2026-08-21, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ett annat foto som styrker att Tor kom från vedboden i rikning V ut mot vedbacken är FUP s.865:
- vi ser blodspåret från Gärd som släpats från gårdsplanen snett bakåt/höger i bild,
- Tor står på knä mot plastbacken och övertäckt till vänster (maskad),
- bortom Tor ser vi skaften på skottkärran vars front pekar snett framåt/vänster i bild.
- huggkubben har vält ut till vänster, utanför bilden.

Allt detta stöder att Tor körde skottkärran från vedboden (bakifrån i bilden) och var på väg mot verkstadens ytterdörr rakt fram i bild när han blev attackerad. Min gissning är att GM kom från höger i bild, vilket skulle förklara det vertikala yxhugget i Tors högra kind.

Edit:
mystiken tätnar. Jag ser på bilden av vedbacken FUP s.67 att det fanns 3-4 utmärkta huggkubbar bredvid vedklyven. Varför skulle Tor då köra omkring med en huggkubbe i skottkärran…?

Jag vet inte hur det ser ut på platsen men har en detalj som kan ändra på saken.

Om du har en skottkärra som är tungt lastad och ska ta dig över en tröskel eller kant så är det vanligt att backa och dra skottkärran över kanten istället för att skjuta den framför dig. Det blir lättare och mer kontrollerat sätt att ta sig över kanten.
Citera
2026-08-21, 14:51
Medlem
Helt otroligt att han väljer att placera sig på platsen och berätta om saker som dom inte har bevis på att just han gjort! Men det verkar heller inte vara ovanligt att mördare berättar lite halvsanningar om sina dåd.
Med sina utsagor så framstår han i mina ögon som ensam gärningsman och fallet kommer bli polisiärt uppklarat. Jag tror dock inte han blir dömd men vi får väl se..
Citera
2026-08-21, 14:53
Medlem
Någon här som varit på plats i tingsrätten och bevittnat spektaklet?
Citera
2026-08-21, 14:55
Medlem
[quote=tylenol|95681014]

* Vid det röda krysset hittades hemarkivet och handväskan. Inte i anslutning till stigen till Solumshamn enligt vad de visade i FBI-programmet på TV4 uppe på ett berg bredvid infarten.

* Den gröna markeringen är "kärleksstigen" som leder till Solumshamn. Du kan se den streckade linjen här: https://i.imgur.com/1THL5pY.png

Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Det går att komma ut på ett annat ställe.

Så det är inte den här stigen?
Citera
2026-08-21, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Birkenblatter
Men polisens tekniker visste ju inte ens om mordet den 1/6?!
Det var inte rätt märkning på datumet. Jag tror att det var datumet som batteriet hade laddat ur eller nåt.
Citera
2026-08-21, 15:03
Medlem
K.Blomkvists avatar
Jag får inte ihop detta.

Handväskan hade ju JJs DNA, okay.
När kom de dit?

Hittade han den i skogen när han sprang iväg?

Tygpåsen då?

Var det någon annan som lade dit den?

Sprang den själv dit och lade sig sidan om väskan?

Ähh, han ljuger ju som en häst travar!
Citera
2026-08-21, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Jag hoppas också han frias, jag tror han är skyldig, men det polisiära arbetet från dag 1 har ju varit rent ut sagt undermåligt från hönsgårdspolisen i Härnösand, kläder som man täcker över Tor med tar man inte ens in för undersökning förrens långt senare då man återbesöker brottsplatsen och reagerar att dom ligger kvar. Gerds handväska lämnar man tillbaka till Barbro trots att det 21 år senare visar sig innehålla dna spår från JJ.

Och det är ju bara toppen av ett isberg

Hade utredningen skötts korrekt från början hade man säkert kunna hitta spår för att faktiskt binda han till dom båda morden. vem vet vad dom har missat.

Det enda positiva för Härnösand polisen är att trots JJ haft 21 år på sig att komma på en bra förklaring så lyckas han göra saken ännu värre och serverar dom en gärningsman på silverfat. Hade JJ varit tyst i förhören hade han friats för mord

Hur kunde dom lämna ut väskan och dessutom till Bar*ro och inte Gerds söner ändå mer obegripligt, man undrar ju hur många mord man missat genom åren och hur många mördare som klarat sig pga liknande polisarbete...
Citera
2026-08-21, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Hur kunde dom lämna ut väskan och dessutom till Bar*ro och inte Gerds söner ändå mer obegripligt, man undrar ju hur många mord man missat genom åren och hur många mördare som klarat sig pga liknande polisarbete...

Att dom lämnar ut den till Barbro ramar in hur hela utredningen skötts från början till slut.
Citera
2026-08-21, 15:16
Medlem
K.Blomkvists avatar
Jag lade upp en bild till, yxan.

Jag tror att Tor hängde yxan i glipan på högra handtaget.
Om den legat i kärran med huggkubben så hade den säkert gjort eggen slö.

https://gofile.io/d/HqrzLxC4

50 bilder nu.
Senast redigerad av K.Blomkvist 2026-08-21 kl. 15:19.
Citera
2026-08-21, 15:21
Medlem
[quote=MonsterMagnus999|95734519]
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol

* Vid det röda krysset hittades hemarkivet och handväskan. Inte i anslutning till stigen till Solumshamn enligt vad de visade i FBI-programmet på TV4 uppe på ett berg bredvid infarten.

* Den gröna markeringen är "kärleksstigen" som leder till Solumshamn. Du kan se den streckade linjen här: https://i.imgur.com/1THL5pY.png

Stigen som går från gården delar sig så det är möjligt att komma ut på fler ställen i Solumshamn än där mannen från FBI och Bosse Åström gick ut. Nu kommer jag inte att kommentera det här mer.

Så det är inte den här stigen?
Citera
2026-08-21, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det stämmer absolut att man inte behöver vara skytten för att dömas till mord.

Det du säger om Jackie Arklöv stämmer däremot inte. Han "erkände" nämligen att han var skytten först 20 år senare. Under rättegången kunde man alltså inte styrka vem eller vilka som skall ha avfyrat de dödliga skotten.
du har fel det var absolut inte 20 år senare
Citera
2026-08-21, 15:30
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Jag tror han frias:
  • Polisen har inte hittat ett spår på 21 år förens nu = Explosion
  • DNA säger inte allt
  • Finns inga andra bevis t.ex vittnen eller video/bilder
  • Finns bara DNA på en väska - inget annat
  • Gammalt mord = lätt att glömma = polisen är medveten om detta

Frågan är hur dom kunde hitta hans DNA?
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2026-08-21 kl. 15:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in