2026-08-21, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja, det är ju föga förvånande att du instämmer då du snurrar ju runt i exakt samma cirkelcentrifug som Totius. Ni lyckas båda helt bortse från två helt fundamentala brister i rättssäkerheten:

1. En orosanmälan behöver varken vara saklig, underbyggd eller objektiv och inte ens när den kommer från en enskild läkare. Det är en hypotes, inte ett bevis.

2. Det som slutligen hamnar på domstolens bord är ett hårt redigerat och urskurna fragment ur akten. Det innebär att en ursprunglig text i förvanskad form kan få en helt annan innebörd i domstol än vad författaren faktiskt avsåg.

Det här märks genomgående i ditt sätt att argumentera. Du slänger dig med ord som "sannolikt" och gissningar om vad som "kanske" skett helt utan stöd i faktiska handlingar.

Och när vi vill diskutera vad som faktiskt står i originaldokumenten och de läckta primärkällorna, flyr du till lösa citat i Aftonbladet och drar absurda växlar på dem, trots att vi har tung, skriftlig dokumentation som pekar i exakt motsatt riktning.

Det är helt otroligt att du och Totius fortfarande klamrar er fast vid orosspåret. Det är motbevisat och falskt!

En orosanmälan kan handla om hat, hämnd, det kan handla om att man ser saker på olika sätt. Att man kan orosanmälan föräldrar hur som helst och att socialtjänsten har en sån oerhörd makt är mycket farligt och det tycker jag fallet Elsa och alla andra de barn som blivit felaktigt placerade belyser.

Man får inte mörka att det faktiskt va förvaltningsrätten som tvingade tintin att träffa sin pappa, tex.
Citera
2026-08-21, 15:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Eh… många barn får lvu fast de kanske inte behöver det. Sen finns det barn som behöver lvu eller behöver insatser men som inte får det. Det finns fall där socialtjänsten inte lyssnar på barnen. Det finns fall där barn tvingas umgås med föräldrar dom inte vill umgås med. Det finns fall där många barn blir felaktigt placerade, där de får fel insatser.

Elsas lvu handlar inte bara om henne utan händelsen kring henne och hennes familj lyser upp för flera liknande fall, många föräldrar står i bakgrunden och i det tysta och vågar stiga fram. Jag ska faktiskt säga det händelsen kring Elsa och hennes mamma belyser sanningen, vilket i sin tur kommer leda till en förändring.

Hela lvu processen, socialtjänstens insatser, familjehem, placeringar, behandling osv behöver reformeras, det är inte för barnens bästa. Många barn mår jätte dåligt, en del föräldrar mår jätte dåligt. Socialtjänsten har sån oerhörd auktoritet att det inte för en del föräldrar går att diskutera eller ha åsikter tankar osv.

Ja om LVU ska kunna motiveras och kunna vara kvar så måste ju socialtjänsten kunna visa med forskning och beprövad erfarenhet att det blir BÄTTRE för barnet att placera det. Kan man visa det generellt sett? Nej.

Det finns ingen forskning i världen som visar att sådana brutala ingripanden i barns liv är bra för barnen. Snarare precis tvärtom. Självmorden ökar, kriminaliteten ökar, sociala problem ökar och barn fastnar i familjer där de inte är en del av en familj. Familjen kan inte bygga några band, eftersom de inte vet om barnet är kvar nästa dag då soc flyttar runt barnen de placerar.

Det säger sig själv att det kommer att sluta i katastrof.. Och ändå behålls detta system.

Känslomässig är jag också när jag tar upp det. OK.
Citera
2026-08-21, 16:00
Medlem
Både Kurt-Sune och Totius är mycket bra och pedagogiska i denna Tråd.
Fantastiskt sakkunniga är dom. Båda två!!

Trådens rubrik är om den drabbade Elsa.

Men om tråden kan vara till nytta för fler som drabbats av liknande övergrepp - så är det väldigt bra, anser jag.

Vidare tror jag att denna tråd kan ha dämpande effekt på maktmissbrukarna i svensk socialtjänst och socialnämnder.
För blivande socionomer är tråden lärorik och intressant, tänker jag.
Förhoppningsvis också för den "vanliga medborgaren".
Citera
2026-08-21, 16:03
Medlem
Citat:
Har du inte tänkt på hur slående lika "Fallet Adam" och "Fallet Elsa" faktiskt är? I båda fallen anklagas föräldrarna för helt absurda saker, barnen fastnar i åratal av placeringar och myndighetens personliga prestige sätts konsekvent före barnets faktiska bästa.

Det här är och förblir ett strukturellt systemfel. Jag har förklarat detta så sakligt och faktamässigt som det bara går helt utan att blanda in känslor.

Och så har vi "doktorn", som uppenbarligen inte förstår den granskande journalistikens roll i en demokrati. Han projicerar socialtjänstens egna brister på media och påstår att det är media som vinklar. Men vad är det egentligen media har gjort? Jo, de har med föräldrarna begärt ut och läst exakt de primärkällor som förvaltningsrätten borde ha fått på sitt bord från första början.

Det är ju precis därför som både Elsa och Adam till slut är hemma igen! Det är där den svidande faktan ligger. Hur kan du få detta till att jag argumenterar "känslosamt"? Jag har lagt ren fakta på bordet, så att till och med de mest inskränkta systemriddarna borde förstå var systemfelet ligger.
Jag är inte insatt i fallet Adam mer än det som skrivits här!
Har du ens tänkt tanken att doktorn inte vill förstå, att du argumenterar för tomma öron?
Om du inte är medveten om det så bemöter denna doktor aldrig dom lagbrott som begåtts i detta fall utan håller nivån där allt skulle ha stannat inom vården istället för att leda ett lagvidrigt LVU
Men fortfarande så skriver du om systemet generellt och inte specifikt fallet Elsa,o ja det finns förmodligen stora likheter i förfarandet men det hör fortfarande inte hit...
Om du anklagas för mord tror du att det hjälper påtala om rätt skandalen Thomas Quick som dömdes för 8 mord som han inte begått o hävda alla systemfel som fanns där också,du skulle till 100% bli dömd!!
Förstår du vad jag menar??... jag är inte intresserad av att attackera dig jag är bara less på att ni fortsätter att tjafsa om samma sak hela tiden
Citera
2026-08-21, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Både Kurt-Sune och Totius är mycket bra och pedagogiska i denna Tråd.
Fantastiskt sakkunniga är dom. Båda två!!

Trådens rubrik är om den drabbade Elsa.

Men om tråden kan vara till nytta för fler som drabbats av liknande övergrepp - så är det väldigt bra, anser jag.

Vidare tror jag att denna tråd kan ha dämpande effekt på maktmissbrukarna i svensk socialtjänst och socialnämnder.
För blivande socionomer är tråden lärorik och intressant, tänker jag.

Det är självklart till nytta, mamman har lyckats rikta rampljus på faktiska problem.

Det är inget enkelt, det är så enkelt att ta underklassen barn, inte lika lätt att ge sig på människor som faktiskt vet sina rättigheter eller har redskap att förstå sina rättigheter.
Citera
2026-08-21, 16:11
Medlem
Citat:
Ja om LVU ska kunna motiveras och kunna vara kvar så måste ju socialtjänsten kunna visa med forskning och beprövad erfarenhet att det blir BÄTTRE för barnet att placera det. Kan man visa det generellt sett? Nej.

Det finns ingen forskning i världen som visar att sådana brutala ingripanden i barns liv är bra för barnen. Snarare precis tvärtom. Självmorden ökar, kriminaliteten ökar, sociala problem ökar och barn fastnar i familjer där de inte är en del av en familj. Familjen kan inte bygga några band, eftersom de inte vet om barnet är kvar nästa dag då soc flyttar runt barnen de placerar.

Det säger sig själv att det kommer att sluta i katastrof.. Och ändå behålls detta system.

Känslomässig är jag också när jag tar upp det. OK.

Dels är familjehem en enorm pengarnaskin som byggts upp. Sen handlar det också om bristen på engagemang att lyssna in barn och deras föräldrar. Och att jobba med familjer jobba med barnen, att se barnen och se deras behov.

Själva systemet med orosanmälan är verkligen en fruktansvärd hotbild mot föräldrar i Sverige.

Att barnen glöm så fort de blir lite äldre, hamnar i kriminalitet saknar rötter saknar gemenskap osv det glöm bort.

Alla barn kan inte bo hemma, en del måste bort från föräldrar, som är farliga, försummar eller inte kan ge barnen det de behöver.
En del barn vill inte träffa ens föräldern men tvingas göra det. Man måste försöka se barnet i detta. Och sen sluta gå på personliga påhopp på föräldrar.

Men nu är det så att barn kan tas på grunder som bara hittas på, man hittar på att mamman har en allvarlig sjukdom. Det är ju så man behandlar människor man vill trycka ner.
Senast redigerad av Omduvaemin 2026-08-21 kl. 16:13.
Citera
2026-08-21, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Det är självklart till nytta, mamman har lyckats rikta rampljus på faktiska problem.

Det är inget enkelt, det är så enkelt att ta underklassen barn, inte lika lätt att ge sig på människor som faktiskt vet sina rättigheter eller har redskap att förstå sina rättigheter.
Mamman Victoria har synliggjort övergreppet på Elsa och hennes anhöriga på proffsigt och intresseväckande vis. ⭐️ Mycket bra och starkt jobbat!
Citera
2026-08-21, 16:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Har du ens tänkt tanken att doktorn inte vill förstå, att du argumenterar för tomma öron?
Om du inte är medveten om det så bemöter denna doktor aldrig dom lagbrott som begåtts i detta fall utan håller nivån där allt skulle ha stannat inom vården istället för att leda ett lagvidrigt LVU
Men fortfarande så skriver du om systemet generellt och inte specifikt fallet Elsa,o ja det finns förmodligen stora likheter i förfarandet men det hör fortfarande inte hit...
Om du anklagas för mord tror du att det hjälper påtala om rätt skandalen Thomas Quick som dömdes för 8 mord som han inte begått o hävda alla systemfel som fanns där också,du skulle till 100% bli dömd!!
Förstår du vad jag menar??... jag är inte intresserad av att attackera dig jag är bara less på att ni fortsätter att tjafsa om samma sak hela tiden
Systemriddarna förstår ingenting förrän de drabbas själva. Jag har läst handlingarna i flera icke-mediala fall och mönstret är exakt detsamma som i Fallet Elsa och Fallet Adam.

Om "doktorn" själv fick sina barn indragna i denna apparat hade pipan haft ett helt annat ljud. Det är lätt att försvara ett rättsosäkert system när det bara drabbas andras barn. Men ingen går säker då vem som helst kan förlora sitt barn på godtyckliga grunder.

Vi får hoppas att media fortsätter att granska haveriet tills folk säger ifrån. Det kostar skattebetalarna tusentals kronor om året per person helt i onödan.
Citera
2026-08-21, 16:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Fallen är väldigt lika varandra. Samma bisarra anklagelser. Föräldrarna är friade från anklagelser både hos polis och domstol, men soc bryr sig inte och mörkar bevis som talar emot placering.

Och när de konfronteras med att att de har fel internt eller av media? Ja försöker de mörka det genom att lägga locket på, vilket orsakar ännu längre onödig placering av barnet. Allt för att skydda sig själva och den egna personliga prestigen när de gjort fel.

Alltså det borde vara fängelsenivå på sånt här.
Citera
2026-08-21, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Mamman Victoria har synliggjort övergreppet på Elsa och hennes anhöriga på proffsigt och intresseväckande vis. ⭐️ Mycket bra och starkt jobbat!
Det som gör skillnad för Victoria mot dom flesta andra är hennes egen socionom utbildning..hon vet hur soc jobbar...sen har hon en pappa som jobbat med juridik i hela sitt liv... vilket gör skillnad i argumentationen med dessa myndigheter..sen har hennes mamma varit chef i regionen sen 95 vilket innebär att hon också har kunnat hjälpa till... det är denna mix som gör skillnad mot gemene svensk som får sina barn omhändertagna!
Att bara bara veva ni har gjort fel men inte kunna tala så att juridiken förstår är precis det som Totius är inne på...
Som en advokat en gång sa till mig det är inte sakfrågan som är den viktigaste i domstolen det är hur man argumenterar mot den andra sidan som avgör utgången 🙏
Jag vill hävda att den externa utredningen aldrig hade blivit av om inte media lagt sig i och att man har argumenterat på rätt juridiskt sätt
Citera
2026-08-21, 16:41
Medlem
Citat:
Fallen är väldigt lika varandra. Samma bisarra anklagelser. Föräldrarna är friade från anklagelser både hos polis och domstol, men soc bryr sig inte och mörkar bevis som talar emot placering.

Och när de konfronteras med att att de har fel internt eller av media? Ja försöker de mörka det genom att lägga locket på, vilket orsakar ännu längre onödig placering av barnet. Allt för att skydda sig själva och den egna personliga prestigen när de gjort fel.

Alltså det borde vara fängelsenivå på sånt här.
Alltså det borde vara fängelsenivå på sånt här
Där är vi def inte oense och följer man lagar så ska det leda till det för ett antal aktörer....
Citera
2026-08-21, 16:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det som gör skillnad för Victoria mot dom flesta andra är hennes egen socionom utbildning..hon vet hur soc jobbar...sen har hon en pappa som jobbat med juridik i hela sitt liv... vilket gör skillnad i argumentationen med dessa myndigheter..sen har hennes mamma varit chef i regionen sen 95 vilket innebär att hon också har kunnat hjälpa till... det är denna mix som gör skillnad mot gemene svensk som får sina barn omhändertagna!
Att bara bara veva ni har gjort fel men inte kunna tala så att juridiken förstår är precis det som Totius är inne på...
Som en advokat en gång sa till mig det är inte sakfrågan som är den viktigaste i domstolen det är hur man argumenterar mot den andra sidan som avgör utgången 🙏
Jag vill hävda att den externa utredningen aldrig hade blivit av om inte media lagt sig i och att man har argumenterat på rätt juridiskt sätt

Precis så är det. Men om vi har en demokrati värd namnet så ska det här inte spela någon roll. Problemet är att när föräldrar hamnar i en sådan här situation så kommer socialtjänsten inte att tala om för dem vad de behöver göra, deras rättigheter och hur de ska försvara sig. Allt lämnas till advokaten som bara får någon timme, och inte i närheten av allt material som behövs för att sätta upp ett försvar som faktiskt leder till en chans att vinna.

Inte ens Victoria lyckades med detta, utan det krävdes att media kopplades in och läste primärkällorna och satte tryck på kommunen.

Men utan Victorias sätt att kommunicera och hålla huvudet kallt, något som de allra flesta föräldrar inte kan i sådana här lägen, ja då hade det aldrig slutat så här.

Och vad säger det här fallet oss? Jo något väldigt viktigt. Det är många fall som går under ytan där föräldrarna inte har samma nåtverk och som bara körs över totalt av soc.

En annan sak som många inte tänker på är att många SoL-placeringar i själva verket är förtäckta LVU. Soc hotar med LVU om föräldrarna inte går med på "frivillig" placering.

Och på så sätt går ännu fler fall under radarn utan att upptäckas av media. Föräldrarna vågar inget säga, för då ansöker soc om LVU direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in