Citat:
Ursprungligen postat av
TFX17
Läsning av hans vittnesmål och vanligt bondförnuft ger att SE hade mytoman-tendenser, vilket hans bekanta bekräftar. Att det inte går att hitta "dokumentation" om det beror på att det kan bedömas diagnostiserande eller nedsättande och myndighetspersonal därmed undviker att skriva ner det formellt.
Garanterat beskrevs han som sådan i fikarummen av dåvarande PU, vilket framgår tydligt i uttalanden från gamla MOP-spanare som Lennart Gustafsson med flera.
Om du inte förstår skillnaden på mytomaner, ljugande vittnen, otrovärdiga vittnen och otillförlitliga vittnen hänvisar jag till Wikipedia.
SE var ett otillförlitligt vittne. På några punkter. Liksom många andra vittnen. Man går eller halvspringer inte 20 meter på 5 - 6 sekunder. Då
springer man. Nästan 4 m/s. Enkel matte. Jobbigt för korkade journalister. Jag vet. Man kan använda Kalkylatorn i Windows.
SE påstod inte att
"smällen" som han hörde 20 meter norr om mordplatsen var ett av skotten. Tvärtom. Han hävdade envist (i tre förhör) att det var en smällare eller kanske en avgasknall. I fjärde förhöret medgav SE att han inte kunde utesluta att det var ett av skotten. Enligt en bekant som var jägare.
Korkade journalister påstod att SE ljög.
Citat:
Ursprungligen postat av
TFX17
Lebel måste väl ändå vara ensam i hela världen om att lösa SE genom att helt enkelt tro på hans berättelse fullt ut? Tolkar jag det fel?
Jag tror inte på hans berättelse fullt ut. Jag tror inte på några vittnen fullt ut. De bör man inte göra. Fråga en kriminalpolis. Vittnen är ofta otillförlitliga.
Citat:
Ursprungligen postat av
TFX17
Hur bevisar man att Engström inte hjälpte till vid återupplivningsförsöken, annat än att dem som gjorde det säger att det inte var så?

Ingen säger att det inte var som han själv berättade i fjärde och sista förhöret. När han för första gången nämnde sina egna insatser i återupplivningsförsöken (trots att han skröt så mycket enligt vissa journalister). Att han
"försöker och få" Palme i framstupa sidoläge.