Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Ett annat foto som styrker att Tor kom från vedboden i rikning V ut mot vedbacken är FUP s.865:
- vi ser blodspåret från Gärd som släpats från gårdsplanen snett bakåt/höger i bild,
- Tor står på knä mot plastbacken och övertäckt till vänster (maskad),
- bortom Tor ser vi skaften på skottkärran vars front pekar snett framåt/vänster i bild.
- huggkubben har vält ut till vänster, utanför bilden.
Allt detta stöder att Tor körde skottkärran från vedboden (bakifrån i bilden) och var på väg mot verkstadens ytterdörr rakt fram i bild när han blev attackerad. Min gissning är att GM kom från höger i bild, vilket skulle förklara det vertikala yxhugget i Tors högra kind.
Edit:
mystiken tätnar. Jag ser på bilden av vedbacken FUP s.67 att det fanns 3-4 utmärkta huggkubbar bredvid vedklyven. Varför skulle Tor då köra omkring med en huggkubbe i skottkärran…?
Jag vet inte hur det ser ut på platsen men har en detalj som kan ändra på saken.
Om du har en skottkärra som är tungt lastad och ska ta dig över en tröskel eller kant så är det vanligt att backa och dra skottkärran över kanten istället för att skjuta den framför dig. Det blir lättare och mer kontrollerat sätt att ta sig över kanten.