Citat:
Det du skriver nu får mig faktiskt att tänka på en sak. Du säger att man är den man är och att vissa saker helt enkelt inte går att lära sig tycka om. Och till viss del håller jag med - man kan inte göra om hela sin personlighet eller tvinga sig att älska sådant man genuint avskyr.
Men jag är inte säker på att det är det du beskriver.
För...du har ju själv berättat att du har haft intressen, varit social, varit nyfiken, kunnat prata med människor och kunnat känna starkt för andra. Sedan har mer och mer av den glädjen försvunnit. Det är något annat än att du från början bara är en person som inte gillar människor eller livet.
Och!
Du skrev precis att min kommentar gjorde dig genuint glad. Det tycker jag är ganska betydelsefullt. Det betyder åtminstone att den delen av dig inte är helt borta. Något nådde fram.
Därför tycker jag också att ”lära sig tycka om bajs”-liknelsen blir lite orättvis mot dig själv. Den utgår från att livet, människor och relationer är bajs för dig och alltid har varit det. Men mycket av det du beskriver låter snarare som att sådant som tidigare kunde ge något har slutat göra det efter många år av depression och besvikelser.
Jag tror också att du lägger ett väldigt tungt ansvar på dig själv när du säger att ”bara jag kan lösa det här”. Ingen annan kan leva ditt liv åt dig, det stämmer. Men det betyder inte att du måste kunna förstå eller förändra allt ensam. Vi människor är ganska dåliga på att se våra egna system utifrån när vi har levt inuti dem i tio år.
Och jag vill skilja på dessa två två meningar: ”Jag vet inte hur jag ska förändra det här” och ”det går inte att förändra”. Den första tror jag helt på. Den andra tror jag inte att du kan veta ännu.
Men jag är inte säker på att det är det du beskriver.
För...du har ju själv berättat att du har haft intressen, varit social, varit nyfiken, kunnat prata med människor och kunnat känna starkt för andra. Sedan har mer och mer av den glädjen försvunnit. Det är något annat än att du från början bara är en person som inte gillar människor eller livet.
Och!
Du skrev precis att min kommentar gjorde dig genuint glad. Det tycker jag är ganska betydelsefullt. Det betyder åtminstone att den delen av dig inte är helt borta. Något nådde fram.Därför tycker jag också att ”lära sig tycka om bajs”-liknelsen blir lite orättvis mot dig själv. Den utgår från att livet, människor och relationer är bajs för dig och alltid har varit det. Men mycket av det du beskriver låter snarare som att sådant som tidigare kunde ge något har slutat göra det efter många år av depression och besvikelser.
Jag tror också att du lägger ett väldigt tungt ansvar på dig själv när du säger att ”bara jag kan lösa det här”. Ingen annan kan leva ditt liv åt dig, det stämmer. Men det betyder inte att du måste kunna förstå eller förändra allt ensam. Vi människor är ganska dåliga på att se våra egna system utifrån när vi har levt inuti dem i tio år.
Och jag vill skilja på dessa två två meningar: ”Jag vet inte hur jag ska förändra det här” och ”det går inte att förändra”. Den första tror jag helt på. Den andra tror jag inte att du kan veta ännu.
Vi kan ta en grej som ett exempel. Jag tänker för mycket hela tiden. Jag skulle aldrig kunna överleva en relation med en tjej som haft en relation med någon annan tidigare. Det är något jag inte kan styra över vad jag tror. Det är lixom den största faktorn i hela att det är kört för mig att hitta en livskamrat. Jag sätter så mycket vikt i saker. Det är helt orimligt att ha det som ett krav. Men vad kan jag göra när jag inte kan älska någon med historik?
Alla vet att det är helt orimligt och att det måste ändras på innan man kan bilda en relation. Det betyder alltså med det kravet så är det done, klart, slut, över. Och när jag vet att jag ej kan ändra på det så har personerna redan besvarat min riktiga fråga. Jag blir genuint ledsen att jag är så envis i allt.
Jag är socially awkward med. Det känns som man blir knivhuggen så fort någon kysser varann i allmänhet. Sex visas på TV då tar jag upp mobilen och stänger av öronen. Jag är rädd.
Varför är just jag såhär. Jag har för övrigt väldigt lite krav på en partner och ser många tjejer utseende mässigt som potentiella partners. Det är inget fel på majoriteten av tjejer. Men jag måste vara så jävla stubborn.