Citat:
Ursprungligen postat av
ManZerManZour
Det var en rätt rörig text. Men tror jag förstår.
För det första, till alla som läser, man behöver inte följa Lexbase formulär när man skickar in. Rent juridiskt funkar ett mejl minst lika bra och är bevisligen enklare att dokumentera.
För det andra, att de tagit bort dig från en publik listning är inte samma sak som att de raderat informationen om dig. Den kan mycket väl ligga kvar, har du inte fått bekräftelse att den är borttagen ska du utgå från att informationen är kvar. Utifrån din text verkar det inte som du hört något från varken krimfup eller Lexbase. Upprepar utgå inte från att informationen blivit raderad bara för att den inte syns publikt! Den kan mycket väl dyka upp igen om ett tag, Lexbase försöker finta! Ingen bekräftelse = De har kvar informationen!
Du behöver stämma Lexbase och Krimfup genom att skicka in en ansökan om detta till tingsrätterna där de har sina säten. Vilket jag tror är Attunda och Göteborg. Genom att kräva ett halv prisbasbelopp riskerar du i princip ingenting. 900 kr per handläggning samt att du vid förlust behöver betala för en timmas juridisk rådgivning för motparten baserat på rådande taxa fastställd av domstolarna.
Prata med en jurist innan du skickar in, be om hjälp vid behov, studera FT 5454-25 vid Stockholms tingsrätt. Vill du vara riktigt säker kan du skicka in ett sista mejl till Lexbase och krimfup där du ger en tidsfrist på ytterligare 14 dagar innan du stämmer i tingsrätten.
Jag hittade ingen mejladress till Lexbase men skrev ju exakt samma sak till Krimfup förutom att jag ändrade små detaljer då det är olika sidor. Men har skrivit till IMY nu och skrivit att de inte tagit bort mig.
Ett problem med att jag inte hittar min dom på Lexbase är ju att det är svårt för mig att bevisa då att den legat där när jag nu inte hittar den. Vet att jag tog screenshot på det förut men hittar det inte nu. Men tänkte börja med att stämma krimfup och där har jag ju screenshots från deras sida. Som du skriver har jag inte fått någon bekräftelse och Lexbase har lagt upp på sin nyhetssida att jag överklagat domen så söker man på mitt namn på google + Lexbase dyker jag ju fortfarande upp även om jag nu inte hittar tingsrättsdomen där och som du skriver så är det klart de med största sannolikhet har kvar informationen. Så ska stämma dem med men är enklare med krimfup då domen fortfarande syns där om man söker på mitt namn.
Tror inte en jurist kan ge mig bättre svar än någon här på vad jag ska skriva i texten. Kan nog lista ut det själv men tänkte att det skulle vara skönt om nån mer juridiskt kunnig kunde skriva som en mall som alla som ska göra dessa stämningar (typ som din "mall" för vad man kunde skriva till Lexbase/krimfup osv.) kan efterfölja med hänvisning till prejudikat, GDPR och annat. Har för mig jag sett en i tråden till och med men hittar inte nu.