2026-04-08, 21:27
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Ja så kan det vara men är inte det osannolikt?
Jag tänker att de har DNA på alla som förekommit i utredningen. Skulle någon ha nekat att lämna DNA hade den personen blivit extra intressant och man hade sett till att inhämta DNA.
Citera
2026-04-08, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Du missförstår igen. Jag har inte påstått att det är meningsfullt att söka efter släktingar till de 800 i DNA-databaser.

Tvärtom menar jag att de 800 tekniskt sett skulle kunna utgöra databasen, och att DNA från brottsplatsen skulle kunna jämföras med de 800. Syftet vore då att bland dessa försöka finna avlägsna släktingar till GM.

Det är mycket möjligt att GM är en släkting till dessa 800. Polisens DNA-analys är inte särskilt avancerad och man upptäcker inte avlägsna släktingar genom det. Släktforskningsdatabaserna har mycket mer avancerade test,
Citera
2026-04-08, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Jag tror att Du hänger upp dig på det här med direktträffar.
Bland de 800 som topsats så kunde samtliga avskrivas som GM i fallet.
Däremot så matchade troligen en mindre del av dna analysen som gav släktforskaren anledning att gå vidare och söka i en viss riktning.
Det är förenklat då en släkting till någon av de topsade. Betänk dock att det kan vara så avlägset att vederbörande inte ens känner till det själv.
Som jag tidigare har sagt så är jag fortfarande osäker på vad lagen säger om att använda redan topsade personer i s.k vidareforskning/släktforskning.
Tidigare vet jag att dna-prover skulle förstöras om personen ifråga var oskyldig.
Försök tänka logiskt.
Vi har tio prov från misstänkta med ca tre miljarder baspar vardera. Av dem väljer man ut några tusen som man vet är variabla och jämför dem mellan var och en av de tio och DNA som kommer från en misstänkt. Några stämmer överens någorlunda, men ett stämmer på alla de undersökta basparen. Alla de som inte stämmer helt kan uteslutas.
Vid släktdatabassökning utgår man också från brottsplats-DNA, men då räcker det att en viss andel av basparen matchar.
Citera
2026-04-08, 21:35
Medlem
Vem är den gripne?
Citera
2026-04-08, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det är mycket möjligt att GM är en släkting till dessa 800. Polisens DNA-analys är inte särskilt avancerad och man upptäcker inte avlägsna släktingar genom det. Släktforskningsdatabaserna har mycket mer avancerade test,

Det handlar om att polisens register har otroligt färre DNA-markörer sparade än vad släktforskningsdatabaserna har.
Citera
2026-04-08, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Vem är den gripne?

Personen som släpade in kvinnan i ladan.
Citera
2026-04-08, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Försök tänka logiskt.
Vi har tio prov från misstänkta med ca tre miljarder baspar vardera. Av dem väljer man ut några tusen som man vet är variabla och jämför dem mellan var och en av de tio och DNA som kommer från en misstänkt. Några stämmer överens någorlunda, men ett stämmer på alla de undersökta basparen. Alla de som inte stämmer helt kan uteslutas.
Vid släktdatabassökning utgår man också från brottsplats-DNA, men då räcker det att en viss andel av basparen matchar.

Skit i det nu. Sjukt off-topic i tråden.
Citera
2026-04-08, 21:45
Medlem
Citat:
Du missförstår igen. Jag har inte påstått att det är meningsfullt att söka efter släktingar till de 800 i DNA-databaser.

Tvärtom menar jag att de 800 tekniskt sett skulle kunna utgöra databasen, och att DNA från brottsplatsen skulle kunna jämföras med de 800. Syftet vore då att bland dessa försöka finna avlägsna släktingar till GM.
Då skulle du bara hitta ett antal släktingar till de 800.

För att användas som bevis kan du söka i släktdatabaser men då måste du jämföra med DNA:t på brottsplatsen. Då behöver du DNA från många fler än de 800.

PS: Jag är genetiker.
Citera
2026-04-08, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Skit i det nu. Sjukt off-topic i tråden.
OK, jag ger upp.
Citera
2026-04-08, 21:46
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Edit: Verkar ju faktiskt som han figurerat i utredningen tidigare.

Men varför då gå omvägen via släktforskning? Om han var intressant kan man väl ta DNA-prov på honom.

Kan det vara så att han blev intressant i och med släktforsknings-DNA, vilket gjorde att man testade honom och fick träff (vilket så att säga ökade intresset)?

Min uppfattning är att personer som "figurerat i utredning sedan tidigare" har avsett att namnet kommit upp någon eller några gånger; likväl utan skäl att höra personen; att de varit bosatta i närområdet och hörts via dörrknackning (ej mer än så) eller är släkting till ett vittne eller dylikt som sonika svarar på frågan kring förälder/syskon under förhör.

Från en sak till en annan har rättssystemet tidigare hämtat blod från PKU- registret (screening vid födsel) för att matcha mot misstänkts DNA (Mijailo Mijailović).

Det grubblar jag ofta på; att detta övertramp inte blev en större grej av.
Citera
2026-04-08, 21:50
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Försök tänka logiskt.

Det är ju en omskrivning av det jag säger.
I nuläget är det bara utredarna som vet om man hade någon användning av de 800 som var topsade eller om det var endast kommersiell sökning.
Citera
2026-04-08, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Personen som släpade in kvinnan i ladan.

Ok. GW tycks ha lite invändningar mot detta DNA spår. Om det exempelvis visar sig att mannen arbetat i en second hand butik eller klädaffär kan han väl lika väl ha vidrört byxorna där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in