningsvärt utan faktiskt ganska vanligt. Antingen accepterar du detta och börjar investerar, eller så fortsätter du stå utanför marknaden och förbli fattig. Your choice.
Citat:
Jättetråkigt. Du gör pengar för att keynesyanistisk ekonomi handlar om att låna av framtiden tills det inte längre går. Då ska vi se vad tycker om tråkiga indexfonder.
Citat:
På lånade pengar som behöver betalas tillbaka. Handlingen av att låna skapar inflation som skapar.. Räntehöjningar. Kör du med dina tråkiga och självbelåtna indexfonder.
8%>0%. Fortsätt att köra på din nollprocentstrategi medan marknaden tågar vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in