2026-08-21, 12:43
Medlem
Jag vill förstå alla andra som kastar in pengar månad efter månad på börsen. Vad ser de som jag inte ser?

Hur kan det stiga varje dag och vara på all time high hela tiden? Vad driver detta?
Citera
2026-08-21, 12:45
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashyer
Jag vill förstå alla andra som kastar in pengar månad efter månad på börsen. Vad ser de som jag inte ser?

Hur kan det stiga varje dag och vara på all time high hela tiden? Vad driver detta?
Börsen är runt ATH en tredjedel av tiden, det är inte konstigt eller anmärkningsvärt.
Citera
2026-08-21, 12:56
Medlem
kyrkstockens avatar
Jo, det är mycket anmärkningsvärt.

Men så skedde även när USA övergav guldmyntfoten 1971. Om du googlar jim richards så berättar han om hur mäklarna som honom själv kliade sig i huvudet för börsen bara steg och steg. När det egentligen borde gå precis tvärtom.

Vad vi ser är egentligen resultatet av att man trycker nya pengar ur tomma luften.
Dessa pengar hamnar först i finansvärlden som kan dammsuga marknaden på tillgångar innan dessa pengar når ut i samhället och genererar inflation.

Börsen är bara före, producent och konsumentledet.

Visst är det knepigt att förstå.
Citera
2026-08-21, 12:58
Medlem
Onanikrems avatar
Börsen har inget med klimatet att göra, det har med krigen att göra. Kan man förutse ett krig eller (en fred) tjänar man pengar. Samma med en lågkonjunktur. Vinner de rödgröna är det köpläge på börsen, Ingen vet när botten är nådd, det får man gissa sig till. Köp när det är det lägsta du kan tänka dig och sälj när det toppar. Hur du prickar in beror på erfarenhet och tur. Kommer sälja av en del innan valet.

Skulle tro svenska börsen dippar just före valet och tippar om det blir de rödgröna. Gammalt onaniknep.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-08-21 kl. 13:11.
Citera
2026-08-21, 13:01
Medlem
Det går upp när dom fattigaste har slut på pengarna 😁
Citera
2026-08-21, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Det går upp när dom fattigaste har slut på pengarna 😁
När de redan investerat allt på börsen? Jättebra i så fall. Eller hur menar du?
Citera
2026-08-21, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
När de redan investerat allt på börsen? Jättebra i så fall. Eller hur menar du?
Mera när dom tagit ut allt för att ha råd med hyran hehe
Citera
2026-08-21, 13:17
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Det "normala" är faktiskt att börsen går upp. Börsen är ATH är ganska stor del av tiden, och dessutom max 10% ifrån ATH "nästan alltid".

Citat:

Det som driver börsen just nu är framförallt AI. Det investeras massor i AI och därav förväntas också stor avkastning, därav högre aktiekurser.
Citera
2026-08-21, 13:19
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jo, det är mycket anmärkningsvärt.

Men så skedde även när USA övergav guldmyntfoten 1971. Om du googlar jim richards så berättar han om hur mäklarna som honom själv kliade sig i huvudet för börsen bara steg och steg. När det egentligen borde gå precis tvärtom.

Det finns inget mönster som börsen "borde" följa. Det enda observerbara mönstret är att det är emergent med en positiv drift.

Att applicera logik på när börsen "borde" gå upp eller ner är meningslöst.
Citera
2026-08-21, 13:27
Medlem
Dom rika gör pengar .
Om alla bolag går upp borde den mätaren helt bero på manipulation och inte att ett företag har avvikit pga en bra produkt.
Så hur skiljer man på det.
Citera
2026-08-21, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Börsen är runt ATH en tredjedel av tiden, det är inte konstigt eller anmärkningsvärt.
Det kan man inte säga efter 1929 exempelvis. Vad motiverar mig som köpare? Jag vill in på börsen men tycker allt är dyrt. Att det inte är anmärkningsvärt att den står ath var och varannan dag är din åsikt.
Citera
2026-08-21, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Mera när dom tagit ut allt för att ha råd med hyran hehe
Att handla värdepapper för pengar som man inte har råd att undvara, är ett stort misstag. Att belåna dessa värdepapper är ett ännu större misstag.

Vi har några klassiska exempel,
Han var för många en symbol för 1980-talets klipparekonomi. Björkegren var under en period en av Sveriges rikaste personer och hade vad som betecknades som Sveriges finaste privata konstsamling. I början av 1990-talet rämnade hans imperium och han gick till slut i personlig konkurs med 1,3 miljarder kronor i skulder.
Tror inte fattiga är överrepresenterade där, men jag kan ha fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in