2026-08-20, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Jag har fått mail från IMYI att de ville att jag skulle skicka vad jag skrev till Lexbase och Krimfup och jag skrev då att jag inte kunde kopiera eller vidarebefordra vidare till Lexbase då man mailar dem i ett formulär på deras hemsida men bifogade mailet jag skrev till Krimfup som ju var mycket av din text.

Jag skrev slutdatum 20 augusti. Dvs. Idag. Min tingsrättsdom verkar borttagen från Lexbase (tänker dock inte bli medlem där för att verifiera till 100%) men de har lagt till mitt överklagande där. Det är ju alltså fortfarande en pågående rättsprocess men Lexbase la ut min tingsrättsdom som överklagats och mitt ärende är uppe i HD nu för att vittnet begått mened och är polisanmäld för mened. Men eftersom Lexbase la upp mitt fall där jag är oskyldig för jag blev dömd i tingsrätten när ett vittne begick mened och sedan begick än värre mened i hovrätten vilket jag har bevis för så blev mitt liv helt förstört för något jag var oskyldig för.

Hur kan jag gå vidare nu? Jag har mailat IMYI och skrivit att idag är det den 20e augusti som jag skrev som slutdatum och jag är fortfarande kvar. Jag tänker stämma både Lexbase och Krimfup. Men kan jag stämma Lexbase om det är så att de tagit bort den dom jag bad dem ta bort? Och hur ska jag ta mig till. Jag kan typ ingenting om juridik och det fallet Lexbase la upp och förstörde mitt liv med var första gången jag var inblandad i nåt rättsligt öht.

Jag vet att jag ska kunna kräva dem på ett halvt prisbasbelopp. Så långt är jag med. Men hur gör jag det? Och vad kostar det för mig att driva ett sånt fall ungefär?

Edit: nån som har en bra text man kan kopiera som hänvisar till GDPR, fallet i Juli osv.? Så skickar jag själv in via domstol.se

Det var en rätt rörig text. Men tror jag förstår.

För det första, till alla som läser, man behöver inte följa Lexbase formulär när man skickar in. Rent juridiskt funkar ett mejl minst lika bra och är bevisligen enklare att dokumentera.

För det andra, att de tagit bort dig från en publik listning är inte samma sak som att de raderat informationen om dig. Den kan mycket väl ligga kvar, har du inte fått bekräftelse att den är borttagen ska du utgå från att informationen är kvar. Utifrån din text verkar det inte som du hört något från varken krimfup eller Lexbase. Upprepar utgå inte från att informationen blivit raderad bara för att den inte syns publikt! Den kan mycket väl dyka upp igen om ett tag, Lexbase försöker finta! Ingen bekräftelse = De har kvar informationen!

Du behöver stämma Lexbase och Krimfup genom att skicka in en ansökan om detta till tingsrätterna där de har sina säten. Vilket jag tror är Attunda och Göteborg. Genom att kräva ett halv prisbasbelopp riskerar du i princip ingenting. 900 kr per handläggning samt att du vid förlust behöver betala för en timmas juridisk rådgivning för motparten baserat på rådande taxa fastställd av domstolarna.

Prata med en jurist innan du skickar in, be om hjälp vid behov, studera FT 5454-25 vid Stockholms tingsrätt. Vill du vara riktigt säker kan du skicka in ett sista mejl till Lexbase och krimfup där du ger en tidsfrist på ytterligare 14 dagar innan du stämmer i tingsrätten.
Citera
2026-08-20, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintangel
Såg just följande på aftonbladet att någon herre är åtalad för att ha hängt ut sexbrottslingar på sociala medier. Följande är ett urklipp ur artikeln:

Om vi bortser från de hemska brott dessa personer har begått och tittar på det ur GDPR vinkeln, säger inte i princip dessa politiker att de tänker benåda personer som inte bara hänger ut dessa personer med namn utan även deras brottsregister (något som är särskilt skyddat enligt GDPR)?

Med andra ord så skiter de ju fullständigt i EU och dess förordningar speciellt efter avgörandet i C-199/24? Tänkte på diskussionen ovanför att de blåa kör med denna stil och tänk.

Vad säger ni andra om vi bortser från brottslingarna och ur ett rent GDPR perspektiv och politikernas agerande?

De är givetvis desperata, de ser ju hur opinionsmätningarna ser ut. Därför försöker nu Moderaterna och Sverigedemokraterna hoppa på tåget och få några extra röster från den här sinnessjuka pöbelmentaliteten.

Pedofiler är absolut samhälletsavskräde och sådan har jag inget till övers för, men jag tror inte på att göra den här typen av lagstiftning. Vilken blir sen nästa grupp? Nej, lagar och rättigheter ska vara lika för alla.... Men, men här pratar vi ju en regering som tycker att personer som fått medborgarskap gott kan förlora dessa medan man som son till en minister kan vara nazist och då få bortförklarat som ett pojkstreck....
Citera
2026-08-20, 23:48
Medlem
JustTrollings avatar
Nej men titta.

https://www.upplysning.se/

Citera
2026-08-21, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Nej men titta.

Inte säkert det är relaterat, men man kan ju hoppas!! IMY kanske har gett företagen ett preliminärt besked om vad utfallet ska bli?

Så länge företaget finns sitter de och håller på informationen, vilket är minst lika problematiskt som att lägga upp den för allmänhetens beskådan.
Citera
2026-08-21, 01:20
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Inte säkert det är relaterat, men man kan ju hoppas!! IMY kanske har gett företagen ett preliminärt besked om vad utfallet ska bli?

Så länge företaget finns sitter de och håller på informationen, vilket är minst lika problematiskt som att lägga upp den för allmänhetens beskådan.
Ratsit är kvar. Och det är samma ägare. Men Upplysning.se har varit svårast att ta bort sig ifrån. Kanske är relaterat till det. Antar att dom inte skulle ta bort sidan utan att det finns en extern juridisk faktor bakom. T.ex. från IMY.
Citera
2026-08-21, 01:22
Medlem
Citat:
Ratsit är kvar. Och det är samma ägare. Men Upplysning.se har varit svårast att ta bort sig ifrån. Kanske är relaterat till det. Antar att dom inte skulle ta bort sidan utan att det finns en extern juridisk faktor bakom. T.ex. från IMY.

Kanske är nyckelordet. Men vi hoppas. Beskedet från IMY kommer vilken dag som helst.
Citera
2026-08-21, 02:17
Medlem
Citat:

Skillnaden mellan upplysning.se och ratsit är att ratsit faktiskt tagit bort dig vid förfrågan. Hoppas att IMY äntligen fått tummen ur och börjar prestera och detta är en följd av detta.
Citera
2026-08-21, 02:26
Medlem
https://www.krimfup.se/articles/fuplex-samlar-miljontals-rattsliga-handlingar-i-en-sokning

Vet att vi har tagit upp Fuplex tidigare men det verkar som att detta kommer ersätta krimfup.se. Kan tänka mig att dom inväntar en dödsdom för krimfup.se sen kommer Fuplex rulla på med tanken "business as usual" och dom sänker antingen priset på prenumerationen eller gör söktjänsten tillgänglig för allmänheten.

Oavsett så är det uppenbart att det är exakt samma databas och det kommer eventuellt behövas ännu en process mot samma parasiter om IMY inte gör ett ordentligt jobb.
Citera
2026-08-21, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
https://www.krimfup.se/articles/fuplex-samlar-miljontals-rattsliga-handlingar-i-en-sokning

Vet att vi har tagit upp Fuplex tidigare men det verkar som att detta kommer ersätta krimfup.se. Kan tänka mig att dom inväntar en dödsdom för krimfup.se sen kommer Fuplex rulla på med tanken "business as usual" och dom sänker antingen priset på prenumerationen eller gör söktjänsten tillgänglig för allmänheten.

Oavsett så är det uppenbart att det är exakt samma databas och det kommer eventuellt behövas ännu en process mot samma parasiter om IMY inte gör ett ordentligt jobb.

Notera på deras sida vad man kan söka på. Det mesta förutom privatpersoner. Litar dock inte på dem såklart, men ändå. Sedan vet vi ju inte om de maskar svaren vilket de borde göra.
Citera
2026-08-21, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315

IMY granskar företaget Fuplex AB.
Nej, när sidorna stängs ner fungerar det inte så att man bara kan öppna upp nya sidor och göra samma skit igen.
Citera
2026-08-21, 09:44
Medlem
Citat:
Nej men titta.

"Upplysning.se tar paus"
Oj, vad jobbigt det plötsligt blev att driva upplysning till den nivån att ni behövde ta en paus och stänga ner sökfunktionen.

Säg bara som det är, vi har kniven mot strupen och väljer att ta paus.
Citera
2026-08-21, 10:07
Avslutad
Citat:

Upplysning.se är ju under tillsyn av IMY så kanske?
https://www.imy.se/tillsyner/upplysning-checknode-ab/

Men glädjande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in