2026-08-21, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Mycket märkligt det som nu skrivits om under natten.

Min fundering går lite åt samma håll som din runt vad det i formuleringen som upplevs som "medvetet hotfull" kan vara, samtidigt är företrädaren för arbetsgivaren "förvirrad" av formuleringen.

Det känns väldigt allvarligt!! Obehagligt. Lite katt- råtta lek...

Spontant känns det som att nyckeln till det medvetet hotfulla formuleringen ligger i RO koppling till arbetsgivaren. Affärsjuridik bl a.

Denna RO, advokat på Nord Advokater. Haha, jag kan inte låta bli att tycka att de advokater som arbetar där ser ut som ett gäng "kriminella" utklädda i kostym. Nåja, jag förmodar att bilden de vill ge av sin byrå, är att de är "tuffa", orädda och kan kavla upp armarna för ditt företag när det behövs.

Om det nu är så att det är en hotfull undermening till arbetsgivaren i formuleringen från TN, då är TN av en speciell kategori människor.

Jag hoppas att arbetsgivaren utrrycker denn farhåga till polisen, inte för att jag tror att TN kan göra något direkt från sitt häkte, men för att arbetsgivaren inte ska vara rädd för att vittna om det som är viktigt för utredningen. Det kan också vara en pusselbit för att förstå mordet och motivbilden tänker jag.
Förvirringen som har nämnts kanske handlar om att arbetsgivaren inte har lämnat någon aktuell rekommendation om advokat - inom ramen för brottsutredningen.
Det kanske är en tidigare uppgift.
Eller en rekommendation till någon annan person, som TN känt till.

Angående "medvetet hotfull"- tänkbara områden: arbetsgivarens affärer, privatliv eller något annat som har varit eller kan komma att bli ett problem för arbetsgivaren.
Ja, hoppas att arbetsgivaren inte låter detta utgöra något hinder i eventuellt vittnesmål eller förhör, om polisen skulle komma att förhöra arbetsgivaren om dennes kännedom om TN.
Citera
2026-08-21, 11:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heltnypaflashback
En tanke, kan inte det hotfulla som arbetsgivaren upplever ”bara” ligga i att TN ens har nämnt arbetsgivaren här - om det är så att arbetsgivaren faktiskt inte haft en aktiv roll i att förslå ny försvarare? Jag tänker att arbetsgivaren kanske använder just den advokatbyrån som förslås, i helt andra ärenden, och att det är det enda som här egentligen avses. TN kan väl, precis som i andra sammanhang, överdrivit eller fått det att låta större än vad det egentligen är.

För Magasin III kan det troligtvis få en dålig klang att på något sätt ha ”hjälpt” MGM med försvar av en sån allvarlig sak som mord. Även om arbetsgivaren möjligen skulle stå bakom TN i förtroende så vill man väl sällan vara annat än neutral i en sådan fråga innan MGM blivit dömd.

Ja, kanske läser man in lite för mycket i det som upplevdes som hotfullt.
Samtidigt kan man inte låta bli att tänka att arbetsgivaren vet något om TN som TN absolut inte vill ska komma fram i utredningen.

Arbetsgivaren känner ju TN bra, varför får han då sådana tankar öht?
Citera
2026-08-21, 11:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig

Förvirringen som har nämnts kanske handlar om att arbetsgivaren inte har lämnat någon aktuell rekommendation om advokat - inom ramen för brottsutredningen.
Det kanske är en tidigare uppgift.
Eller en rekommendation till någon annan person, som TN känt till.

Angående "medvetet hotfull"- tänkbara områden: arbetsgivarens affärer, privatliv eller något annat som har varit eller kan komma att bli ett problem för arbetsgivaren.
Ja, hoppas att arbetsgivaren inte låter detta utgöra något hinder i eventuellt vittnesmål eller förhör, om polisen skulle komma att förhöra arbetsgivaren om dennes kännedom om TN.

Ja, absolut kan det ligga till på det viset. Ingen vill bli "indragen" i en våldsam mordhistoria, som att man underförstått "stöder" en misstänkt utan att man själv bidragit på det uppgivna sättet till rätten.

Men samtidigt tänker jag att det är väldigt våghalsigt av TN att i den här situationen, lämna helt (?) oriktiga uppgifter?

Tillägg:

Vi vet ju inte riktigt i vilken kontext arbetsgivaren skulle ha uttryckt dessa ord. Kanske han har ifrågasatts om sina rekommendationer och att han inte tycker att han rekommenderat TNs försvarare, eller i varje fall inte vill kännas vid det.
Senast redigerad av notknapparen 2026-08-21 kl. 11:32. Anledning: tillägg och förtydligande
Citera
2026-08-21, 11:34
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Om jag fått ett sådant psykbryt att jag dödat någon hade jag inte velat ha något försvar alls. Jag hade känt att mitt straff inte kunnat bli hårt nog.
Det var min första tanke också. Men googlade på huruvida misstänkta för mord, ej tidigare kriminella, beter sig i första skedet. Möjligen var min google-fråga ledande, men tydligen är det vanligt att distansera sig från brottet/saken och vara osammanhängande.

Jag brukar inte intressera mig för brott, men något med denna hemska händelse engagerar mig mer än vanligt. Kan inte sätta fingret på vad det är.

Kanske är det den idyll där det hände eller åldern på inblandade och frånvaron av tidigare kriminalitet samt till synes funktionella personer. Märkligt iaf.
Citera
2026-08-21, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyigemet
Svar: Nej. Han sitter med fulla restriktioner. Som du skriver får han bara ha kontakt med sin advokat. Ingen polis ringer och meddelar någon att personen är anhållen, allra minst arbetsgivaren.

Jag har varit med om att polisen kom till arbetsplatsen för att gå igenom en anhållens arbetsplats och dator. Datorn tog de med sig. Det rörde sig inte om något brott mot arbetsgivaren.
Citera
2026-08-21, 12:28
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Det var min första tanke också. Men googlade på huruvida misstänkta för mord, ej tidigare kriminella, beter sig i första skedet. Möjligen var min google-fråga ledande, men tydligen är det vanligt att distansera sig från brottet/saken och vara osammanhängande.

Jag brukar inte intressera mig för brott, men något med denna hemska händelse engagerar mig mer än vanligt. Kan inte sätta fingret på vad det är.

Kanske är det den idyll där det hände eller åldern på inblandade och frånvaron av tidigare kriminalitet samt till synes funktionella personer. Märkligt iaf.
Ja jag tror att detta starkt påverkar kvinnor som dejtar helt okända män som de tex mött på nätet.
I detta fall hade de ändå känt varandra ett tag. Ofta annars om man träffas genom bekanta eller i ett sammanhang med en känd bakgrund så finns ju en viss trygghet.
Citera
2026-08-21, 13:20
Medlem
Citat:
En tanke, kan inte det hotfulla som arbetsgivaren upplever ”bara” ligga i att TN ens har nämnt arbetsgivaren här - om det är så att arbetsgivaren faktiskt inte haft en aktiv roll i att förslå ny försvarare? Jag tänker att arbetsgivaren kanske använder just den advokatbyrån som förslås, i helt andra ärenden, och att det är det enda som här egentligen avses. TN kan väl, precis som i andra sammanhang, överdrivit eller fått det att låta större än vad det egentligen är.

För Magasin III kan det troligtvis få en dålig klang att på något sätt ha ”hjälpt” MGM med försvar av en sån allvarlig sak som mord. Även om arbetsgivaren möjligen skulle stå bakom TN i förtroende så vill man väl sällan vara annat än neutral i en sådan fråga innan MGM blivit dömd.

Din första spaning är den som ligger närmst min uppfattning, det upplevda hotet ligger i att bli indragna i ett högst privat rättsärende och bli föremål för kollektiv skada.

Uppgiften jag har är att ingen hos arbetsgivaren rekommenderat någon advokat för det här ärendet. Sanningshalten i detta kan jag naturligtvis inte garantera.
Senast redigerad av nostradamus1966 2026-08-21 kl. 13:24.
Citera
2026-08-21, 13:30
Medlem
Mycket diskussioner om TN’s arbetsgivare. Är det inte bara så enkelt att TN är privat bekant med en viss finansman?
Citera
2026-08-21, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nostradamus1966
Din första spaning är den som ligger närmst min uppfattning, det upplevda hotet ligger i att bli indragna i ett högst privat rättsärende och bli föremål för kollektiv skada.

Uppgiften jag har är att ingen hos arbetsgivaren rekommenderat någon advokat för det här ärendet. Sanningshalten i detta kan jag naturligtvis inte garantera.

Där tycker jag att Nostradamus gör en synnerligen viktig åtskillnad, och jag finner hans försiktighet i formuleringen hedervärd. Att han dessutom uttryckligen reserverar sig för uppgiftens sanningshalt gör snarare hans ord mer trovärdiga än mindre.

Om arbetsgivaren faktiskt icke har rekommenderat någon försvarare, utan TN själv har åberopat arbetsgivaren på detta sätt, blir saken onekligen av en annan art. Då förstår jag mycket väl att arbetsgivaren kan känna sig indragen i ett högst privat rättsärende och därmed riskera den kollektiva skada som Nostradamus nämner.

Och man skall icke förglömma vem vi här har att göra med. Nostradamus har vandrat genom samma jordeliv som jag själv, men under sitt namn burit med sig en närmast orakelmässig aura. Medan Europa ännu krånglade sig igenom religionskrig, kungliga intriger, pest och allehanda mänskliga dårskaper satt vår gode Nostradamus och blickade ut över världens fåfänglighet. Att en sådan man nu återfinnes på Flashback, och därtill i en mordutredning, är nästan en historisk ironi som vore för bra för en krönikör.

Jag fäster därför viss vikt vid en man som både vågar tala och samtidigt noggrant skiljer på vad han vet och vad han endast hört.

Ty även ett orakel gör klokt i att säga ”jag vet icke”, när framtiden ännu håller sina kort tätt intill bröstet.
Citera
2026-08-21, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Jag har varit med om att polisen kom till arbetsplatsen för att gå igenom en anhållens arbetsplats och dator. Datorn tog de med sig. Det rörde sig inte om något brott mot arbetsgivaren.
Polisen har garanterat gjort husrannsakan på TNs arbetsplats
Det är ett standard förehavande vid grova brott.
Citera
2026-08-21, 14:07
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av nostradamus1966

Tack för spaningen Heltnypaflashback och efterföljande kommentar nostradamus1966.
En bluff från TNs sida. Visserligen kanske en mordmisstänkt (förstagångsförbrytare) vill agera, inom det utrymmet som finns, för att försöka hålla modet uppe. Spela spel med förhoppning om stärkta kort.

Förhörsledarna och åklagaren får kämpa på, kan man gissa?
Om man var en fluga på väggen i förhörsrummet.
Citera
2026-08-21, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Om TN till sin ansökan om advokatbyte har bifogat en bilaga med kopia av skriftväxling mellan arbetsgivaren och en annan advokat - undrar man ju hur TN fått tag i detta papper när han sitter häktad med restriktioner?
Någon har kanske på TNs önskan och beskrivning till sitt ombud, hämtat en sparad pärm med kopior av sådan korrespondens hemma hos TN och överlämnat pärmen till TNs advokat.

Arbetsgivaren kanske inte varit informerad om att TN sparat kopior. Nu när arbetsgivaren förstår att TN har gjort det, kanske arbetsgivaren oroar sig över vad mer TN kopierat, sparat och kanske kommer använda sig av för att pressa arbetsgivaren på något.

Nu när allt är förlorat för TN kan han ju göra vad som helst för att sko sig eller hämnas utan hänsyn till framtida relation med arbetsgivare och andra.
Edit: Har läst in mig om hotet arbgiv upplevde. Ursäkta om jag missat nåt men finns det nåt som tyder på att arbetsgivaren upplevt det hotfullt vid advokatbytet ? Har dom uttalat sig på nåt sätt ? Sen undrar jag om TNs lägenhet är öppen för familj osv, eller om polisen spärrat av den ?
Senast redigerad av Regnflingan 2026-08-21 kl. 14:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in